FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Calitatea produselor proaspete este un avantaj nepretuit pentru micii comercianti

Calitatea produselor proaspete este un avantaj nepretuit pentru micii comercianti

Produsele proaspete reprezinta un avantaj pentru micii comercianti, intrucat frecventa de achizitie a acestora este mai mare. Acelasi lucru este valabil si pentru carnati si crenvursti, alimente care nu lipsesc din alimentatia zilnica a multora dintre consumatorii romani. Daca, insa, nu sunt respectate cateva reguli simple de depozitare si mercantizare, acest atu se poate transforma rapid intr-un dezavantaj.

Evolutia segmentului de carnati si crenvursti din ultimii doi ani nu indica variatii mari. Atat valoarea vanzarilor, cat si volumul acestora au oscilat in jurul a 20% din totalul pietei. „Categoria crenvursti si carnati este a doua ca importanta din domeniul carnii procesate, cu o cota de aproximativ 20%, care provine de la un numar mare de producatori si o oferta variata de produse. Evolutia acestui segment a fost constanta in ultimii doi - trei ani, categoria carnati si crenvursti inregistrand o crestere in linie cu cea a pietei in general, asadar pastrandu-si cota din total“, spune Haluk Akdemir, CEO Caroli Foods. Dintr-o alta perspectiva, „putem spune ca s-a inregistrat o crestere de 10%-12%. Piata a ramas relativ constanta, insa anumite zone au trecut din gri in alb, referindu-ne la vanzarea la negru“, afirma Cristian Ungureanu, Marketing Director Cris-Tim.

Principalii producatori la aceasta categorie sunt: Caroli Foods, Aldis, Meda, Cris-Tim si Elit. Acestia au inregistrat impreuna o cota valorica de 39,2% si o cota in volum de 36,7% in perioada august 2007 – iulie 2008, in usoara crestere fata de acelasi interval al anului anterior, conform datelor MEMRB. 

Avand in vedere dinamica slaba a pietei, se remarca o serie de caracteristici notabile ale categoriei carnati si crenvursti: o sortimentatie bogata, preponderenta vracurilor si, din punct de vedere al distributiei, ponderea mare a vanzarilor prin intermediul magazinelor alimentare mici sau generale. „Carnatii si crenvurstii sunt specifici vracului. Daca in urma cu cinci ani vracul la aceasta categorie reprezenta peste 90%, acum lucrurile s-au schimbat pentru ca si comportamentul consumatorilor s-a schimbat“, spune Alina Pene, Director Marketing Campofrio Romania. Totusi, cifrele arata variatii mici, vracurile scazand usor sub 90% in perioada august 2007 – iulie 2008 fata de august 2006 – iulie 2007. Pe pozitia imediat urmatoare se afla intr-adevar produsele ambalate in vid, insa cu valori mult mai mici. Acestea au inregistrat o cota valorica de 8,3% in august 2007 – iulie 2008, fata de 6,2% in aceeasi perioada a anului anterior, si o cota volumica de 7,1% comparativ cu 5,2% raportat la aceleasi intervale temporale.  

Prevederi legislative si managementul calitatii
Vorbind de o categorie de produse proaspete, exista anumite reglementari ce trebuie respectate de producatori. Acestea se refera indeosebi la standardele de procesare, temperatura de transportare si respectarea unei anumite retete pentru produsele consacrate. „In prezent, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca produsele din carne pentru a putea fi procesate si comercializate sunt reglementate de Ord. 560 / 1271 / 339 / 210 / 2006 pentru Aprobarea Normelor cu privire la comercializarea produselor din carne. Acest ordin stabileste atat materiile prime si auxiliare care pot fi utilizate la fiecare categorie de produse, proprietatile organoleptice si fizico-chimice ale produselor cat si natura tratamentului termic ce trebuie utilizat. Conform acestor norme, in cazul in care la fabricarea produselor din carne se utilizeaza amidon sau amidonuri modificate, proportia acestora este limitata la 4%. Pentru a elimina discrepantele ce apar la aceleasi sortimente fabricate de producatori diferiti, ordinul reglementeaza exact materiile prime, precum si materiile auxiliare care trebuie folosite pentru Carnati Oltenesti, Carnati Trandafiri si Cabanos (pentru Cabanos nefiind permisa utilizarea amidonului)“, spune Maria Usurelu, Director Comercial Aldis.

Un factor foarte important ce trebuie avut in vedere, in cazul produselor proaspete, este termenul de valabilitate. „Pe partea de key accounts, clientii accepta produse care au termen de valabilitate 75%. Daca ai un produs cu termen de valabilitate 30 de zile, acesta trebuie sa fie livrat cu un termen de valabilitate de 75% din acele 30 de zile“, explica Alina Pene, Campofrio. 

