FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Carrefour 2010: Cu toata viteza inainte

Carrefour 2010: Cu toata viteza inainte

Pe 19 februarie, Grupul Carrefour a anuntat rezultatele oficiale ale anului 2009. Lars Olofsson, CEO-ul companiei, a fost invitat sa explice aceste rezultate si sa comenteze transformarile prin care trece unul dintre cei mai mari retaileri ai lumii. Redam, in continuare, interviul integral.

Rezultatele financiare ale Grupului Carrefour in 2009 le gasiti aici.

Rezultate 2009 si 2010

Ati anuntat rezultatele pe 2009. Puteti sintetiza principalele rezultate?
As spune ca 2009 a fost un an plin de rezultate. Probabil ca cel mai important aspect a fost ralierea companiei in spatele unei strategii clare si bine definite. Apoi am indentificat un plan de transformare care a fost pus imediat in aplicare. De fapt, in 2009 am vazut primele roade ale acestui plan de transformare si sunt foarte bucuros sa spun ca obiectivele pe care ni le-am stabilit pentru noi si pentru piata au fost atinse. De exemplu, cotributia din activitati curente (Activity Contribution = marja bruta din operatiunile curente, mai putin vanzari, cheltuieli generale si administrative, deprecieri si amortizar, n.r.i) s-a situat in apropierea obiectivului pe care ni l-am stabilit la mijlocul anului trecut.

Si care sunt motoarele cheie in contributia din activitati?
As spune ca sunt trei factori. Mai intai, in mod evident am fost putin circumspecti din cauza gradului mare de imprevizibil din piata. Dar cel mai important este ca vanzarile au fost usor peste ce am anticipat, iar economiile de costuri au fost mai mari decat am planificat in a doua jumatate a anului trecut.

Aveti cheltuieli exceptionale de peste un miliard de euro. Din ce cauza?

Cea mai mare parte a acestui miliard are legatura cu afacerea noastra din Italia si reprezinta fie o depreciere a bunurilor noastre fixe, fie alte cheltuieli. Dupa cum probabil va aduceti aminte, am decis sa ne revitalizam business-ul din nordul Italiei si exact asta s-a intamplat. Deci, cea mai mare parte a acestei cheltuieli exceptionale se refera la Italia.

Pentru 2010, care sunt prioritatile strategice si operationale?
Sunt doua prioritati strategice: sa ne consolidam dinamica comerciala in pietele cele mai importante si, in al doilea rand, sa continuam sa implementam cat mai coerent planul nostru de transformare. Ca si prioritati geografice, ele raman aceleasi ca si in urma cu un an, adica Franta, restul Europei si pietele mari emergente – China si Brazilia.

Planul de transformare

Ati realizat economii de costuri mai mari decat v-ati propus. Cum ati reusit?
Este adevarat ca economiile de 590 de milioane de euro realizate in 2009 sunt fara precedent in istoria Carrefour. Nu pot decat sa felicit toate echipele pentru energia si hotararea cu care au executat acest plan de transformare.

Credeti ca veti reusi acest lucru si in 2010? Care va fi focusul pentru acest an?
Vazand ce am facut in 2009, ma incurajeaza sa continui implementarea acestui plan de transformare. Deci, daca am putut sa economisim 590 de milioane de euro anul trecut, am incredere ca putem realiza si anul acesta targetul de economii de 500 de milioane de euro pe care ni l-am propus. La care adaugam imbunatatirile pe care le-am identificat in politica de achizitii.

In aceste conditii, veti majora targetul pentru 2012?

Acest plan de transformare are o durata de trei ani si jumatate. De abia a trecut o jumatate de an in care am vazut cum acest plan a inceput sa fie executat. N-as schimba obiectivele dupa primele sase luni si am incredere ca putem atinge toate obiectivele pe care ni le-am propus in acest plan, asa cum au fost stabilite si anuntate la inceput.

Ati reorganizat strucutra de management si echipa de conducere de la Carrefour. Sperati sa castigati de aici?
De fapt, aceste schimbari sunt parte din planul de transformare, daca vreti. Vreu sa revitalizez cultura Carrefour. Cultura companiei este bazata pe antreprenoriat si cucerire. Eu as vrea sa adaug la aceste elemente performanta. Deci, ceea ce fac este sa adaug talente la managementul puternic de la Carrefour. Puteti vedea asta in Board-ul de conducere, concentrat pe rapiditate in decizie, dar si in Comitetul Executiv, unde este vorba de aliniere si asigurarea executiei.

