FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ce putem invata de la vestici

Ce putem invata de la vestici

Cu cat merg mai mult spre vest, in magazinele de suprafete mari si mai ales in cele de proximitate, capat tot mai mult senzatia unei calatorii in viitor: nu pot sa nu ma intreb in cat timp vom ajunge si noi acolo. Daca in lanturile internationale de restaurante sentimentul de déjà-vu este puternic (datorita francizelor), in multe retele de supermarketuri conceptul pare atat de diferit in vest de ceea ce implementeaza in Romania, incat devine greu de crezut ca vorbim despre aceiasi operatori si despre aceeasi epoca.

In comert, diferentele intre nivelul de dezvoltare al pietelor sunt vizibile la orice pas in vizitele in magazine, iar distantele mari le amplifica si mai mult. De la 10.000 de kilometri departare, de pe continentul american, nu mai este niciun dubiu ca Romania este inca o piata emergenta, in care lucrurile se misca in continuare, exista loc de dezvoltare a businessului si de profituri mari. Din ipostaza de consumator, am avut ocazia de a vedea un retail mult mai ordonat, in care stabilizarea consumului face extrem de dura competitia intre lanturile mari de magazine. Locul in care s-a nascut consumerismul pare, intr-adevar, un paradis al consumatorului datorita preturilor mici (retailul local, fie ca vorbim de bunuri de larg consum, de electronice sau haine, pierde aproape orice test de pret in fata Statelor Unite – sa fie acesta dezavantajul unei piete emergente?).

Cu toate acestea, marile magazine alimentare opereaza cu circa jumatate de case inchise, nici carucioarele de cumparaturi ale clientilor si nici parcarile nu sunt pline ochi, iar la casele de marcat trebuie sa ai ghinion pentru a sta la coada mai mult de cinci minute. Lipsa activitatilor de sampling din marile magazine am luat-o ca pe inca o dovada ca o piata ajunsa la maturitate este foarte putin atractiva pentru produse sau jucatori noi. Pentru ca retailerii americani resimt in continuare scaderea frecventei de cumparare, promotiile prin care se ofera gratuit clientilor bonuri de benzina sunt printre cele mai populare in acest moment.

In acest peisaj, calitatea serviciilor poate face diferenta, pe langa preturi si sortimentatie, fie ca vorbim de casele de self checkout (fara casier), de faptul ca fiecare casier saluta clientii cu zambetul pe buze si le impacheteaza toate produsele sau de automatele cu DVD-uri de la iesirea din magazin. Am remarcat, de asemenea, multe „gaselnite” ale retailerilor care, desi sunt marunte, fac shoppingul mai confortabil si mai atractiv: ma intreb, de exemplu, de ce la noi nu s-a gandit nimeni pana acum ca la intrarea in hypermarketuri sa existe servetele umede gratuite pentru igienizarea cosurilor de cumparaturi sau de ce nu exista nicaieri in comertul local suporturi pentru pungi care sa permita casierilor sa introduca produsele in pungile clientilor imediat dupa scanarea acestora. Desi cu costuri ceva mai mari, sistemul de stropitoare de la raionul de legume proaspete pare si el o idee buna de implementat in retailul local, in conditiile in care stim cu totii ca avem mult de lucru la acest capitol, in special vara.

Ultima moda in comertul american de tip grocery sunt magazinele specializate in vanzarea de alimente proaspete (precum lantul Fresh Food). Ele au insa si un „handicap”: acela ca nu pot concura cu marile hypermarketuri la nivelul preturilor. O piata matura surprinde nu doar prin preturi competitive, usurinta de shopping, curatenia din magazine si ordinea de la rafturi, ci si prin atitudinea consumatorilor: aproape orice american stie pe de rost preturile pe care le practica benzinariile din apropierea casei, iar orice crestere de pret este „sanctionata” prin reducerea consumului.

Asadar, in cat timp vom ajunge acolo? Va fi interesant de vazut dezvoltarea conceptelor de retail, dar mai ales schimbarile in comportamentul de consum al romanilor. Retailul pare sa nu se grabeasca, dar ce fac consumatorii?

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content