FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Carnea proaspata inregistreaza un declin al frecventei de consum

Carnea proaspata inregistreaza un declin al frecventei de consum

Cercetarea comportamentului de consum pentru carne proaspata, realizata in exclusivitate de Synovate Romania pentru revista Progresiv, reflecta tendinta consumatorului roman catre carnea proaspata alba – de pasare sau peste in detrimentul consumului de carne rosie – porc, vita, oaie sau vanat.

Datele au fost culese in februarie a.c. prin intermediul chestionarelor aplicate la domiciliul respondentilor. Cercetarea s-a desfasurat pe un esantion reprezentativ de 1.500 respondenti cu varste cuprinse intre 18 si 64 de ani, cu resedinta atat in mediul urban cat si rural.

 

Alegerile consumatorilor per segment

Intrebati ce tipuri de carne proaspata au consumat personal in ultimele 12 luni, 96% dintre romani au mentionat carnea proaspata de pasare, 84% sunt consumatori de carne de porc, 75% au consumat carne de peste, iar 56% au optat pentru carnea de vita. Dintre cei intervievati, 2% nu au consumat niciun fel de carne proaspata.

Comportamentul de consum prezinta caracteristici specifice in functie de segmentarile pe anumite criterii demografice. Astfel, barbatii prefera mai ales carnea de porc, carnea de vita si carnea de oaie, in timp ce femeile prefera in special carnea de pui si carnea de peste. Se remarca un consum mai ridicat de carne de pasare pentru categoria celor cu varsta intre 18-24 de ani si pentru cei din regiunea Nord-Est fata de media inregistrata per total esantion.

Categoriile care consuma carne de vita semnificativ mai mult decat media per esantion sunt barbatii, cei din regiunea Nord-Est si Bucuresti, cei din mediul urban, cei cu venituri peste 2.000 lei pe gospodarie si cei cu studii superioare. Carnea proaspata de oaie este consumata in special de barbati, de respondentii din Sud-Vestul tarii si din Bucuresti, precum si de cei cu venituri mai mari de 2.000 lei pe gospodarie.

Un consum de carne de vanat semnificativ mai ridicat decat media per esantion se remarca in cazul respondentilor din regiunea Centru si din Bucuresti, din mediul urban, al celor cu venituri peste 2.000 lei pe gospodarie si in cazul celor cu studii superioare.

Comparativ cu rezultatele inregistrate in luna mai a anului precedent, se remarca o crestere semnificativa a consumului de carne de peste, de la 62% in mai 2009 la 75% in februarie 2010. Cresterea ponderilor in consum in luna februarie 2010 versus mai 2009 s-au mai remarcat si in cazul carnii de pasare si al carnii de porc.

Scade consumul zilnic de carne proaspata

Frecventa de consum pentru categoria carne proaspata, asa cum reiese din studiul Synovate, prezinta aspecte modificate semnificativ in februarie 2010 fata de mai 2009. In privinta consumului zilnic de carne proaspata, s-a inregistrat o scadere semnificativa la 20% in februarie 2010, fata de cota de 27% din mai 2009. Cele mai recente date furnizate de studiul Synovate indica faptul ca mai mult de jumatate dintre respondenti (56%) consuma carne proaspata o data la 2-3 zile. Comparativ cu media per total esantion (20%) populatia din regiunile Sud-Vest si Vest consuma zilnic carne proaspata intr-un procentaj mai mare de 34%, respectiv 28%. Pentru categoria de varsta 55-64 de ani si pentru categoria celor din regiunea Nord-Vest se remarca un consum semnificativ mai mic in privinta consumului zilnic de carne proaspata, de 14%, respectiv 11% fata de media de 20% per total esantion.
Consumul zilnic de carne proaspata este influentat de nivelul venitului. Cei cu venituri de peste 2.000 lei pe gospodarie inregistreaza un scor de 26% in timp ce persoanele cu venituri mai mici de 900 lei pe gospodarie au obtinut un scor mai mic, de 14%.

Creste frecventa autoconsumului

In ceea ce priveste frecventa de cumparare, 46% dintre cei intervievati cumpara carne proaspata o data pe saptamana, in timp ce 18% dintre ei cumpara carne proaspata de cateva ori pe saptamana, iar un procent similar achizitioneaza produsul o data la doua saptamani. Respondentii din mediul rural, cei din Nord-Est si Sud-Vest cumpara carne proaspata mai rar (o data la doua saptamani) sau prefera sacrificarea animalelor din gospodaria proprie.

Asa cum reiese si din rezultatele studiului, in februarie 2010 a avut loc o crestere semnificativa la 8% a numarului de persoane care prefera sa sacrifice animale din propria gospodarie decat sa cumpere carne proaspata, comparativ cu 5% inregistrata in mai 2009. Un top al tipurilor de carne proaspata consumata cel mai des imparte consumatorii participanti la studiu in trei categorii: 63% dintre acestia consuma cel mai des carne proaspata alba – de pasare sau peste, in timp ce 12% dintre respondenti consuma cel mai des carne rosie – de porc, vita, oaie sau vanat, iar 24% dintre romani consuma in mod egal atat carne alba cat si carne rosie.

Comparativ cu luna mai a anului 2009, se observa o scadere de la 20% la 12% in februarie 2010 in privinta consumului de carne rosie. Concomitent, se remarca o crestere semnificativa, de la 15% in luna mai 2009 la 24% in februarie 2010 a consumului mixt, atat carne rosie cat si carne alba.

