FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Bulgarii au cel mai mare apetit de cumparaturi din regiune, mult peste romani

Bulgarii au cel mai mare apetit de cumparaturi din regiune, mult peste romani

Bulgarii au cel mai mare apetit de cumparaturi din regiunea Europei de Est, arata un studiu realizat de GfK in primul semestru al acestui an. In Romania, indicatorul care masoara dorinta de cumparare a populatiei este negativ: -18 puncte.

La nivel european, cele mai mari valori se inregistreaza in Germania (32,7 puncte), Austria (22,4 puncte) si Bulgaria (8,5 puncte). De altfel, acestea sunt singurele tari in care s-au inregistrat valori pozitive ale dorintei de cumparare, in primul semestru din 2012. Media la nivelul Uniunii Europene este negativa si se situeaza la -23 de puncte.
In majoritatea tarilor europene, dorinta de cumparare a fost relativ constanta, la un nivel coborat sau foarte coborat. In unele tari aceasta s-a imbunatatit in ultimele doua luni. Consumatorii europeni sunt ingrijorati de cresterea si mai mare a taxelor ca parte a masurilor de consolidare la nivel european. In unele tari au fost deja aprobate cresteri ale TVA, care vor intra in vigoare la inceputul anului viitor. Ca urmare, unii consumatori considera ca acum este momentul potrivit pentru a face cumparaturi majore.
Exista insa o diferenta majora intre dorinta de a consuma si posibilitatea de a consuma. Multi oameni pur si simplu nu isi pot permite cheltuieli majore in momentul de fata, chiar daca este momentul potrivit.

Marea Britanie, Portugalia si Grecia, la coada clasamentului

In prezent, cea mai coborata dorinta de cumparare se inregistreaza in Regatul Unit (-42,3 puncte), Portugalia (-43,2 puncte) si Grecia (-45,2 puncte), potrivit studiului GfK la semestru.
La polul opus, in trimestrul al doilea dorinta de cumparare a continuat sa creasca in Bulgaria: indicatorul a fost -7,4 puncte in martie si a urcat la 8,5 puncte in iunie. Dupa anii de criza 2009 si 2010, economia bulgara se afla din nou pe un teren sigur, inregistrand anul trecut o crestere de 2,2 procente. De asemenea, in primul trimestru al acestui an, PIB-ul tarii vecine a crescut cu 0,5 procente, un procent similar Romaniei (+0,3% fata de trimestrul I din 2011, in termeni reali, potrivit INS).
Previziunile pentru anul acesta indica insa o crestere economica mai redusa in Bulgaria. Somajul ramane ridicat, la o rata de circa 12%. Aceasta situatie starneste sentimente amestecate in randul consumatorilor bulgari. Exista insa sperante, in urmatoarele cateva luni fiind prognosticata o crestere lenta, insa sustinuta, a veniturilor. Acesta este un prognostic bun in vremuri de criza, si ar trebui sa stimuleze o stare de spirit pozitiva in randul consumatorilor, mai arata studiul GfK.

Scade apetitul de consum in Polonia

Dorinta de cumparare in Polonia reflecta in mod clar nesiguranta populatiei cauzata de reescaladarea crizei financiare. In martie, valoarea indicatorului era -3,6 puncte. Datele economice au fost in general bune, anticipandu-se evolutii pozitive pentru aceasta tara. Pe masura intensificarii crizei in Grecia si Spania in mai, indicatorul a coborat vertiginos, ajungand la -28,4. Acesta si-a revenit usor in iunie, fiind in prezent la nivelul de -11 puncte. Este evident ca polonezii se tem ca vor fi atrasi intr-o spirala descendenta impreuna cu tarile din centrul crizei. Toti trei indicatorii au evoluat aproape in paralel cu cei din cele trei tari aflate in centrul crizei. Consumatorii sunt convinsi ca evolutia pozitiva a economiei poloneze nu poate continua in conditiile in care situatia in Europa in general, si in Grecia, Spania si Italia in special, nu se imbunatateste. In mod clar, cresterea economica inalta, rata in scadere a somajului, si cresterea salariilor si tarifelor nu reusesc sa invinga aceasta temere.

Francezii cheltuiesc, britanicii economisesc

Cu toate ca dorinta de cumparare a britanicilor a crescut usor in ultimele trei luni, aceasta ramane la un nivel extrem de coborat, de -42,3 puncte. In martie, indicatorul era -49,5 puncte. Scufundarea economiei britanice intr-o a doua recesiune la inceputul anului a fost cauzata partial de consumatorii deziluzionati. La randul ei, aceasta a alimentat si mai mult nesiguranta populatiei. Cu toate ca Regatul Unit nu face parte din zona euro, acesta este cu siguranta afectat de consecinte - in primul rand pentru ca tara este implicata in fondul de bailout prin Banca Mondiala si FMI.
Somajul, si indeosebi somajul pe termen lung, continua sa creasca in Marea Britanie. Ca urmare, consumatorii sunt foarte atenti cu banii si se gandesc bine daca anumite cumparaturi sunt necesare sau nu. Vremea ingrozitor de urata din ultimele cateva saptamani a taiat si mai mult apetitul pentru cumparaturi al consumatorilor britanici.

In Franta, dorinta consumatorilor de a cheltui bani a crescut constant in ultimele cateva luni. Indicatorul se situeaza in momentul de fata la -17,6 puncte, cea mai ridicata valoare inregistrata din noiembrie 2007. Dupa o crestere surprinzatoare la sfarsitul anului trecut, economia a alunecat din nou in recesiune anul acesta. Datoria tot mai mare a statului obliga guvernul francez sa implementeze masuri de austeritate radicale. Consumatorii anticipeaza de asemenea o marire a taxelor.
Deoarece starea materiala a populatiei este inca relativ buna, multi francezi se gandesc sa isi investeasca banii in cumparaturi cu valoare ridicata acum, mai degraba decat sa ii economiseasca la bancile afectate de criza.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content