Probabil ca cea mai curajoasa miscare a fost numirea lui James McCann la conducerea operatiunilor din Franta. Care a fost logica din spatele acestei numiri?
Probabil ca pare cea mai curajoasa miscare, dar mie mi se pare ca cea mai curajoasa este noua cultura a Carrefour, de care tocmai v-am povestit. In ceea ce-l priveste pe James, el este un lider recunoscut, o persoana foarte puternica si care are o adevarata cunoastere a clientului. Desigur ca doresc sa aduc aceste cunostinte in companie si sa folosesc talentul de lider al lui James. Si stiu ca James se poate baza pe noul managament al Carrefour Franta.

Franta

Franta este prioritatea numarul 1. Ce veti face in 2010 pentru a va realiza obiectivul de crestere a cotei de piata?
Mai intai de toate, trebuie sa continuam cu strategia pe care am identificat-o si care include o politica de preturi stabila. In al doilea rand, trebuie sa facem promotii mai mari si mai putine. Acest concept este ilustrat de ceea ce tocmai am lansat, programul Promotion Libre. Acesta este un mod nou de a face promotii, mai apropiat de consumator si care-i ofera posibilitatea de a alege liber ce produse doreste sa achizitioneze la pret promotional.

In al treilea rand, vom continua sa extindem conceptele noi pe care le-am testat in 2009. Ma refer aici la Carrefour City si Carrefour Contact, care a realizat rezultate cu 30% mai bune decat vechiul format. Vorbim, in egala masura, de Dia, care se afla, de asemenea, in proces de schimare de la fostul concept ED. Si aici am vazut o crestere de 30%.

Deci transformarea magazinelor a fost un succes. Ce mai aveti de facut in acest an?
Da, a fost un mare succes. Mai ales la Carrefour Market am reusit sa finalizam conversia magazinelor. Si, daca va uitati la testele pe care le-am facut cu Carrefour City, Contact si Dia, rezultatele sunt foarte incurajatoare. Deci, cat priveste 2010, principala mea preocupare este cum sa accelerez transformarea acestor noi concepte.

Ati lucrat, de asemenea, la imaginea de pret a Carrefour, in Franta. Cu ce rezultate?
Incurajatoare, cred. Sa-ti schimbi imaginea de pret ai nevoie de timp. Cred ca am spus deja ca 18 – 24 de luni este o perioada rezonabila pentru a te asigura ca ajungi la nivelul de perceptie de pret pe care ti-l doresti. Ne-am miscat mai repede de atat in Franta, mai ales datorita lansarii Carrefour Discount. Am lansat aceasta gama de produse (cu circa 430 de articole), am promovat-o si am observat ca s-a produs o mutare semnificativa in perceptia de pret in Franta.

De cat mai aveti nevoie pentru a investi in preturi, in 2010?
Daca facem comparatie cu 2009, cand am avut nevoie de peste 600 de milioane de euro pentru a ajunge acolo unde ne-am dorit, acum suntem in faza in care „rafinam” acest progam pentru viitor. In Franta si in Spania am implemenat „Carrefour Competitive Pricing”, un instrument care permitea ajustarea preturilor mult mai bine decat o faceam inainte. Deci, daca din punct de vedere al sumei efective va fi mai putin, din punct de vedere al impactului, acesta va fi mult mai mare in acest an.

Alte piete

Vorbind de alte piete, cat de rau este in Spania?

Carrefour Spania merge bine, dar Spania are probleme serioase. Din fericire, pozitia noastra de lider si conducerea de calitate pe care o avem acolo ne-au permis sa ne mentinem profitabili in Spania. Si asta datorita faptului ca ne-am miscat foarte repede in sensul de a reduce costurile. Deci, as spune ca suntem pregatiti pentru momentul in care Spania isi va reveni. Stim ca asta va dura ceva timp, dar noi ne aflam intr-o pozitie foarte buna de start, cand cresterea va reincepe.

Dar Belgia si Italia? Acum un an spuneati ca trebuie sa cautati solutii...
Spuneam chiar ca nu putem accepta situatia de acolo. In Italia as spune ca am parcurs deja mai mult de jumatate pe drumul schimbarii, pentru ca am luat decizia de a ne concentra pe nordul tarii. Am inchis sau am vandut cateva hypermarketuri din sudul Italiei astfel incat sa ne putem concentra eforturile pe zona de nord. Am eliminat costurile de la sediul central, am vandut cateva hypermarketuri si avem planuri pentru restul. Deci, din punctul meu de vedere, Italia este in a doua faza, in care reincepem sa construim.

