FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Carne proaspata: scad autoconsumul si importurile

Carne proaspata: scad autoconsumul si importurile

Desi carnea de porc si cea de pui se afla in topul preferintelor con­sumatorilor, se remarca si o cerere crescuta pentru alte tipuri prea putin populare pana acum – gasca, iepure, curcan, rata. In plus, consu­mul de carne refrigerata se afla pe un trend ascendent, in detri­men­tul celui de carne congelata.

Consumul de carne si produse din carne din Romania se situeaza sub media europeana, insa este in crestere continua. Date recente ale Institutului National de Statistica arata ca tipul de carne cel mai consumat este porcul, urmat de pui, acesta din urma crescand constant in ultimii trei ani. „Carnea de porc, ca si in majoritatea tarilor europene, reprezinta circa jumatate din consumul de carne, iar cea de pasare in jur de 25-30%, dar este in crestere permanenta Carnea de vita detine sub 15-20% si cea de oaie are o pondere neglijabila. Carnea de porc ramane de baza, cu un consum de 30-35 kg/cap de locuitor anual din cele 60-65 kg/capita anual (consum de carne si produse din carne). Media europeana este de aproape 85kg/capita anual ”, spune Mihai Visan, Director Executiv Asociatia Romana a Carnii (RMA).

Referitor strict la carnea de pui, consumul anual pe cap de locuitor in Romania se apropie mult de cel european. „Consumul anual de carne de pasare pe cap de locuitor din Romania este de circa 21 kg, in timp ce consumul mediu in tarile din UE depaseste cu putin 23 kg anual”, spune Ioan Popa, Manager General Transavia Group. Tot acesta subliniaza cresterea constanta a pietei carnii de pasare inca din 2007. „Piata interna a carnii de pasare a crescut in 2008 la peste 900 milioane euro, fata de 700 milioane euro in 2007, iar consumul intern de carne de pasare a crescut cu putin peste 11% fata de cel inregistrat in 2007, ajungand la 400.000 tone, potrivit datelor UNCPR”, detaliaza Ioan Popa, Transavia.

Evolutia subcategoriei carne de pasare este subliniata si de reprezentantii Agroli, care semnaleaza miscarile care au avut loc la nivel de autoconsum si investitii: „Autoconsumul si cantitatile importate au scazut de la an la an. Remarcabila este cresterea productiei interne de carne de pasare care apare ca efect al investitiilor considerabile facute de jucatorii importanti pe aceasta piata, crestere care estimam ca va continua si in anii ce urmeaza. Piata carnii de pasare este inca in formare, fiind inca foarte fragmentata. In acest moment exista cel putin 300 de producatori”, spune Camelia Hoinarescu, Director de Marketing si Dezvoltare al Agroli Group.

Autoconsumul, o problema de durata
Una dintre caracteristicile pietei de carne proaspata din Romania este autoconsumul. Ponderea mare a mediului rural si cresterea animalelor in gospodaria proprie reprezinta un obstacol in calea efectuarii unor estimari cat mai aproape de realitate si dau nastere micilor comercianti neautorizati. „In mediul rural, a cumpara carne este incidental. Oamenii au animalele proprii, crescute in ograda. Mediul rural aproape ca nu participa la piata. Mediul urban ramane principalul consumator”, spune Mihai Visan, RMA. Cu toate acestea, reprezentantii Agroli vorbesc de un trend descendent al autoconsumului in ultimii trei ani. Astfel, daca in 2006 se vorbea de 78.000 de tone de carne de pasare consumata din propria gospodarie, in 2007 volumul a ajuns la 61.000 de tone, scazand pana la 49.000 de tone in 2008. Tot in scadere s-au aflat si importurile de carne de pasare, in favoarea productiei interne.

Cat priveste carnea de porc sau vita, situatia difera sensibil, in sensul ca importurile depasesc cu mult productia interna. „Din nefericire, tara noastra ramane un importator masiv de carne de porc, importul depasind productia industriala si tot reusind sa creasca. Anul trecut s-au importat in jur de 240.000 de tone de carne de porc si s-au produs cam 180.000 de tone. E imbucurator faptul ca importul creste, aceasta inseamnand ca si consumul creste. Nu este imbucurator faptul ca noi nu putem acoperi aceasta cerinta. Si in cazul carnii de pasare exista un import serios, dar, din fericire, el este in scadere. Anul trecut a ajuns la sub o treime din productia autohtona, iar la un moment dat erau la egalitate. In toata lumea cresterea pasarilor este integrata si industriala”, spune Mihai Visan, RMA.  

