FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Care sunt zonele cele mai atractive pentru expansiune?

Care sunt zonele cele mai atractive pentru expansiune?

Daca ultimii doi ani au fost  marcati de expansiunea formatelor de supermarket si discount, actiunile de perspectiva ale retailerilor, previzionate de studiile de specialitate, mizeaza in viitor pe o mai mare segmentare a suprafetelor de vanzare. Un concept pretabil la nevoile comertului autohton, aflat in proces de extindere in Europa de Vest si care va marca evolutia comertului din Romania in urmatorii ani, este magazinul de proximitate. Un studiu realizat recent de compania de consultanta Contrast Management Consulting indica nu mai putin de noua judete cu potential maxim de expansiune a magazinelor de proximitate (supermarketuri si unitati mai mici, de tip convenience).

Una dintre principalele concluzii ale studiului este ca piata de retail modern din Romania prezinta, inca, un potential mare de dezvoltare si de extindere geografica. Desigur, acesta este un lucru imbucurator daca ne gandim la stadiul actual de dezvoltare al comertului autohton. Pe de alta parte insa, acest potential de extindere este neuniform distribuit la nivel geografic, iar locatiile atractive pentru formatele clasice de comert modern – magazinele cash&carry si hypermarketurile – sunt din ce in ce mai putine.

Pentru a identifica judetele din Romania care ofera cel mai atractiv potential de dezvoltare pentru retailul modern, reprezentantii Contrast Management Consulting au utilizat un model de evaluare bazat pe trei elemente: potentialul de crestere a stocului de spatii comerciale de retail modern, gradul de penetrare al comertului modern in judetul respectiv si pretul mediu pe metru patrat la terenurile pretabile pentru cons­tructia de magazine de format modern. O mentiune importanta se impune in ceea ce priveste metodologia de evaluare a primului element – potentialul de crestere a stocului de spatii de retail modern. In acest demers, compania a tinut cont de caracteristicile fiecarui judet din punct de vedere al dimensiunii populatiei, puterii de cumparare, ponderii cosului de cumparaturi din retail in total venit, suprafetei spatiului de retail modern existent.

De asemenea, a fost realizata si o comparatie cu pietele mai dezvoltate din regiune, precum Ungaria, Polonia, Cehia si Austria, plecand de la indicatorul „valoarea pietei/metru patrat de spatiu retail modern disponibil”, unde valoarea pietei reflecta puterea de cumparare a pietei. Astfel, daca in Romania valoarea pietei pe metru patrat de spatiu de retail modern este de aproximativ 15.898 euro, media pietelor externe analizate se situeaza in jurul a 9.920 euro, ceea ce denota ca potentialul de crestere al stocului de spatii de comert modern in Romania este de aprox. 830.000 mp.

Sudul tarii, o zona inca insuficient acoperita

La finalul procesului de evaluare derulat la nivel national pe baza celor trei indicatori mentionati, clasamentul atractivitatii judetelor pentru retailul modern are pe primul loc judetul Botosani. Zona se distinge printr-un potential ridicat de crestere a spatiului de retail modern, grad mic de penetrare al comertului modern si preturi la terenuri sub media nationala. Judetul Botosani este urmat de alte judete precum Calarasi, Teleorman, Bucuresti, Mehedinti si Valcea.
Daca privim doar din punctul de vedere al potentialului pentru cresterea spatiului de retail modern, pe primul loc in clasamentul judetelor se afla Bucurestiul, cu un potential de aproximativ 100.000 mp (pentru spatii noi), urmat de judete precum Dolj (aprox. 35.000mp), Prahova (32.000mp) si Dambovita (30.000mp).

[click pentru marire]

Hypermarketul, perspective reduse de expansiune

Formatele de magazin modern cu cel mai mare potential de crestere in viitor sunt supermarketurile si  formatele mici de proximitate. Exista nu mai putin de noua judete ce prezinta un potential maxim de extindere, potrivit estimarilor Contrast Management Consulting – Botosani, Neamt, Buzau, Prahova, Arges, Alba, Dolj, Olt si Constanta. Magazinele de discount se situeaza pe pozitia secunda, 13 judete prezentand un potential maxim sau ridicat de extindere. Dintre acestea, Iasi, Timis, Dolj si Galati sunt judetele ce prezinta un potential maxim de dezvoltare pentru retailerii cu politica de discount.

Formatul cash&carry are aproximativ 11 judete cu potential maxim si ridicat de extindere. Studiul releva ca judetele Ilfov,Valcea si Dambovita sunt cele mai pretabile zone pentru deschiderea de noi unitati comerciale, in conditiile in care marii retaileri din acest sector vor demara proiecte concrete de extindere.
Formatul de hypermarket prezinta cel mai redus potential de extindere la nivel national. In doar doua judete - Teleorman si Prahova - se resimte puternic nevoia unui astfel de format de comert, in timp ce Alba, Valcea, Olt si Dambovita prezinta un potential crescut de dezvoltare.

 
[click pentru marire]

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content