FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > "Cea mai mare presiune este inca pe segmentul mediu de pret"

"Cea mai mare presiune este inca pe segmentul mediu de pret"

Cu un consumator inca limitat la strictul necesar, care renunta la produsele din categoria de pret mediu pentru substituenti mai ieftini, afacerile comerciantilor traditionali vor fi marcate in urmatoarea perioada atat de o revenire lenta a pietei cat si de extinderea agresiva a discounterelor, este de parere Alexandru Vlad, Directorul Executiv al Selgros Cash & Carry Romania. El anunta continuarea proiectului de modernizare a magazinelor Selgros, demarat in 2009, si planuri de expansiune a retelei in zonele urbane cu peste 200.000 de locuitori.

Magazinul Progresiv: Ce urmareste proiectul de remodelare a magazinelor Selgros Cash & Carry ?

Alexandru Vlad: Piata s-a schimbat foarte mult fata de momentul in care am deschis primele noastre magazine la nivel local, in urma cu 10 ani. Era nevoie de un proiect amplu, prin care sa fie modernizata intreaga retea, deoarece nu puteam face schimbari in layout-ul magazinelor in fiecare an. Schimbarile de layout pe care le-am realizat in cadrul acestui proiect ne-au ajutat sa crestem luminozitatea si deschiderea magazinelor fata de clienti; acestea au devenit astfel mai prietenoase cu clientii, iar marfa mai accesibila la raft.
In cadrul reamenajarii am acordat si spatii mai generoase unor categorii de marfa care genereaza volume mari de vanzari: bauturi, dulciuri, alimente de baza si detergenti. Am alocat, de asemenea, suprafete mai mari unor categorii de viitor, cum ar fi articolele Bio si de „lifestyle”, iar gastronomii beneficiaza si de raioane specializate de sortimente nealimentare. In anii 2009 si 2010 au fost modernizate magazinele Selgros din Cluj-Napoca, Oradea, Arad, Timisoara si Bucuresti-Berceni, iar in doi ani vom avea un concept unitar in toate magazinele retelei.

M.P.: De la ce a plecat introducerea conceptului shop-in-shop pentru pescariile deschise in ultimii doi ani in magazinele Selgros Cash & Carry Romania?

A.V.:
Pescariile Selgros sunt o idee mai veche de-a noastra. Am vrut ca pestele sa fie total izolat de restul sortimentului, ceea ce este un lucru benefic din punct de vedere igienic si olfactiv.
Rezultatele sunt pozitive, avem un rulaj bun, sortimentul si conceptul au fost foarte bine primite de catre clienti. De aceea planificam alte 3-4 deschideri de Pescarii in retea, pe care le vom implementa succesiv.

M.P.: Mai este loc de extindere a retelei?

A.V.: In paralel cu proiectul de modernizare a magazinelor mai vechi continuam si extinderea retelei. Avem proiecte concrete, prin care nu vom ocoli nicio zona cu o populatie de peste 200.000 de locuitori pe o raza de 30 de kilometri. Realizarea acestor proiecte tine insa si de pretul terenurilor si de obtinerea autorizatiilor de constructie a viitoarelor magazine.
In Bucuresti, preturile terenurilor sunt in continuare prohibitive. Daca acest lucru nu se schimba va fi dificil sa continuam extinderea pe aceasta piata, pe care operam deja patru unitati.

M.P.: La inceputul acestui an, Selgros Cash & Carry a iesit din grupul german Rewe dupa finalizarea tranzactiei de preluare integrala a TransGourmet Group de catre COOP, al doilea mare jucator din comertul elvetian. Ce schimbari aduce aceasta tranzactie in compania Selgros Romania?

A.V.:
Grupul COOP detinea 50% din actiunile Selgros de mai multi ani, astfel incat putem vorbi de o continuitate. Noi am operat inca de la inceput in mod independent de retelele Billa si Penny Market (detinute de Rewe), nu am realizat nici achizitii comune.

M.P.: Luati in calcul deschiderea unor magazine de dimensiuni mai mici decat media retelei, pe formate de comert testate deja de COOP in Europa?

A.V.: Orice este posibil. Analizam toate optiunile, iar atunci cand vom lua o decizie in mod sigur o vom comunica. Grupul COOP are o paleta larga de formate de magazine, de la unitati mici pana la big box-uri, astfel incat in mod sigur nu ducem lipsa de know how in comertul multi-format.

M.P.: Ce semnale primiti de la revanzatori? Cum au reactionat afacerile acestora la contractia consumului, in ultimul an?

