
Bulgaria: expansiune a retailerilor, pe fondul recesiunii
Criza financiara si recesiunea economica au fost principalele probleme ale Bulgariei in 2009. Ingrijorarea justificata a consumatorilor, cresterea somajului si criza economica au marcat si ele piata de retail, desi aceasta a fost mai putin afectata decat alte industrii precum sectorul bancar, cel imobiliar sau auto, de exemplu.
In decembrie 2009, statisticile oficiale ale Ministerului Muncii si Politicilor Sociale aratau ca rata somajului va fi de 9,5%, in comparatie cu 6,27% in 2008, in timp ce, pentru 2010, estimarea este de zece procente.
Din iunie 2009, economia Bulgariei este oficial in recesiune, dupa ce Institutul National de Statistica a masurat doua trimestre consecutive de scadere a Produsului Intern Brut. In ultimele trei luni din 2008, PIB-ul a scazut cu 1,6% fata de trimestrul precedent. In primul trimestru din 2009 scaderea s-a accelerat, iar PIB-ul a scazut cu alte cinci procente, tendinta care s-a mentinut pe parcursul intregului an.
La inceputul lui decembrie 2009 Ministerul Muncii a estimat un PIB in scadere cu 5,8%, in timp ce, pentru investitiile de capital, scaderea era estimata la 16,3%. Dupa deflatia din prima jumatate a lui 2009, preturile de consum au inceput sa creasca incet, inflatia pentru perioada noiembrie 2008 – octombrie 2009 ajungand la 4,1%, conform cifrelor oficiale. Trendul general de scadere a preturilor pentru alimente si bauturi a ramas, totusi, stabil, mai ales dupa ce preturile au urcat vertiginos in 2008.
Datele oficiale privind industria de FMCG nu au fost inca publicate, dar, la inceputul lui noiembrie 2009, Camera de Comert si Industrie a Bulgariei anunta ca, din ianuarie 2009, comertul si productia de alimente si bauturi a scazut cu 40% - 50%, ceea ce confirma cifrele furnizate de diverse asociatii din industrie. Asociatia producatorilor de carne a anuntat o scadere de 10% - 15% a consumului de carne si produse din carne, in timp ce Asociatia producatorilor de lactate estima scaderea consumului la 15% - 20%. Consumul de bere si racoritoare a scazut cu circa zece procente.
Cresterea discounterilor germani
Probabil ca cel mai important eveniment din industria bulgara de retail si FMCG in 2009 a fost mult asteptata intrare a lanturilor de hard-discount. Prima a fost reteaua Plus, care a deschis sase magazine simultan. Pana la sfarsitul lui 2009, reteaua avea o prezenta in 21 de orase bulgare, incluzand Sofia. In prima jumatate din decembrie, Plus ajunsese deja la 11 magazine. Rainer Wendelberger, CEO al Plus Bulgaria, declara ca obiectivul companiei este de a deschide 25 de magazine pe an, pana la 130 de locatii.
Un alt lant german de discount, Penny Market, i-a urmat la scurt timp, cu un depozit logistic si 13 magazine, in noiembrie, si 20 pana la sfarsitul anului. Pentru 2010, reteaua Penny ar urma sa ajunga la 50 de magazine.
Aparitia celui de-al treilea discounter asteptat in Bulgaria, Lidl, este inca invaluita in mister, desi exista informatii privind deschiderea unor magazine in Stara Zagora si Plovdiv.
Noi veniti in cartier
Anul 2009 a adus si alti trei jucatori internationali in sectorul de retail. Primul a fost lantul germano-austriac de drogherii dm Drogeriemarkt, care si-a lansat operatiunile in Bulgaria in orasul Vidin, inca din luna ianuarie. Pana la sfarsitul anului, lantul avea 11 magazine, in 10 orase din Bulgaria, inclusiv Sofia.
„Linistea” orasului Burgas, de la malul marii, a fost zdruncinata la finele lunii martie, cand gigantul francez Carrefour a deschis primul hypermarket din Bulgaria. Lansarea s-a facut cu promotii de pret extrem de agresive, care au adus cumparatorii in pragul unei batalii. Reducerile de pret initiale ale Carrefour a obligat celelalte retele de retail din Bulgaria sa procedeze la fel, in timp ce micii comercianti au fost scandalizati si au cerut sa fie schimbata politica de preturi a marilor retaileri. Urmatorul hypermarket Carrefour va fi deschis in primavara lui 2010 la Sofia.
Al treilea lant international este retailerul sloven Merkator. Acesta si-a deschis primul magazin in septembrie 2009 in Stara Zagora, iar pentru 2010 are in plan deschidrea altor sapte hypermarketuri in cele mai mari orase ale Bulgariei, inclusiv Sofia.
„Veteranii” se consolideaza si se extind
Lanturile moderne de retail prezente deja in Bulgaria au adoptat diverse masuri pentru a contracara competitia si pentru a-si consolida pozitiile.
Premiul pentru cea mai mare expansiune merge la Billa, primul retailer strain sosit in Bulgaria acum zece ani. In 2009, mai ales in a doua sa jumatate, Billa a deschis mai multe supermarketuri in fiecare luna. In decembrie avea deja 56 de magazine si alte opt erau planificate pana la finalul anului. Printre acestea, si supermarketuri de proximitate situate in centrul oraselor. Pe langa expansiune, Billa a introdus si carduri de fidelitate, concomitent cu promotii agresive de preturi.
Comerciantul local Piccadilly si-a continuat expansiunea inceata dar sigura si a introdus primul format de proximitate, Piccadilly Express. Pe la mijlocul anului, reteaua a introdus reduceri permanente de preturi pentru produsele de baza.
In septembrie, reteaua sarba Delta maxi a cumparat pachetul restant de 15% din actiuni, devenind actionar 100% al Piccadilly. Spre final de an, comerciantul a anuntat un program de francizare, iar in decembrie reteaua avea 20 de supermarketuri si cinci magazine Express.
Retailerul german Kaufland inchide anul cu doar cateva deschideri si o retea de 26 de hypermarketuri.
Metro Cash&Carry are 11 magazine, toate cu program non-stop.
Ce este de asteptat in 2010?
Analistii previzioneaza continuarea problemelor financiare, ceea ce inseamna ca discounterii vor avea de castigat, desi formatul este foarte nou pentru consumatori. Este posibil ca Lidl sa deschida primele magazine in Bulgaria, in timp ce Penny si Plus isi vor continua expansiunea. Celelalte retele nu au anuntat strategii specifice pentru 2010. In aprilie, Carrefour va deschide in Sofia in centrul comercial Carrefour Tsarigradsko, aflat acum in constructie. Un alt centru comercial gigant, ce va fi inaugurat la Sofia tot in primavara, va gazdui un supermarket Picaddilly. Si Mercator va ajunge la Sofia, tot in acest an.
Un articol de Hristina Dimitrova
Progresiv Bulgaria
Adaugă comentariu nou