FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ce se intampla cand vine ANPC in magazin?

Ce se intampla cand vine ANPC in magazin?

Ghidul controlului Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), furnizat de casa de avocatura Salans, raspunde la intrebarile cele mai importante ale retailerilor legate de aceste controale: Ce urmareste ANPC? Ce drepturi si obligatii are retailerul in aceasta situatie? Ce amenzi risca? Ce inseamna Registrul Unic de Control?

Alaturi de alte autoritati abilitate de lege, ANPC verifica respectarea de catre operatorii economici a conformitatii caracteristicilor calitative si tehnice ale produselor si serviciilor cu actele normative in vigoare, precum si cu cerintele generale de securitate. Atributiile sale de control acopera o arie foarte extinsa de produse si servicii, de la comercializarea produselor alimentare la serviciile oferite de companiile aeriene, iar sanctiunile pot ajunge chiar la inchiderea punctului de lucru sau suspendarea activitatii, astfel ca rolul ANPC in activitatea operatorilor economici nu este deloc de neglijat.

La ce se uita inspectorii ANPC

  • Denumirea, preturile si orarul de functionare la vedere: ca regula generala, orice operator economic are obligatia sa afiseze in mod vizibil denumirea unitatii si codul unic de inregistrare la Registrul Comertului din care reies  activitatile pentru care este autorizat sa functioneze.  De asemenea, operatorul economic este obligat si la afisarea si respectarea orarului de functionare, precum si a preturilor si tarifelor
  • Datele de contact ale ANPC, la vedere: Telefonul Consumatorului: 0800 080 999, urmat de mentiunea „linie telefonica cu apelare gratuita din reteaua Romtelecom”, precum si datele de contact ale comisariatelor judetene pentru protectia consumatorilor insotite de adresa site-ului ANPC (www.anpc.gov.ro) trebuie afisate in campul vizual al consumatorului, la loc vizibil, langa casa de marcat ori langa orarul de functionare.
  • Produsele din magazin nu trebuie  sa reprezinte un pericol pentru sanatatea sau securitatea consumatorilor. In plus, orice produs trebuie sa fie insotit de documentele legale de provenienta, precum si de documentele de angajare a raspunderii producatorului/importatorului referitoare la calitatea si securitatea acestuia.
  • Etichetarea corecta a produselor: indiferent de produsul pe care este aplicata, eticheta trebuie sa fie scrisa sau tradusa in limba romana, trebuie sa contina informatii complete si corecte despre toate caracteristicile produsului, cu un scris lizibil si usor de inteles, si sa cuprinda toate mentiunile si avertizarile prevazute de lege (de exemplu: „A se consuma de preferinta inainte de ... ”, „A nu se lasa la indemana copiilor”).
  • Cantarul setat corect

Drepturi si obligatii pentru comercianti

Retailerii sunt obligati sa respecte toate reglementarile in vigoare aplicabile pentru categoria de produse pe care o comercializeaza. In cadrul unui control ANPC, comerciantul trebuie sa permita accesul reprezentantilor ANPC in sediul sau in incinta magazinului, sa dea informatiile cerute si sa prezinte toate documentele care ii sunt solicitate. In urma controlului, reprezentantii  ANPC vor intocmi fie un proces verbal de contraventie (cand sunt constate incalcari ale legii si se aplica sanctiuni contraventionale), fie un proces verbal de constatare (atunci cand nu sunt aplicate sanctiuni contraventionale).

Procesul verbal de contraventie poate fi atacat de catre agentul economic controlat in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii, la judecatoria in raza careia a fost savarsita contraventia (de regula, aceasta coincide cu judecatoria in raza careia comerciantul isi are sediul social). Atacarea in instanta a procesului verbal intocmit de reprezentantii ANPC prezinta avantajul de a suspenda executarea sanctiunii contraventionale aplicate; de asemenea, trebuie precizat ca o asemenea actiune in justitie este scutita de la plata taxei judiciare de timbru.

Drepturile si obligatiile comisarilor ANPC

Drepturi. Odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, comisarii pot propune una dintre urmatoarele sanctiuni complementare: inchiderea temporara a unitatii pe o durata de cel mult 6 luni; inchiderea temporara a unitatii pe o durata de la 6 luni la 12 luni; inchiderea definitiva a unitatii; suspendarea sau retragerea definitiva, dupa caz, a avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati.