A.V.: Din pacate, asistam la o pauperizare a lor. Au din ce in ce mai putini bani si se orienteaza din ce in ce mai mult spre primul nivel de pret. Cei care cumparau produse premium le cumpara in continuare, dar ei sunt o exceptie pe piata. La randul lor, cei care cumparau nivelul mediu de pret se duc la segmentul inferior de pret, astfel incat presiunea pe segmentul mainstream este foarte mare. Tendinta a fost vizibila pe toate categoriile pe care le avem listate in magazine, mai putin poate la alimentele de baza, unde cele trei segmente de pret nu sunt conturate foarte bine.

M.P.: In aceste conditii, ce viitor are magazinul traditional si cum poate fi ajutat sa supravietuiasca ?

A.V.: Vestea buna este ca, in ciuda prognozelor sumbre de disparitie a magazinelor traditionale, numarul si ponderea acestora in totalul comertului romanesc au ramas relativ constante: ele reprezinta inca peste 50% din totalul pietei. Sunt multe cauze care ar explica acest fenomen, dar in principal cred ca este vorba de un conservatorism al consumatorului: odata ce s-a obisnuit sa achizitioneze produse de larg consum dintr-un anumit loc, va ramane fidel acelui magazin si doar in cazuri exceptionale il va schimba. Comerciantii traditionali sunt cei mai importanti clienti ai nostri. Tocmai de aceea am creat un sortiment la un pret care sa-i ajute sa faca fata concurentei in crestere venite din zona retailului modern in expansiune. Spun acest lucru pentru ca pretul este elementul care conteaza cel mai mult pentru revanzatori, in momentul in care aleg produsele in magazin. In sectorul FMCG, marjele sunt extrem de mici, si atunci conteaza fiecare leu pe care il pot economisi in procesul de aprovizionare.

M.P.: 2011 se anunta un an si mai greu pentru comerciantii traditionali din cauza intrarii pe piata a hard discounterului Lidl. Cum se pot lupta cu un competitor precum Lidl?

A.V.: Suprafetele mici de tip hard discount sunt doar la inceputul dezvoltarii lor in Romania. Pentru micii comercianti traditionali, competitia cu hard discounterele va fi cea mai mare provocare a urmatorilor ani. Eu cred insa ca majoritatea acestora va incerca sa-si continue activitatea chiar si in aceste conditii, ma astept ca o mica parte sa apeleze la solutia mai putin fericita de a-si transforma afacerea intr-un operator de magazine specializate.

M.P.: Este nevoie de o solidaritate mai mare in comertul traditional? Marile lanturi de magazine au AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania).

A.V.: Comerciantii mari au infiintat AMRCR pentru a avea o voce comuna in relatia cu autoritatile si cu presa, insa nu trebuie nimeni sa-si faca iluzia ca, in rest, ne iubim unii pe altii. Suntem competitori, iar din acest punct de vedere o voce comuna pentru o strategie comerciala comuna este imposibil de creat, cat si daunatoare pentru sanatatea pietei.

M.P.: Cand credeti ca vom putea vorbi de o redresare a situatiei in comertul traditional?

A.V.: Cred ca etapa de supravietuire (in care supravietuirea este primul obiectiv) se va incheia in acest an, in semestrul al doilea, odata cu stoparea declinului din consum si cu demararea unei cresteri sustenabile a pietei, care insa nu cred ca va mai putea fi in jurul a 10% pe an. Consumatorul incearca in continuare sa-si limiteze achizitiile de bunuri la strictul necesar, iar acest lucru se resimte in tot comertul. Cel mai important este ca maine sa fie mai bine decat astazi si poimaine mai bine decat maine, si nu sa stabilim tinte de dublare a cifrei de afaceri pe doi ani. Multiplicarea vanzarilor intr-un interval de cativa ani este un lucru nerealist in conditiile actuale din piata, pentru oricine activeaza in comert.
Din pacate, sunt multe necunoscute care pot influenta piata pe care activam, astfel incat nu pot spune acum, cu siguranta, ca nu putem vedea o deteriorare a situatiei economice pana la finalul anului. Nu stim, de exemplu, cum vor evolua preturile materiilor prime si nici cat va costa benzina la sfarsitul lui 2011.

M.P.: In acest context, ce estimari de vanzari are Selgros Cash & Carry Romania pentru 2011?

A.V.: Cred ca la finalul anului vom ajunge la vanzari comparabile cu cele inregistrate in 2010, daca nu chiar mai mari.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content