Referitor la trasabilitatea produselor, aceasta este asigurata prin sisteme interne de management al calitatii, in conformitate cu normele legale aplicabile. „Masurile pe care le luam sunt strans legate de respectarea reglementarilor HACCP si ISO 9001/2002. Astfel, pentru trasabilitate, dispunem de proceduri de inregistrare electronica, atat pentru produsele intrate in unitate, cat si pentru cele iesite, prin care tinem evidenta unor detalii precum: data receptiei / livrarii, numarul de lot, data productiei, cantitatea, denumirea beneficiarului etc.“, declara Haluk Akdemir, CEO Caroli Foods. In ceea ce priveste calitatea produselor, „Asociatia Romana a Carnii a solicitat si, in final, a impus legiferarea unor baremuri minime de calitate, care sa garanteze cumparatorilor o anumita valoare nutritiva a produselor din carne (Ordinul 560). Mentionam ca aceste norme sunt obligatorii doar pentru mezelurile romanesti; cele importate nu trebuie neaparat sa le respecte, fiind vorba de legislatie nationala“, spune Mihai Visan, Director Executiv al Asociatiei Romane a Carnii (RMA). Acesta spune insa ca o mare parte a materiei prime este importata si ca „aderarea ne-a inclus in piata europeanaã doar cu numele, in realitate fluxul mezelurilor este in sens unic, importul s-a triplat anul trecut, iar exportul bate pasul pe loc“.

Sortimentatie generoasa si produse de top

Referindu-se la avantajele oferite consumatorilor de categoria crenvursti si carnati, Mihai Visan, RMA, spune ca „gama foarte larga, variatia compozitiei, mirodeniilor, procedeele tehnologice, permite procesatorilor sa raspunda unei palete variate de gusturi si preferinte. In plus, costurile pot diferi foarte mult, de la simplu la triplu, multumind orice client. Convenienta, usurinta prepararii fac aceste mezeluri nelipsite din alimentatia oricarui consumator“. „Aceste atuuri, insa, se transforma lesne in handicapuri, fara un control strict al calitatii, al respectarii retetelor si ingredientelor, de unde rezulta variatii ale gustului si compozitiei, care pot indeparta rapid clientii fideli“, adauga acesta. Carnatii detin o pondere mai mare in piata si o sortimentatie mai vasta, comparativ cu crenvurstii. Una dintre explicatii este aceea ca cele doua subcategorii targeteaza segmente diferite de consumatori. „Crenvurstii au ca target in primul rand copiii si mamele acestora.

Carnatii reprezinta cam a doua categorie pe piata mezelurilor, dupa salamuri. Este o categorie care s-a dezvoltat foarte mult si datorita traditiei. Crenvurstii reprezinta mult mai putin decat parizerul, mai putin decat produsele de tip deli, specialitatile. Este o categorie care creste, dar mai lent. Targetul carnatilor este mult mai larg decat al crenvurstilor, plus ca exista o reticenta in a da mezeluri copiilor, motiv pentru care si volumul este mult mai scazut“, arata Alina Pene, Campofrio. Consumul de carnati, in special de catre adulti, a influentat si perioadele de varf ale vanzarilor. „Am putea spune despre carnati ca reprezinta un produs puternic sezonier, primavara - toamna, cu volume importante vara, cand gratarul in aer liber este foarte popular. Iarna este un varf in preajma Craciunului, cand are loc o explozie in special pe carnati traditionali si facuti in casa“, explica Cristian Ungureanu, Cris-Tim.

Cei mai bine vanduti carnati sunt cei de tip cabanos. Acestia au inregistrat o cota valorica de 15,8% si una volumica de 16,1% in perioada august 2007 – iulie 2008. In ceea ce priveste crenvurstii, produsele din carne de pui sunt cele mai bine vandute.