Consum imediat versus congelarea produsului

Consumatorii opteaza adesea pentru o achizitie frecventa a carnii proaspete beneficiind de calitatile imediate ale produsului, in detrimentul congelarii produsului. Afirmatia este sustinuta de cei 75% dintre respondenti care au afirmat ca achizitioneaza carne proaspata pentru consumul imediat sau intr-un interval scurt de timp (2-3 zile). Un sfert dintre acestia prefera sa cumpere produsul in scopul congelarii si planifica consumul intr-un interval mai mare de timp, in timp ce 87% dintre bucuresteni opteaza pentru un consum imediat al carnii proaspete. Consumul de carne proaspata intr-un interval mai mare de timp / congelare este preferat de 35% dintre respondentii din mediul rural si 49% dintre locuitorii zonei de Centru. De asemenea, in favoarea acestui tip de consum s-au aratat si 33% dintre respondentii cu studii primare, dar si 36% din randul persoanelor casnice.

Segmentare pe locatii de achizitie

Intrebati „de unde cumpara cel mai des carne proaspata in gospodarie?”, 25% dintre respondenti au indicat hypermarketurile, 22% magazinele universale iar 20% magazinele specializate si macelariile. Se remarca diferente semnificative intre respondentii cu varste intre 55-64 ani care prefera sa cumpere carne proaspata din magazine universale mici (29%) si respondentii cu varste cuprinse intre 45-54 ani care prefera sa cumpere din macelarii si magazine specializate. Locuitorii din Bucuresti prefera pentru achizitionarea produsului hypermarketurile (47%) si supermarketurile (30%) in timp ce consumatorii din mediul rural opteaza pentru magazinele universale mici (34%).

In ceea ce priveste locul de cumparare, diferente semnificative se mai inregistreaza si in cazul urmatoarelor categorii: studentii (35%) si absolventii de studii superioare (37%) cumpara carne proaspata din hypermarketuri in timp ce persoanele cu un nivel scazut de educatie cumpara carne proaspata de la piata / hala (10,9%), macelarie (24%) sau magazine universale mici (29%). Pensionarii (30%) si somerii (34%) manifesta o preferinta mai mare de a cumpara carne proaspata din magazine universale mici.

Ca tendinta generala in materie de locatie de achizitie, studiul releva o scadere semnificativa in cazul achizitionarii de carne proaspata din supermarket, de la 27% in mai 2009 la 18% in februarie 2010. Aceeasi situatie se inregistreaza si in cazul magazinelor de tip Cash&Carry. Cresteri semnificative in privinta achizitionarii carnii proaspete se inregistreaza in cazul magazinelor universale mici, de la 18% in mai 2009 la 22% in februarie 2010. Majorari au fost resimtite si la nivelul macelariilor, a caror cota a crescut de la 16% in mai 2009 la 20% in februarie 2010.

Facand referire la cantitatea de carne pe care obisnuiesc sa o achizitioneze la o ocazie de cumparare, majoritatea consumatorilor (43%) cumpara de obicei 1-2 kg de carne, 22% cumpara 500 g – 1kg de carne proaspata, iar 20% cumpara de obicei 2-3 kg.

In topul notorietatii spontane cu privire la carnea proaspata de pasare, marcile cel mai frecvent mentionate de respondenti au fost: Agricola Bacau (11%), Avicola Crevedia (7%) si Avicola Brasov (6%). 25% dintre respondentii care prefera carnea de pasare au afirmat ca nu cunosc nicio marca de carne proaspata de pasare.

Atentie la termenul de garantie

In momentul in care achizitioneaza carne proaspata, consumatorii verifica in special termenul de garantie (83%), in timp ce provenienta carnii este verificata de 56% dintre respondenti, iar 49% verifica data sacrificarii. 12% dintre respondenti declara ca nu verifica nimic atunci cand cumpara carne proaspata.
Se remarca diferente semnificative in cazul celor care nu verifica nimic atunci cand cumpara carne proaspata. Se inregistreaza un procentaj mai ridicat fata de media per esantion pentru cei cu venituri mai mici de 900 lei si cu un nivel de educatie scazut.

Comparativ cu rezultatele obtinute anul trecut, a crescut semnificativ procentul celor care verifica originea carnii, de la 48% in mai 2009, la 56% in februarie 2010. Rata de verificare a datei sacrificarii a crescut de asemenea de la 44% in mai 2009 la 49% in februarie 2010. La intrebarea privind marca de carne de pasare proaspata consumata cel mai des in propria gospodarie, 20% dintre respondenti au declarat ca nu cunosc nicio marca. Dintre cei care au raspuns, 11% au mentionat marca Agricola Bacau, 7% Avicola Crevedia si 6% Agrisol. Bucurestenii consuma cel mai des urmatoarele marci de carne proaspata: Avicola Bucuresti (22%), Avicola Calarasi (10%) si Avicola Crevedia (20%).

Regionalitatea influenteaza notorietatea marcilor

In ceea ce priveste notorietatea marcilor de carne proaspata de pasare precum si frecventa de consum a acestora, se poate observa o stransa relatie intre localitatea de domiciliu si regiunea in care este situata firma care a lansat pe piata marca respectiva. De exemplu, bucurestenii cunosc marcile Avicola Bucuresti, Crevedia si Calarasi. In zona de vest se bucura de notorietate marcile Avicola Banat bun, Avicola Balata sau Buzias, in timp ce in Moldova, Avicola Iasi si Agricola Bacau se bucura de o notorietate mai ridicata comparativ cu restul marcilor. In zona Centru, Avicola Brasov are o notorietate de 36%, fata de 6% la nivel national. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content