Ce putem invata de la vestici | Progresiv

Cu cat merg mai mult spre vest, in magazinele de suprafete mari si mai ales in cele de proximitate, capat tot mai mult senzatia unei calatorii in viitor: nu pot sa nu ma intreb in cat timp vom ajunge si noi acolo. Daca in lanturile internationale de restaurante sentimentul de déjà-vu este puternic (datorita francizelor), in multe retele de supermarketuri conceptul pare atat de diferit in vest de ceea ce implementeaza in Romania, incat devine greu de crezut ca vorbim despre aceiasi operatori si despre aceeasi epoca. Ce putem invata de la vestici

In comert, diferentele intre nivelul de dezvoltare al pietelor sunt vizibile la orice pas in vizitele in magazine, iar distantele mari le amplifica si mai mult. De la 10.000 de kilometri departare, de pe continentul american, nu mai este niciun dubiu ca Romania este inca o piata emergenta, in care lucrurile se misca in continuare, exista loc de dezvoltare a businessului si de profituri mari. Din ipostaza de consumator, am avut ocazia de a vedea un retail mult mai ordonat, in care stabilizarea consumului face extrem de dura competitia intre lanturile mari de magazine. Locul in care s-a nascut consumerismul pare, intr-adevar, un paradis al consumatorului datorita preturilor mici (retailul local, fie ca vorbim de bunuri de larg consum, de electronice sau haine, pierde aproape orice test de pret in fata Statelor Unite – sa fie acesta dezavantajul unei piete emergente?).

Cu toate acestea, marile magazine alimentare opereaza cu circa jumatate de case inchise, nici carucioarele de cumparaturi ale clientilor si nici parcarile nu sunt pline ochi, iar la casele de marcat trebuie sa ai ghinion pentru a sta la coada mai mult de cinci minute. Lipsa activitatilor de sampling din marile magazine am luat-o ca pe inca o dovada ca o piata ajunsa la maturitate este foarte putin atractiva pentru produse sau jucatori noi. Pentru ca retailerii americani resimt in continuare scaderea frecventei de cumparare, promotiile prin care se ofera gratuit clientilor bonuri de benzina sunt printre cele mai populare in acest moment.

In acest peisaj, calitatea serviciilor poate face diferenta, pe langa preturi si sortimentatie, fie ca vorbim de casele de self checkout (fara casier), de faptul ca fiecare casier saluta clientii cu zambetul pe buze si le impacheteaza toate produsele sau de automatele cu DVD-uri de la iesirea din magazin. Am remarcat, de asemenea, multe „gaselnite” ale retailerilor care, desi sunt marunte, fac shoppingul mai confortabil si mai atractiv: ma intreb, de exemplu, de ce la noi nu s-a gandit nimeni pana acum ca la intrarea in hypermarketuri sa existe servetele umede gratuite pentru igienizarea cosurilor de cumparaturi sau de ce nu exista nicaieri in comertul local suporturi pentru pungi care sa permita casierilor sa introduca produsele in pungile clientilor imediat dupa scanarea acestora. Desi cu costuri ceva mai mari, sistemul de stropitoare de la raionul de legume proaspete pare si el o idee buna de implementat in retailul local, in conditiile in care stim cu totii ca avem mult de lucru la acest capitol, in special vara.

Ultima moda in comertul american de tip grocery sunt magazinele specializate in vanzarea de alimente proaspete (precum lantul Fresh Food). Ele au insa si un „handicap”: acela ca nu pot concura cu marile hypermarketuri la nivelul preturilor. O piata matura surprinde nu doar prin preturi competitive, usurinta de shopping, curatenia din magazine si ordinea de la rafturi, ci si prin atitudinea consumatorilor: aproape orice american stie pe de rost preturile pe care le practica benzinariile din apropierea casei, iar orice crestere de pret este „sanctionata” prin reducerea consumului.

Asadar, in cat timp vom ajunge acolo? Va fi interesant de vazut dezvoltarea conceptelor de retail, dar mai ales schimbarile in comportamentul de consum al romanilor. Retailul pare sa nu se grabeasca, dar ce fac consumatorii?

Brandurile din portofoliu Reckitt
Reckitt își restructurează portofoliul pentru a-și asigura o creștere accelerată
Grupul Reckitt Benckiser anunță un nou proces de reorganizare a companiei în vederea generării unei creșteri acelerate. Acesta prevede o...
angajati fericiti
Săptămâna de muncă de patru zile în România: cum o aplicăm și avantajele sale
În domeniul dinamic al forței de muncă, căutarea echilibrului între viața profesională și cea personală a condus la noi forme de organizare...
AAylex One restaurant Cocorico in parteneriat cu Auchan
AAylex ONE deschide primul restaurant Cocorico în parteneriat cu Auchan
Grupul AAylex ONE, producătorul brandului de carne de pui Cocorico, demarează un parteneriat cu Auchan Retail România și lansează un nou concept...
ATAC Galati Atac by Auchan hipermarket discounter hiperdiscounter deschidere magazin nou. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
ATAC by Auchan ajunge la cel de-al cincilea magazin
Auchan deschide un nou magazin ATAC Hiper Discount, formatul cu cele mai mici prețuri al rețelei, în Galați, după unitățile inaugurate în...
Logistica Supply chain colete transportatori firma de curierat. Colete trimise de la magazine si parteneri. Vezi pe revistaprogresiv.ro.
Packeta România ajunge la 1.800 magazine online și selleri parteneri
Packeta România, platformă digitală globală pentru ecommerce, parte din Packeta Group, anunță extinderea rețelei de magazine online și...
Nestle_rezultate financiare primul semestru 2024
Nestlé România, creștere organică de trei ori mai mare decât media grupului
Grupul Nestlé a înregistrat pentru primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 45 de miliarde de franci elvețieni, marcând un avans...