FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ce riscuri ii preocupa cel mai mult pe managerii de top din piata bunurilor de consum

Ce riscuri ii preocupa cel mai mult pe managerii de top din piata bunurilor de consum

Aproape unu din sase manageri din retail si industria bunurilor de consum considera ca stricarea reputatiei business-ului sau a brandurilor pe care le gestioneaza reprezinta cel mai mare risc pentru compania sa, arata un studiu realizat in 2014 de catre divizia Intelligence a The Economist, pentru casa de avocatura Clifford Chance. In acelasi timp, 41% dintre manageri sunt ingrijorati de posibilitatea iscarii unui scandal in zona protectiei datelor companiei.

 

 Incidentele cu risc major in industria bunurilor de consum si retail pot aparea in numeroase zone, cum sunt raspunderea pentru produse defectuoase, protectia datelor si conformitatea cu reglementarile din domeniu. Riscurile sunt amplificate in lumina recentelor scandaluri privind siguranta alimentelor declansate in vestul Europei, precum si in cazul in care companiile intra pe piete noi si necunoscute. Pe de alta parte, importanta crescuta a vanzarilor online ofera noi posibilitati companiilor de bunuri de consum si retail, ridicandu-le totodata si noi provocari, cum ar fi, de exemplu, protectia datelor si criminalitatea cibernetica.

In prima jumatate a lui 2014, divizia Intelligence a The Economist a derulat pentru Clifford Chance un sondaj la care au participat 320 de membri in managementul unor corporatii de talie internationala, pentru a afla care sunt zonele de risc prezente pe agenda managerilor de top. Sondajul a mai explorat si masura in care implicarea managementului in gestionarea riscului da rezultate, precum si profunzimea schimbarii necesare pentru a asigura un management mai puternic al riscurilor. Au fost chestionati manageri de top din toate industriile, inclusiv companii de bunuri de consum si retail.

Top 5 preocupari pentru managementul companiilor de bunuri de consum si retail

1.    Mentinerea si protejarea reputatiei
2.    Desi multe companii de bunuri de consum si retail au puse la punct masuri pentru asigurarea unui management eficient al riscurilor la nivel gobal, evaluarea riscurilor cu caracter regional poate fi o adevarata provocare
3.    Scandaluri recente au sporit nivelul de constientizare in ceea ce priveste siguranta alimentara si raspunderea pentru produse defectuoase
4.    Retelele de socializare ofera noi modalitati de a lansa produse, crescand totodata si riscul reputational, care se poate raspandi la nivel global intr-un interval scurt de timp
5.    Desi companiile isi aleg partenerii cu mare atentie, este dificil de controlat in mod eficient intregul lant de aprovizionare

Protejarea reputatiei este esentiala pentru companile din sectorul bunurilor de consum si retail. 57% din respondenti sustin ca managementul lor se concentreaza pe riscul reputational, indeosebi pe ce ar putea sa dauneze brandului.
O alta zona de preocupare specifica este protectia datelor. 41% dintre participantii la studiu sunt ingrijorati de posibilitatea iscarii unui scandal in aceasta zona. Un exemplu de cadru legal sofisticat il reprezinta noile Reglementari ale Uniunii Europene pentru Protectia Datelor.
Companiile sunt adesea preocupate si de contrafacere si impactul pe care produsele copiate, de slaba calitate, il pot avea asupra brandului si reputatiei acestuia.
Atunci cand companiile intra pe piete noi, se materializeaza si noi riscuri reputationale. Pentru facilitarea intrarii pe o piata si gestionarea acestori riscuri, companiile globale prefera adesea sa coopereze cu parteneri locali; cu toate acestea, in special in regiuni noi unde partenerii sunt necunoscuti, companiile de bunuri de consum si retail sunt constiente de riscul la care se supun. Pentru reducerea acestui risc si evitarea unei impact negativ asupra reputatiei lor, companiile din domeniu isi aleg cu grija partenerii, in urma unor cercetari amanuntite.
Un alt factor important pentru protectia reputatiei este conformitatea cu reglementarile. Companiile internationale in particular au parte de provocari in materie de respectarea diferitelor standarde si reglementari in tarile pe care activeaza. Acestea prefera adesea sa adopte o solutie comuna de “bune practici” in locul unei abordari punctuale, cu parteneri locali care sa adapteze business-ul politicilor existente.

Consumator 2.0 – noi posibilitati, dar si provocari pentru companiile din piata bunurilor de consum

In ultimii ani, internetul si posibilitatea de a face cumparaturi oricand si oriunde, a dobandit o importanta semnificativa pentru consumatori. Pe langa comertul online si bani electronici, internetul ofera companiilor si o noua modalitate de lansare a produselor (de exemplu, prin intermediul YouTube sau Twitter). Daca aceste companii doresc sa-si adapteze modelul de business in mod corespunzator, se confrunta cu reglementari mai stricte, in special in ceea ce priveste stocarea si protectia datelor.
Pe de alta parte, vestile proaste circula repede. Acest lucru se aplica mai mult decat oricand in retelele de socializare. Din acest motiv, in special in China, dar si in Statele Unite si Europa, companiile de profil monitorizeaza atent retelele de socializare, interactioneaza cu utilizatorii pentru a construi profilul unui brand si sunt gata sa reactioneze rapid atunci cand se iveste o situatie care ar putea dauna reputatiei.

Siguranta produselor, prioritate zero pentru managerii de top

Siguranta produselor continua sa fie un subiect foarte important pe agenda managerilor de top din sectorul bunurilor de consum si retail. Jumatate dintre respondenti sustin ca sunt “destul de ingrijorati” cu privire la un incident sau un scandal in aceasta zona. In lumina recentelor scandaluri din industria alimentara (spre exemplu, scandalul carnii de cal din industria alimentara sau cel al formulei de lapte pentru bebelusi din China), trasabilitatea produselor a capatat o relevanta semnificativa, atat din perspectiva industriei, cat si a autoritatilor de reglementare.
Pe langa costurile ridicate ce pot aparea in cazul unor plangeri cu privire la conformitatea produselor, scandaluri in acest sector afecteaza de obicei mai multe business-uri. Potrivit postului de televiziune BBC, scandalul carnii de cal a schimbat preferintele consumatorilor, afectand intreaga industrie a carnii.
In pietele emergente, unde furnizorii locali se pot axa uneori pe viteza sau cost de livrare decat pe produse de inalta calitate, companiile si-au intensificat eforturile de a controla si monitoriza lantul de aprovizionare. Jumatate dintre cei intervievati sustin ca sunt dispusi sa mearga pana la schimbarea partenerului local pentru a limita daunele asupra brandurilor pe care le reprezinta.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content