FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Calitatile angajatilor, motor de crestere a vanzarilor

Calitatile angajatilor, motor de crestere a vanzarilor

Cu scopul de a eficientiza spatiul de expunere la raft al sortimentatiei oferite, magazinele alimentare Adivin din Constanta nu gazduiesc in suprafata de vanzare rafturi si materiale promotionale provenite de la furnizori.

In Constanta se gasesc doua magazine Adivin. Adivin 1 este situat in cartierul Inel 2, iar Adivin 2 in zona Anda, CET. Subiectul articolului de fata este magazinul Adivin 1 situat pe strada Luptatori nr. 10. Primul magazin alimentar Adivin a fost inaugurat in 1995. De teama restrictiilor pe care avea sa le impuna aderarea la Uniunea Europeana, Adrian Vintila, administratorul maga­zinului, a luat in considerare redeschiderea magazinului in conformitate cu standardele europene in materie de comert traditional.

In 2006, magazinul initial de 40 mp a ramas doar o anexa a ceea ce avea sa devina noul magazin cu o suprafata de vanzare de 380 mp. La momentul actual, supermarketul este vizitat de 3.300 clienti zilnic si cuprinde un aprozar construit pe spatiul fostului magazin, supradimensionat ulterior la 140 de mp, precum si o parcare.

„Multumirea clientului, grija noastra!“
Constantenii care intra in magazin nu sunt doar locuitori ai cartierului, ci si oameni care lucreaza in zona sau care au auzit despre buna deservire a magazinului. In medie, valoarea cosului de cumparaturi este de 35 lei. La cei 3300 de clienti pe care ii numara magazinul zilnic, cumulul vanzarilor este de 1-1,12 miliarde lei vechi zilnic.

In spatele performantelor financiare inregistrate de magazin si a fluxului de clienti semnificativ se afla preocuparea pentru satisfacerea clientului. Politica de comunicare deschisa ii aduce acestuia la cunostinta faptul ca poate returna un produs de care este nemultumit, chiar daca acesta se afla inca in termenul de valabilitate. Practica de restituire a produsului se finalizeaza fie cu achizitionarea unui alt produs recomandat fie cu incasarea contravalorii produsului achizitionat anterior.

„Desi pe termen scurt practica este nefavorabila pentru noi, pe o piata concurentiala asa cum e cea din Constanta, astfel de activitati sunt apreciate de clienti si ajuta la fidelizarea lor”, afirma Adrian Vintila.

Personalul, fluctuatie scazuta
Angajatilor li se recunoaste meritul de a atrage clientii in magazin prin conduita si preocuparea lor fata de buna functionare a activitatii comerciale. „Cand fac angajari, experienta nu este un factor decisiv. Imi doresc oameni pe care sa ii pot invata si care sa fie deschisi catre acest domeniu”, afirma Adrian Vintila. Numarul angajatiilor de la nivelul magazinului este de 36. Dintre acestia, unii au o vechime de noua sau chiar 11 ani la locul de munca.

La baza fluctuatiei scazute a personalului au stat calitatea relatiilor de colaborare stabilite intre angajati dar si depasirea cadrului salariat-angajator care a furnizat armonie si destindere in atmosfera de lucru.
Recompensele financiare constand in prime si activitatile destinate exclusiv angajatilor sunt de asemenea parte importanta in stimularea personalului lucrator la Adivin 1.

Ordonare dupa gramaj
Layout-ul magazinului a fost creat in functie de modalitatea de consum a produselor. Astfel, articolele au fost combinate in mod complementar pentru a contribui la o mai buna orientare a consumatorului in magazin. Asezarea contribuie si la stimularea vanzarilor intrucat aduce in fata consumatorului un produs de prima necesitate si unul aditional pe care multi consumatori se simt tentati sa il achizitioneze.

Produsele din magazin sunt in numar de 24.000 iar gama de produse numara aproximativ 15.000 articole. Principala cerinta instituita la nivelul produsului este competivitatea pe piata, atat din punct de vedere al pretului cat si a calitatii.  „La mezeluri de exemplu lucram cu 20 de furnizori. Nu ne intereseaza ca produsele sa fie neaparat ieftine ci mai degraba competitive pe piata si, deci, calitative”, declara Adrian Vintila.

