FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ce arme au retailerii in lupta cu inflatia?

Ce arme au retailerii in lupta cu inflatia?

Retailerii resimt tot mai pregnant efectele inflatiei. Cresterile semnificative de pret la materii prime precum uleiul brut, bumbacul, zaharul sau cacaoa, dar si ale produselor alimentare in general, pun o mare presiune pe profiturile magazinelor Cum pot lupta ele cu inflatia? Un studiu Deloitte realizat la nivel international arata ca o serie de analize la nivelul surselor de aprovizionare, al politicii de preturi, sortimentatiei si al rentabilitatii stocurilor pot veni in sprijinul.

Intr-un context economic dificil si cu un consumator tot mai greu de multumit, retailerii nu pot transmite in mod uniform in pretul de la raft scumpirea materiilor prime. Provocarea este cu atat mai mare cu cat majoritatea comerciantilor deja au utilizat intens parghia traditionalelor reduceri de pret pe timpul recesiunii. Aflati intr-o situatie aproape fara iesire, ei au acum de gasit modalitati noi de atenuare a presiunii inflationiste.

In ultimii doi ani, utilitatile si materiile prime utilizate in industria bunurilor de larg consum precum bumbacul, pielea, matasea si alte textile au resimtit majorari semnificative de pret. De exemplu, bumbacul aproape si-a triplat pretul in aceasta perioada, iar prognozele indica continuarea scumpirilor.
Mai mult, cresterea pretului la alimente poate fi intensificata de scumpirea uleiului brut, motiv pentru care fermierii ar putea sa fie atrasi de ideea de a-i aproviziona pe producatorii de etanol. In consecinta, aceasta poate impulsiona cresterea inflatiei la cereale, situatie ce ar avea repercursiuni asupra intregii piete alimentare.

Cresterile pretului la uleiul brut, si alte materii prime utilizate in industria FMCG au depasit inflatia de baza care a fost de numai 1,29% in 2010, conform datelor publicate la 18 martie 2011 de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD). Conform estimarilor, acest trend se va mentine si ii va influenta pe retaileri in doua modalitati: reducerea atat a cheltuielilor discretionare la nivelul consumatorului, cat si a marjelor de castig.

Care sunt riscurile cresterii preturilor in magazin

In timp ce retailerii pot spera sa contrabalanseze costurile de intrare mari prin majorarea preturilor, inflatia va avea un impact semnificativ asupra abilitatii consumatorului de a cheltui. Obiceiurile sale de achizitie vor reflecta o lista de cumparaturi ajustata din mai multe puncte de vedere, inclusiv mai putine vizite la magazin, o migrare accelerata catre internet si indreptarea catre locatiile de cumparaturi din vecinatate (magazine de tip convenience).

Ca si gama de pret, consumatorii vor apela la solutiile economice precum produsele marca privata si cele aflate in promotie. Noul consumator, utilizator de internet in mod inteligent, este mult mai pregatit sa faca cumparaturi. Acesta evita preturile inselatoare si cumpara mai mult cu resurse mai putine, fapt ce va limita abilitatea retailerilor ce a ignora cresterea preturilor si ii va forta sa fie mai precisi in abordari.

Vechile parghii de eficientizare

Pe parcursul recesiunii economice, retailerii au fost fortati sa reduca costurile. Acestia au eliminat cheltuielile de capital si au inchis unitatile neperformante, concomitent cu reducerea stocurilor. In conditiile in care la momentul actual retailerii deja s-au obisnuit cu rulaje modeste, cresterea costurilor de intrare, dar si scaderea cheltuielilor la nivelul consumatorilor necesita noi strategii de supravietuire in campul competitional.

Retailerii vor continua sa apeleze la traditionalele parghii de eficientizare, precum achizitiile, designul si marcile private. Aceste tactici ar trebui sa-i ajute in lupta cu inflatia doar intr-o anumita masura, in conditiile in care lucrul cu stocuri minime cere o noua abordare strategica, sustin consultantii Deloitte. Acestia mentioneaza ca noua abordare presupune precizie si concentrarea pe trei parghii de eficientizare a afacerii: preturile, sortimentatia si stocurile.

