FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ce probleme au furnizorii in transportul produselor la comercianti?

Ce probleme au furnizorii in transportul produselor la comercianti?

Compania FM Logistic a organizat la inceputul lunii mai o intalnire cu reprezentanti ai unor mari companii din domeniul FMCG, active in Romania, pentru a discuta problemele din domeniul transportului de produse FMCG.

 

Discutia s-a axat pe trei teme centrale: receptia marfurilor, returul paletilor si al documentelor (reverse logistics) si distributia capilara (in interiorul oraselor). Din partea FM Logistic, la intalnire au participat Sylvian Cotin - General Manager, Silviu Ginju - Commercial Manager, Cristina Botos - Transport Manager si Crina Paun - Commercial Assistant. Gazdele i-au avut ca invitati pe Cristian Negrutiu - Customer Operantions / Distribution Manager, Cadbury,  Romeo Dumitru - Logistics Manager, Henkel Romania, Gigi Voicu – Logistics Manager, Coty Cosmetics, Dan Dumitru – Logistics Manager, Intersnack Romania, Mariana Bleort – Editor, Tranzit Magazin, Roxana Baciu – Editor, Magazinul Progresiv.

 

Receptia produselor

Primul subiect discutat, receptia produselor, s-a dovedit a fi si una dintre problemele majore ale managerilor de logistica. Principala problema provine din timpii mari de asteptare la rampele de descarcare ale magazinelor din retelele internationale, la care se adauga realizarea defectuoasa a receptiei produselor si programul redus de lucru al platformelor. S-au evocat lipsurile de produse pe care le acuza comerciantii si care nu pot fi verificate pentru ca, la livrare, paletii nu sunt verificati in prezenta unui reprezentant al furnizorului si unul al comerciantului, asa cum ar fi legal. Practic, furnizorul nu are cum sa demonstreze ca a livrat cantitatea ceruta sau nu. La toate acestea se adauga personalul redus si slab platit de la receptia magazinelor, au apreciat participantii.

Soferului ii revine o responsabilitate importanta, in aceasta situatie, atat pentru a-si optimiza traseul, in functie de timpii de asteptare de la magazine, cat si pentru a fi atent la receptia corecta a marfurilor sau la semnalarea unor eventuale probleme.

La randul lor, magazinele acuza complexitatea comenzilor, in conditiile in care chiar ele efectueaza aceste comenzi. De asemenea, receptia magazinului nu are timp sa verifice comanda la nivel de produs, astfel incat verificarea se reduce la numararea baxurilor / paletilor. Procesul verbal astfel emis nu are valoare legala, singura dovada legala fiind procesul verbal semnat in prezenta ambilor reprezentanti: al furnizorului si al comerciantului. Mai mult, comerciantul nu recunoaste decat procesul verbal emis de el. Pierderile provocate de aceste deficiente se situeaza intre 1% si 5%, in cazul companiilor din FMCG.

Furnizorii au semnalat si problema furturilor, mult mai mari in cazul produselor alimentare. Posibilitatea de a livra pe o platforma logistica centralizata, asa cum au retelele discount, de exemplu, are si ea cateva dezavantaje majore, care-i impiedica pe furnizori sa foloseasca aceasta solutie: discounturile logistice foarte mari percepute de comercianti, organizarea defectuoasa a depozitului, care conduce la intarzierea livrarii produselor la magazin si, in consecinta, la situatii de OOS, controlul redus asupra vanzarilor. Totusi, in situatia in care un furnizor nu are un sistem de distributie nationala bine pus la punct, livrarea pe platforma este preferabila.

Toate aceste probleme ar fi mult reduse prin negocierea unor intervale orare de livrare cu magazinele, intervale care sa se si respecte, si de existenta unui sistem de management al depozitelor (warehouse management system), sistem pe care majoritatea comerciantilor nu il au. Implementarea unor sisteme intranet si legalizarea semnaturii electronice (lege aflata in Parlament) ar contribui, de asemenea, la fluidizarea livrarilor.

 

 

Receptia paletilor si documentelor

O alta mare problema a furnizorilor: receptia si recuperarea paletilor. „Returnarea paletilor de catre comercianti ar fi visul nostru“, au declarat participantii.

In acest moment, furnizorii cumpara paletii pentru transportul marfurilor, care, apoi, sunt practic „abandonati” in depozitele comerciantilor, cu atat mai mult cu cat, dupa livrare, soferii nu au timp sa-i recupereze (ceea ce ar implica sortarea, numararea si deplasarea paletilor din depozit in camion, fapt aproape imposibil din cauza ca nu exista motostivuitoare). Pe de alta parte, daca retailerii ar inapoia paletii pe loc, transportul acestora ar reprezenta, de fapt, un cost suplimentar neprevazut. O solutie avansata de furnizori ar fi ca retailerii sa cumpere paletii, iar furnizorii sa-i cumpere inapoi, ceea ce ar insemna un „management al paletilor“ realizat de comerciant. In alte tari, FM Logistic realizeaza acest management al paletilor ca serviciu oferit clientilor sai.

Gestionarea paletilor cauzeaza si probleme in contabilitate pentru ca, desi au o valoare contabila, ei sunt vanduti fara documente (doar cu avize de insotire). Pierderile cauzate de acesti paleti pot deveni semnificative, avertizeaza furnizorii.

Si returnarea documentelor este o alta problema majora in procesul logistic: returnarea acestora se face cu intarziere, iar documentele inapoiate sunt uneori greu sau ilizibile. Timpul mediu de inapoiere a documentelor blocate din diverse cauze se situeaza intre 2 si 15 zile, ceea ce este o mare problema, mai ales in perioadele de promotii. Daca documentele nu sunt corecte, furnizorii nu-si recupereaza banii de la comercianti. Soferul devine din nou o persoana cheie in acest proces, pentru ca are responsabilitatea returnarii documentelor la furnizor. Si din acest motiv, furnizorii prefera sa opereze cu propriile flote.

Semnatura electronica este din nou o solutie, pentru care furnizorii logistici se pregatesc sa o poata implementa, pe termen mediu.

 

Distributia in interiorul oraselor

Furnizorii au pledat pentru folosirea masinilor mici sau a distribuitorilor locali ca solutie eficienta, in functie, evident, si de specificul produselor. Exista doua aspecte importante in acest proces: restrictiile de tonaj si amplasarea magazinelor in zone aglomerate.

 

Participantii au semnalat lipsa unor furnizori de servicii pentru transport cu masini de tonaj mic, prevazute cu controlul temperaturii, in conditiile in care numarul magazinelor convenience, axate pe comercializarea de produse proaspete, va creste in viitorul apropiat.

 

 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content