Comertul modern beneficiaza de avantaje competitive
Hypermarketurile si supermarketurile au castigat mult la capitolul carne proaspata prin existenta raioanelor de macelarie. Beneficiind si de o legislatie favorabila, marile magazine si-au dezvoltat raioane specializate, capabile sa raspunda ariei largi de necesitati ale consumatorului. „Exista o hiba legis­lativa la nivel european prin care operatorii sunt obligati sa se autorizeze, sa fie in control oficial, sa plateasca taxe etc., in timp ce retailerii sunt scutiti de majoritatea acestor lucruri. Cu alte cuvinte, de la micul pravalias pana la un supermarket, acestia au voie sa transeze in spatele tejghelei, sa vanda, sa ambaleze, sa faca mititei etc., in conditii mult mai laxe decat cele in care operatorii autorizati sunt obligati sa lucreze.

In aceasta privinta, am ajuns la semnarea unui Cod de bune practici, alaturi de sapte mari retaileri”, afirma Mihai Visan, RMA, cu privire la contradictiile de ordin legislativ specifice pietei carnii. Aria mare de desfacere si posibilitatea de a oferi o gama de produse cat mai diversificata sunt doar doua dintre avantajele marilor retaileri. „Sortimentatia este construita astfel incat sa satisfacem nevoile clientilor nostri profesionisti, fie ca sunt revanzatori sau clienti Horeca. Atat din punct de vedere al sortimentului, cat si al ambalarilor, solutiile propuse de Metro Cash & Carry Romania sunt adaptate nevoilor specifice pe care acestia le au“, spune Vasile Urzica, Meat Category Manager Metro Cash&Carry Romania.

Ce vand comerciantii cel mai bine

„Inregistram vanzari mari la produse precum: puiul grill sau intreg, pulpa, spata, ceafa de porc, cotlet de porc, carne tocata de porc, carne tocata amestec, mici”.
(Cristian Palihovici, Category Manager Food Meat, real,- Hypermarket Romania)

„Categoriile cele mai vandute sunt cele de pui, porc proaspat, dar si semipreparatele si carnea tocata, iar cele mai dinamice sunt vita, miel si curcan proaspat. Cu siguranta o evolutie spectaculoasa vor avea si produsele gata condimentate si marinate. In functie de categoria de clienti, revanzatorii continua sa fie orientati mai mult catre pret, iar clientii HoReCa spre produsele de foarte buna calitate care pot face si pentru ei diferentiere (ex. carne vita de Argentina, cotlet miel Noua Zeelanda, piept de rata etc.). ”
(Vasile Urzica, Meat Category Manager Metro Cash&Carry Romania).

„Carnea de porc si produsele din carne de porc inregistreaza cele mai mari vanzari. Exista modificari ale comportamentului de consum in primul rand ca urmare a crizei si scaderii puterii de cumparare (clientii se orienteaza inspre carnea mai ieftina). In al doilea rand se observa o preocupare din ce in ce mai mare pentru sanatate, astfel incat o parte dintre clienti se orienteaza inspre produse mai sanatoase, cu grasimi mai putine (renunta la carnea de porc, de exemplu, pentru pui sau curcan). Romanii prefera: pulpa de porc, spata, cotletul si micii (mai ales in perioada verii)”.
(Andreea Mihai, Director Marketing Carrefour Romania)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In plus, posibilitatea respectarii conditiilor de pastrare a carnii si a produselor din carne la cele mai inalte standarde reprezinta un alt atu al comertului modern. „Magazinele noastre dispun de o sectie de transare si ambalare a produselor in conditii igienico-sanitare foarte stricte. In ceea ce priveste marcantizarea, clientii pot gasi produse expuse traditional  (servire asistata), pot beneficia de servicii cum sunt felierea sau tocarea, dar si de autoservire, de unde pot sa-si aleaga produse gata ambalate in pachete mici sau familiale”, spune Andreea Mihai, Director de Marketing al Carrefour Romania.

Refrigeratele – progres vizibil
O tendinta remarcata la nivel de comportament de consum este cresterea vanzarilor de carne refrigerata, in defavoarea celei congelate. „Cel mai bun canal de vanzare pentru carnea refrigerata este retailul modern, care a avut o dezvoltare accelerata in ultimii ani. Cel mai potrivit format pentru carnea congelata este retailul traditional, care in general nu dispune de instalatii frigorifice adecvate pastrarii carnii refrigerate sau de spatii de prezentare generoase. De asemenea, carnea congelata se comercializeaza mai bine prin retelele cash&carry, de unde pleaca spre revanzatori ori spre HoReCa”, spune si Grigore Horoi, Presedinte Agricola, cu privire la carnea de pasare. „Cu toate acestea, consumul de carne congelata reprezinta un procent semnificativ. O alta diferenta fata de consumatorul european este ca romanul prefera sa cumpere cantitati mai mari de carne proaspata la fiecare vizita la magazin, iar apoi sa consume aceasta carne pe o perioada mai indelungata”, remarca Cristian Palihovici, Category Manager Food Meat la real,- Hypermarket Romania.