Revenind la vechile parghii, sursa de aprovizionare joaca un rol important la nivelul materiilor prime. Pentru a gestiona costul acestora, retailerii si producatorii vor trebui sa exploreze solutii alternative, atat la nivelul unor noi locatii de productie, cat si al materialelor cu potential de substituire (de exemplu, vascoza in locul bumbacului).

In ceea ce priveste designul, este stiut faptul ca producatorii de alimente ambalate, in special, au pastrat ingredientele constante, dar au redus marimea ambalajului pentru a obtine reduceri de costuri. A treia parghie traditionala, pe care retailerii o vor utiliza in continuare pentru a diminua efectele inflatiei va fi cresterea mixului de produse marca proprie oferite. Marjele consistente pe care produsele marca proprie le asigura ofera retailerilor o mai mare putere de absorbtie a costului inflatiei, in cazul in care consumatorul reactioneaza negativ la cresterile preturilor unitare. Sigur ca aceste strategii ii vor ajuta in continuare pe retaileri in lupta cu inflatia, insa problema este ca multi dintre ei le-au aplicat deja si nu stiu cum sa procedeze in continuare, in conditiile unor presiuni inflationiste suplimentare. Unii comercianti s-ar putea teme chiar de o suprasolicitare a acestor parghii traditionale. Tocmai de aceea se impune o noua abordare analitica.

[click pe imagine pentru marire]

Cum functioneaza parghiile analitice avansate

Inovatiile in domeniul tehnologic permit derularea unor analize mai sofisticate, prin utilizarea unor seturi masive de date tranzactionale ce asigura raspunsuri precise la intrebari lasate altadata la aprecierea simtului comun.
Pretul va beneficia de cea mai mare atentie, pe masura ce presiunile inflationiste se vor intensifica. Abilitatea retailerilor de a nu transmite consumatorilor cresterea preturilor variaza in functie de pozitia pe piata a companiei si de politica sa de pret.Liderii industriei de retail, cei care beneficiaza de un trafic consistent la nivelul spatiului de vanzare, sunt suficient de bine pozitionati astfel incat sa mentina preturile relativ neschimbate.

Competitorii lor mai mici insa, mult mai preocupati probabil de mentinerea ratelor actuale de profitabilitate, vor fi nevoiti sa majoreze preturile finale si sa utilizeze alte parghii pentru a aduce trafic in magazin. Formatele de magazin orientate inspre calitate se vor afla sub presiunea pretului intrucat cumparatorii cu venituri scazute, sensibili la pret, vor fi tot mai fortati sa faca cumparaturi selective si de o valoare mult mai mica. Pe de alta parte, abilitatea consumatorilor de a se informa in legatura cu ofertele de pret practicate de retaileri va reduce apetitul acestora din urma de a creste preturile la articole substituibile.

Acesti factori de piata cu o influenta ridicata ii vor determina pe retaileri sa fie mai strategici si precisi in validarea preturilor, dar si mai flexibili in adaptarea la schimbarile pietei. Retailerii vor trebui sa monitorizeze indeaproape dinamica preturilor practicate de competitori si sa se adapteze la aceste schimbari  intr-un timp cat mai scurt.

In mod similar, o importanta aparte ar trebui acordata si eficientei promotiilor. Faptul ca retailerii cauta sa genereze trafic chiar si in randul oamenilor care nu obisnuiesc sa faca multe cumparaturi, cunoscand ce tip de oferte  ii vor motiva pe consumatori sa cumpere, devine de o importanta critica. Retailerii ar putea cauta sa introduca sau sa extinda o campanie de pret pe segmentul high-low (la limita dintre economic si mediu) utilizand discounturi promotionale semnificative pentru a genera trafic in magazin, dar si pentru a masca unele cresteri de preturi.

Prin derularea unor analize privind descoperirea celor mai relevante atribute ale produsului pentru consumator, a obiceiurilor de achizitie sau a tolerantei vizavi de cresterile de pret, retailerii pot identifica combinatiile potrivite de produse pentru derularea promotiilor, cu scopul de a motiva diferite segmente de consumatori. Introducerea acestui nivel de sofisticare la nivelul deciziilor legate de preturi si promotii va garanta retailerilor ca preturile si actiunile lor promotionale vor genera rezultatele propuse.