Prin lege, personalului cu atributii de control din cadrul ANPC ii este conferit dreptul de acces la locurile in care se produc, se depoziteaza ori se comercializeaza produsele. In exercitiul atributiilor de serviciu, personalul de specialitate al ANPC are dreptul sa aplice sigilii sau alte semne distinctive cu valoare de sigiliu.Organele de control pot solicita pe timpul controlului si protectia personala si sprijinul politiei.

Obligatii. Comisarii sau inspectorii sunt obligati sa se legitimeze cu legitimatia de serviciu, sa prezinte reprezentantului comerciantului controlat temeiul legal al controlului, obiectivele avute in vedere, precum si perioada preconizata de desfasurare a controlului. De asemenea, ei trebuie sa pastreze secretul profesional in legatura cu aspectele tehnologice, economice si comerciale de care ia cunostinta in cadrul controlului si sa sesizeze organele de cercetare penala in cazul in care faptele constate pot constitui infractiuni.

Legea prevede ca un control al unui agent economic nu poate fi facut decat dupa consemnarea acestor informatii in registrul unic de control; in caz contrar organele de control vor raspunde pentru abatere disciplinara. Totusi, daca agentul economic refuza sa prezinte registrul unic, aceasta nu inseamna ca va face imposibila desfasurarea controlului in conditii legale. Dimpotriva, controlul se va efectua in mod normal, iar agentul economic va trebui sa plateasca in plus si o amenda contraventionala, cu o valoare cuprinsa intre 1.000 si 2.000 lei.

[click pentru marire]

Reguli specifice pentru vanzarile de soldare

Pentru ca ne aflam intr-una dintre cele doua perioade de soldare din an, este important sa subliniem normele legale care stabilesc anumite reguli si obligatii pentru operatorii economici care practica acest tip specific de vanzare. Ce inseamna vanzarea de soldare: Conform legislatiei aplicabile, prin vanzarea de soldare se intelege „acea vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea de „soldare/soldari/solduri” si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul”
Vanzarea de soldare nu poate avea loc decat in structurile de vanzare in care produsele respective erau/sunt vandute in mod obisnuit.

Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice in mod obligatoriu: data de debut a vanzarii de soldare, durata acesteia si sortimentul de marfuri supus soldarii (daca operatiunea de soldare nu se refera la totalitatea produselor din magazin). Perioada de soldare: este de 45 de zile pentru acelasi agent economic. In plus, perioadele de soldare pot fi stabilite doar intre urmatoarele limite: perioada 15 ianuarie-15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna-iarna; perioada 1 august-31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara-vara.

Pretul de soldare: Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta (cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus, pentru produse sau servicii identice).  Precizarile sunt importante, intrucat orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv in raport cu pretul de referinta va fi considerat ca o forma de publicitate inselatoare si sanctionat in consecinta. Exista mai multe alternative de prezentare a reducerii de pret:

  • mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
  • inscrierea mentiunilor „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare; mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

In plus, legea interzice ca o reducere de pret pentru un produs sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs.
Stocul pentru soldare: trebuie sa fie constituit in prealabil in magazin (fie in spatiile de vanzare, fie in depozite ale comerciantului), cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii de soldare. Acest stoc nu poate fi reinnoit dupa constituire sau in cursul vanzarilor de soldare. Produsele propuse pentru soldare trebuie sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30 de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date. Comerciantul trebuie sa pastreze documente legale justificative care atesta ca respecta aceste doua termene.

Sanctiuni: Comerciantii care nu respecta perioadele de soldare risca amenzi de la 4.000 lei la 20.000 lei, precum si sistarea vanzarilor de soldare.
Aceeasi amenda se aplica si in cazul in care comerciantul nu prezinta documentele solicitate de organele de control abilitate. Nu in ultimul rand, utilizarea denumirii „soldare/solduri/soldari” sau a sinonimelor acesteia, in cazuri in care aceasta nu este in legatura cu o operatiune de soldare asa cum este aceasta reglementata de lege, se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 20.000 lei, precum si cu interzicerea utilizarii acestei denumiri.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content