Modul de viata dicteaza comportamentul de consum
In ciuda cresterii vanzarilor de carne de pasare, exista si zone ale tarii unde consumatorii sunt mai traditionalisti. „In acest moment, autoconsumul reprezinta un procent foarte mare din consumul de carne, mai ales in Transilvania, unde exista o traditie in pregatirea produselor de carne. Ca o orientare generala legata de situatia economica actuala, se observa tendinta de cumparare a unor cantitati mai mari de carne per vizita la magazin in cazul promotiilor si de acordare a unei atentii sporite produselor cu preturi convenabile si la oferta”, spune Cristian Palihovici, real,-. „In mediul urban exista diferente intre zonele tarii, datorate culturii gastronomice .

In Transilvania, exista un autoconsum mai pronuntat, orientat catre carnea de porc, consumul de carne de ovina fiind foarte redus”, adauga acesta. In special in contextul economic nefavorabil, pretul ramane un factor decizional important. „Consumatorii prefera acum alimentele mai ieftine, inclusiv in segmentul carnii. In aceste conditii, produsele din carne de pasare au devenit cele mai accesibile pentru consumatorul foarte atent la cosul zilnic. Tendinta consumului de carne de pasare in detrimentul altor categorii este evidenta”, spune Ioan Popa, Manager General al Transavia Group.

Fiind vorba de o categorie generoasa, a carei paleta de consumatori este foarte larga si diversificata, profilul consumatorului este greu de stabilit. In acest sens se poate vorbi de omogenitate si caracteristici ale cumparatorului, mai degraba decat ale consumatorului. „Pot spune ca oricine consuma carne este consumator de carne de pasare. Daca ne referim strict la cumparatori, paleta se restrange putin. In general,  produsele alimentare, deci si carnea de pasare, sunt achizitionate de catre femei. Pentru carnea de pasare putem spune ca majoritatea cumparatorilor sunt de sex feminin, din mediul urban, cu varsta cuprinsa intre 25 si 45 de ani. Nu putem defini acest cumparator pe baza veniturilor sau studiilor deoarece carnea de pasare este un produs care se consuma pe scara larga, fiind cea mai ieftina proteina. O definire mai clara se poate face, de exemplu, asupra cumparatorului de carne de vita, tip de carne care se consuma mult mai restrictiv in Romania”, spune Camelia Hoinarescu.

Viitorul: produse cu valoare adaugata
Modificari fata de acest comportament de cumparare si consum se remarca, totusi. „Avem tot mai multe solicitari pentru carne de vita cu diferite origini cum ar fi Argentina, SUA sau Noua Zeelanda”, remarca Vasile Urzica, Metro Cash&Carry. In plus, evolutia retailerilor si a industriei carnii in general au influentat oferta de produse din punctul de vedere al diversitatii, ambalarii si modului de prezentare.
Multi producatori, dar si retaileri, sunt de parere ca tendinta comportamentului de consum este de apropiere de UE. „Consumatorii europeni se indreapta spre produse cu valoare adaugata. Aici ma refer la faptul ca vor prefera pieptul de pui dezosat si probabil ca nu vor cumpara aproape niciodata un piept cu os.

De asemenea, gramajele ambalajelor in alte tari sunt mai mici, in medie, decat in Romania. Aceasta evolutie nu e dictata numai de schimbarea de mentalitati, ci si de nivelul venitului si calitatea vietii in general. Daca acestea se amelioreaza, si mentalitatile de consum se schimba in consecinta”, spune si Camelia Hoinarescu, Agroli. „Exista diferente culturale si de putere de cumparare intre consumatorii din tarile din UE. Puterea de cumparare, obiceiurile alimentare si traditiile determina un consum orientat inspre carnea de pui si porc in cazul consumatorului roman, in timp ce consumatorii din alte tari prefera carnea de vita, vitel, iepure sau vanat. Probabil in viitor va exista si se va dezvolta si o nisa pe partea de produse bio sau carne produsa in mod traditional si se va alege carnea de vita in locul celei de porc”, spune Andreea Mihai, Director Marketing, Carrefour.

Oricare ar fi evolutia comportamentului de consum in viitor, diferente majore vor exista in continuare intre mediul urban si cel rural. Se incearca in contiuare elaborarea de reglementari legislative clare, iar imbunatatirile tehnologice din ultima perioada au dus la cresterea standardelor de calitate. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content