Sortimentatia trebuie adaptata in fiecare locatie

O data cu extinderea, retailerii vor incepe sa dezvolte proiecte comerciale bazate pe caracteristicile pietei in care se regasesc, dar si pe game de produse personalizate la nevoile unui public puternic fragmentat. Desi astazi aceasta abordare este intens utilizata de multi retaileri, in trecut o strategie adaptata la specificul local a fost considerata mult prea dificil de implementat.
Aparitia tehnicilor avansate de analiza schimba regulile jocului. Marii retaileri aplica cercetari amanuntite pentru a-si maximiza in mod eficient sortimentatia de produse.

Cercetarile privind calitatile produselor dar si ale spatiului de vanzare asigura o cunoastere mult superioara in comparatie cu traditionalele rapoarte privind topul produselor dintr-o categorie preferata de catre comercianti. Noile metode de cercetare permit comerciantilor sa determine cu o mai mare precizie obiceiurile de consum locale si sa isi optimizeze sortimentatia in mod adecvat. In plus, exista companii de software specializate in furnizarea de solutii sustenabile, menite sa analizeze atat consumatorul cat si datele tranzactionale la modelul local de consum si in acest fel sa ii ajute pe retaileri sa determine ce articole ar trebui incluse in sortimentatie.

Gestiunea stocurilor, la raport

Multi retaileri continua sa oscileze intre perioadele caracterizate de stocuri mari si cele actuale, in care rulajele s-au diminuat, iar managementul este ingrijorat de costurile de gestiune al intregii sortimentatii. Contextul inflationist pe termen lung va continua sa exercite presiune asupra retailerilor, in scopul generarii unei mai mari productivitati din gestionarea stocurilor. Analistii financiari nu se vor concentra atat de mult asupra reducerii stocurilor cat mai degraba pe limitarea expunerii la factori care vor afecta marjele de profitabilitate ale retailerilor. Mai sunt si alti factori care subliniaza importanta unei bune gestiuni a stocurilor:

  • Cresterea costurilor de transport ar putea determina luarea unor decizii privind majorarea stocurilor pentru o mai buna gestionare a costurilor logistice;
  • Perspectiva cresterii preturilor materiilor prime si ale utilitatilor, in general, ii poate determina pe retaileri sa cumpere mult peste nevoile existente, in special prin importuri, pentru a evita astfel cresterile viitoare de pret;
  • Cei mai multi retaileri inmagazineaza si gestioneaza stocurile destinate comertului online separat de cele adresate magazinelor construite. Pe masura ce comertul online continua sa devina o divizie tot mai mare a afacerii, retailerii vor fi nevoiti sa adopte o abordare multi-canal in managementul stocurilor.

Crearea aptitudinilor eficiente

In ideea de a beneficia de tehnicile avansate de analiza a business-ului disponibile la momentul actual, managerii din retail ar trebui sa-si dezvolte noi competente, structuri si instrumente. In timp ce competenta de baza a achizitorului este de a alege produsul iar contabilii exceleaza in gestionarea finantelor, sunt putini cei care au o intelegere aprofundata a business-ului.

Avand in vedere competentele diferentiate ce se impun in cunoasterea analizelor avansate, este firesc ca aceste resurse sa fie structurate in cadrul unui centru de excelenta. Retailerii vor dori sa inceapa treptat sa dezvolte aceste capabilitati. Nu va exista  insa niciodata un model sau intrumente de analiza menite sa suplineasca feeling-ul comerciantului fata de piata de consum. Cu toate acestea, inarmarea retailerului cu cele mai inovatoare modalitati de informare si analiza a datelor din industrie ii vor asigura echilibrul chiar si intr-un context inflationist instabil.

Acesta este un timp de actiune propice intrucat piata inregistreaza schimbari in mod frecvent, iar consumatorul evolueaza in acelasi ritm. Construirea acestei aptitudini necesita un angajament puternic si va constitui o provocare pentru retaileri in ceea ce priveste produsul, canalul de distributie si granitele geografice din anii ce vor urma.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content