FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cat de atractiva mai este Europa Centrala si de Est?

Cat de atractiva mai este Europa Centrala si de Est?

Billa, divizia de supermarketuri a grupului Rewe, are o viata grea in Europa de Est, in aceasta perioada, scrie www.lz-blog.de, blogul publicatiei germane specializate Lebensmittel Zeitung.

Criza din 2009 din Europa Centrala si de Est (CEE) a mai taiat din entuziasmul companiei in regiune. Veniturile din 2009 a crescut de abia cu un procent, la 2,5 miliarde euro, in timp ce vanzarile si profiturile au continuat sa fie dezamagitoare.

Acesta a fost tonul declaratiilor conducerii Rewe International, la o conferinta de presa care a avut loc, recent, la Praga. Rewe simte coltii crizei in Cehia, Slovacia, Ungaria si, mai ales, in Romania si Bulgaria. Dar, in ciuda „divortului” de partenerul local din Rusia, Matra, Billa continua sa castige „bani buni” in aceasta tara. In prezent, Billa opereaza 70 de supermarketuri in Moscova si imprejurimi, avand intentia de a-si dubla reteaua.

Rewe nu este singurul comerciant care intampina dificultati in CEE. Cat de departe par anii 90, cand regiunea parea noul Eldorado al lumii! La acea vreme, autoritatile est germane aprobau pe banda rulanta autorizatiile de constructie, fara sa se gandeasca serios la ziua de maine. Cehia era denumita „tigrul asiatic de la usa noastra”, iar Helmut Wagner, fostul CEO al Asko (ulterior inghitit de Grupul Metro), tinea prelegeri entuziaste cu titlul „Duceti-va in Est!”

Privind retrospectiv, caderea comunismului le-a asigurat comerciantilor vest germani – care se chinuiau de ceva vreme intr-o piata stagnanta – cativa ani de cresteri fara precedent. Din punct de vedere strategic, expansiunea in CEE era atat un pas logic, cat si o oportunitate istorica. Germania are granita comuna cu Polonia si Cehia, deci expansiunea initiala in vestul acestor tari era sustinuta logistic de la centrele de distributie de acasa.

Austria s-a bucurat de un avantaj geopolitic similar, mai ales ca, istoric, a intretinut legaturi politice si culturale foarte apropiate cu Ungaria, Slovenia, Ucraina, Cehia si Slovacia. Realitatea a demonstrat ca Austria supraaprecia aceste legaturi, dar era deja putin important.

Lupta dintre comerciantii internationali si cei locali s-a dovedit adesea nedreapta. Desi retailerii locali isi cunosteau mult mai bine clientii, grupurile internationale aveau atat avantajul unor formate imbunatatite ani de zile in alte piete straine, cat si al accesului mult mai usor la capital, fie de la bursa, fie de la propriile banci.

Din nefericire, comerciantii est-europeni nu puteau obtine credite nici de la  bancile locale, astfel ca, exceptand Rusia, pietele din regiune au fost repede invadate de o hoarda de grupuri de retail care domina si astazi CEE.
Da astazi, Eldorado si-a pierdut stralucirea! Valul de magazine deschise in Germania de est a dus la un exces de spatii de vanzare. In Cehia, o tara un pic mai mare decat Bavaria, nu mai putin de 12 mari retaileri occidentali lupta pentru fiecare centimentru de spatiu de vanzare.Pana acum, Dehaize a cazut victima acestui proces dur de canibalizare, dar fara indoiala ca vor urma si altii.

Acum cativa ani, in Polonia, un mare comerciant se confesa amar catre Lebensmittel Zeitung ca a fost nevoit sa-si amane intrarea in tara din cauza „mafiei post-comuniste”, care detinea controlul autorizatiilor de constructie, in consiliile locale. Chiar si azi, costurile terenurilor in Rusia, de exemplu, au crescut exorbitant.

Din cauza coruptiei care a inflorit in Rusia in epoca Eltin si riscului crescut de tara, bancile au avut o politica de imprumuturi foarte prudenta. Metro Cash & Carry, de exemplu, a intrat aici numai dupa ce a obtinut garantii guvernamentale de zeci de milioane de euro – o miscare inteleapta si necesara, dar si un semn al vremurilor.

In ultimii ani, recesiunea si criza financiara au erodat semnificativ puterea de cumparare in CEE, iar declinul monedelor locale fata de euro si dolar a adancit marasmul.

In paralel, insa, s-au deschis piete mult mai tinere si mai mari, precum Turcia, China, Vietnam, Filipine si, incet dar sigur, si India. Aceasta reprezinta, probabil, cea mai periculoasa mostenire a expansiunii euforice a retailului german in Europa de Est. Invazia in regiune a intarziat investitiile in alte zone interesante si promitatoare ale globului, precum Asia de Sud-Est si America Latina, unde nu exista, practic, comercianti germani. Retailerii americani, britanici si, mai ales, francezi, au luat caimacul in aceste parti ale lumii. Vor putea nemtii sa-i prinda din urma?

Adaptare dupa
http://www.lz-blog.de/spotlight/2010/09/24/still-go-east/

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content