Produse proaspete in comertul traditional

Monitorizarile companiei MEMRB arata ca cele mai consistente vanzari se realizeaza in magazinele alimentare mici / generale. Astfel, in perioada august 2007 – iulie 2008, 46,6% din valoarea vanzarilor si 48% din volumul acestora s-a realizat prin magazinele alimentare mici / generale. Acestea sunt urmate de supermarketuri / hypermarketuri si apoi de magazinele alimentare mari. Totusi, datele MEMRB nu includ si magazinele specializate. Spre exemplu, in cazul Angst, 50% din vanzari se realizeaza prin magazinele proprii“, spune Stefan Padure, Director de Vanzari al Angst.  Vorbind despre o categorie de fresh food, pastrarea calitatii produselor in magazine este esentiala. Asadar, micii comercianti trebuie sa-si construiasca sortimentatia cu atentie, sa depoziteze produsele in conditii optime si sa respecte termenul de valabilitate al acestora. „Micii comercianti trebuie sa-si adapteze portofoliul in functie de clientii pe care ii au. Consumatorul nu se va duce niciodata intr-un hypermarket pentru un salam, de exemplu, ci va cumpara dintr-un magazin de cartier. El va sti ca acolo gaseste marfa proaspata, adusa pentru cei care sunt fideli magazinului“, spune Alina Pene, Campofrio. Cristian Ungureanu de la Cris – Tim sustine aceeasi idee, dar o completeaza cu recomandarea ca micii comercianti nu trebuie sa faca suprastocuri care in final, prin deteriorare, vor duce la pierderi. In plus, acesta le recomanda micilor comercianti „sa fie foarte atenti la termenul, spatiul si conditiile de depozitare. Un produs depozitat in conditii bune inseamna o pastrare mai buna pentru mai mult timp, evitarea de mazguire, evitarea de scadere in greutate“. In plus, „alinierea la cerintele pietei, diferentierea cat mai clara a produselor fata de cele similare din oferta concurentilor sunt alte criterii demne de urmarit in stabilirea sortimentatiei“, adauga Stefan Padure, vice-presedinte al Angst. Cat priveste problemele din industria procesarii de carne, Mihai Visan mentioneaza „economia subteran, care ne concureaza neloial si genereaza si o imagine generala negativa, prin produsele livrate pietei, la marginea si dincolo de normele de igiena si calitate“.

Previziuni pentru anul viitor

Contextul economic actual impune rezerve din partea producatorilor in ceea ce priveste previziunile pentru anul 2009. Producatorii spun, pe de o parte, ca piata va stagna, dar prevad si cresteri de preturi care pot influenta negativ vanzarile. „Pentru perioada imediat urmatoare, sub efectele crizei economice, se estimeaza o crestere a preturilor pentru materiile prime si implicit a preparatelor din carne. Vom studia, cu mare atentie, schimbarile care pot interveni in preferintele consumatorilor, precum si pe piata materiilor prime, pentru a realiza o ajustare corespunzatoare si rapida a productiei“, declara Maria Usurelu, Aldis. In contextul cresterii preturilor la materia prima, utilitati si forta de munca, reprezentantii companiilor Caroli, Angst si Campofrio sunt de parere ca numerosi consumatori se vor orienta catre segmentul economic. 

In opinia lui Stefan Padure de la Angst, o alta directie ce va fi urmata de consumatori este cea a magazinelor de proximitate, „acestea fiind o alternativa zilnica la sistemele moderne, depersonalizate de vanzare“. O privire optimista a producatorilor indica o stagnare a pietei sau o usoara crestere prin reintoarcerea consumatorilor la produsele traditionale. Mai mult, spune Cristian Ungureanu, Cris-Tim, „din punct de vedere repozitionari, structura de familii si de produse, vor avea loc miscari cauzate de necesitatea unei alimentatii diversificate“. In ceea ce priveste consumul de carne si preparate din carne, datele Institutului National de Statistica, mentionate de Stefan Padure (Angst), arata o variatie de la 64,7 kg/locuitor in 2006, la 62,7% kg/locuitor in 2007. Pentru 2009 Stefan Padure estimeaza un consum de 58kg net/locuitor, „mult sub media europeana“. 

Una dintre cauzele problemelor cu care se confrunta procesatorii de carne este cea semnalata de Mihai Visan, RMA, si anume „politica bancara a dobanzilor uriase, a ecartului fara egal in Europa intre dobanzile active si cele pasive. Suntem literalmente sugrumati de plata creditelor pe care le-am facut in ultimii ani pentru a investi in vederea atingerii standardelor europene“.

Rezervele producatorilor in a da estimari pentru 2009 sunt cauzate atat de faptul ca piata de carnati si crenvursti nu a fost foarte dinamica in ultimii ani, cat si de imposibilitatea de a determina gradul in care industria FMCG va fi afectata de criza economica mondiala. Consumatorii romani nu au mai traversat perioade similare cu cea actuala din punct de vedere economic, deci ei pot reactiona in diferite moduri. Produsele de larg consum vor fi necesare intotdeauna si se vor cumpara in continuare, insa ramane de vazut cum anume va evolua comportamentul de consum.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content