Una dintre particularitatile prezente in suprafata de vanzare este asezarea marfii pe trei niveluri in functie de categoria de pret. Astfel, marfa premium se regaseste in partea de sus a raftului, cea de pret mediu la nivelul privirii iar produsele ieftine in partea de jos. In functie de rulajul unui produs, acesta comporta mai multe fete la raft.

O a doua particularitate pe care o comporta asezarea produsului in raft este ordonarea sa in functie de gramaj, regula aplicandu-se in cazul tuturor produselor, plecand de la paine si terminand cu laptele praf. Bauturile, fie ca este vorba despre doze de bere sau PET au locul lor special la raft, grupate cu produsele similare din punct de vedere al cantitatii oferite.

Din dorinta de a eficientiza spatiul de raft si a oferi clientilor o sortimentatie complexa, magazinul nu contine materialele promotionale si nici vitrine provenind de la furnizori.

Gama bio
O noutate, cel putin pentru comertul traditional, este prezenta la raftul magazinului a produselor bio. Desi procentual numarul acestora este nesemnificativ in raport cu intreaga sortimentatie de produse, se are in vedere pe viitor dezvoltarea unui obicei de achizitie la nivelul magazinului a acestui tip de produse. „Intrand foarte recent pe piata, gama produselor bio este inca mica. Consumatorul de rand nu stie de inseamna, iar multi nu si le pot permite”, afirma Adrian Vintila.

Produsele bio sunt prezente in magazin cu preponderenta in categoria dulciurilor, in numar de 15 produse si in cea de gemuri si compoturi cu aproximativ 10 produse.

In decursul timpului, anumite marci se intampla sa fie retrase de la raft. Decizia este luata in urma unui studiu de fezabilitate a produsului si se au in vedere veniturile pe care le genereaza acesta la nivelul incasarilor totale ale magazinului. „Studiul este facut de catre cei sase sefi de magazin deoarece ei fac comenzile de produse si au in evidenta rata de cerere a unei anumite marci”, afirma administratorul magazinului.

Oferte si programe pentru clienti
Activitatile de sampling sunt o practica obisnuita, chiar daca furnizorii nu le considera de multe ori o necesitate in cadrul comertului traditional. „Realizam multe activitati de sampling in magazin. Daca furnizorul nu doreste, insa eu consider ca produsul respectiv merita o promovare pentru ca aduce profit, automat il sustin din veniturile proprii”, afirma Adrian Vintila.

 

 

 

 

 

 

 

 

Cu scopul de a fideliza clientul, la fiecare cos de 30 lei cumparatorului i se ofera un produs desert din partea casei, in spiritul unei mici atentii. In functie de sarbatorile de peste an precum 1 si 8 martie, aniversarea magazinului sau ziua angajatului, clientii sunt intampinati de personalul magazinului cu daruri simbolice.

Investitii de viitor
In decursul anilor, investitiile la nivelul magazinului au crescut. Daca in 2008 suma investita a fost de 22 miliarde lei vechi, anul trecut investiile s-au ridicat la 26 miliarde lei vechi. Sumele au fost directionate catre achizitionarea utilajelor (stivuitor, liza electrica, dube pentru transportul marfurilor), teren pentru noi spatii comerciale, parcarea din fata magazinului.

La nivelul suprafetei de vanzare sunt modernizate frecvent rafturile in scopul eficientarii spatiului de expunere. Vitrinele frigorifice respecta cele mai recente standarde privind protectia mediului si asigurarea conditiilor optime de pastrare a alimentelor.

Urmatoarea investitie preconizata pentru anul 2011 este deschiderea unui nou magazin Adivin, respectiv Adivin 3. Pentru ca pana in prezent cele doua locatii au fost deschise la un interval de trei ani, Adrian Vintila intentioneaza ca pe viitor sa respecte traditia inaugurarilor. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content