Cat priveste Belgia, Carrefour a avut o situatie dificila acolo in ultimii zece ani, de aceea am reinnoit echipa de conducere. Am analizat cateva solutii posibile pentru Belgia, iar acum sunem in faza in care trebuie sa luam o decizie si sa trecem la actiune. Obiectivul nostru este sa ramanem in Belgia, dar cu o strategie redefinita si pe baze solide.

Exista speculatii privind pozitia companiei in cateva piete, in special Brazilia si China. Puteti aduce clarificari strategiei din aceste piete?
De fapt, discutia aceasta este mai ales in afara companiei, decat in interiorul ei, pentru ca in interior totul este clar. Asa cum am spus mai devreme, strategia noastra geografica are ca prioritati Franta si G4, pentru ca aici avem oportunitatea imediata de a ne imbunatati performantele. Dar, daca privim pe termen mediu si lung, pietele emergente sunt cele care ne vor asigura cresterea. Deci, daca vorbim de aceste piete, China si Brazilia, care sunt pietele emergente majore in care suntem prezenti, sunt cele care vor contribui la cresterea noastra viitoare. Este foarte clar, in consecinta, ca trebuie sa continuam sa ne extinem, atat in Brazilia, cat si in China.

Va aseptati ca Brazilia si China sa va aduca crestere si in 2010?
Cred ca in 2010 rezultatele obtinute in aceste piete vor fi mai bune decat cele obtinute in 2009. Cred chiar ca Asia va aduce o crestere putin mai mare, pentru ca, desi America Latina este intr-o dezvoltare puternica, in 2009 in China a fost deflatie. Lucrurile se vor imbunatati in 2010. Deci, da, cu siguranta China si Brazilia vor fi surse importante de crestere pentru acest an.

Previziuni pentru 2010

Privind lucrurile la scara macro, cum vedeti situatia economica si increderea consumatorilor, in lume, in 2010?
Aceasta este o intrebare de un milion de dolari: ce ne asteapta? Sincer vorbind, nu vad schimbari majore la nivel global, care sa aduca modificari in comportamentul cumparatorilor si consumatorilor in urmatoarele sase luni.

Pe de alta parte, trebuie sa fim atenti cu generalizarile, pentru ca activam in trei regiuni diferite. Daca ma uit la America Latina, aici avem crestere puternica. Asa cum am spus, Asia experimenteaza primele schimbari spre reluarea cresterii. Cat priveste Europa, suntem prezenti in patru mari piete, iar aici nu vad nici o schimbare reala care sa duca la imbunatatirea climatului de consum.

Ce perspective aveti pentru Carrefour intr-un asemenea climat?
Intr-un asemenea context, trebuie sa mizam pe executia exceptionala a planului nostru de transformare. In primul rand, sa revigoram dinamica activitatii noastre, adica sa ne uitam la cota de piata in termeni comparabili, pentru ca aceasta este masura reala a eficacitatii magazinelor noastre.
In al doilea rand, trebuie sa realizam economiile de cost pe care ni le-am propus, fie ca e vorba de 500 de milioane de euro din economii reale de costuri, fie ca vorbim de eficientizari in politica de achizitii (cu economii de 230 milioane de euro), fie ca vom reduce stocurile cu cel putin doua zile sau vom continua sa fim atenti si foarte selectivi in ceea ce priveste investitiile pe care le facem.

Ne asiguram astfel ca putem sa ne continuam investitiile pentru a ne duce la indeplinire planul de transformare in G4 si, de asemenea, ca ne continuam expansiunea in pietele noastre majore, China si Brazilia.

Credeti ca veti reusi sa realizati toate aceste obiective?
Sunt absolut convins. Pentru a va face o imagine, v-as spune ca in ultimii doi ani Carrefour si-a pierdut viteza si, as spune, si convingerea in directia in care se indreapta compania. Astazi, directia in care mergem este foarte clara, iar 2009 a insemnat repornirea motorului. Deci, daca ar fi sa va desenez o imagine a anului 2001, aceasta ar fi „cu toata viteza inainte” sau, cum spunem in Franta, En Avant Toute!

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content