FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > "Branzeturile au nevoie de mai mult spatiu in vitrine"

"Branzeturile au nevoie de mai mult spatiu in vitrine"

La mai putin de un an de la integrarea Delaco in grupul Bongrain, Tudor Comaniciu, director general si actionar al Delaco, afirma ca parteneriatul cu cel mai mare producator francez de specialitati de branza a adus noi perspective de dezvoltare business-ului pe care l-a fondat in urma cu 16 ani pornind de la zero. Una dintre acestea a dat deja rezultate: relansarea Apetito in Romania a adus companiei 8% din piata branzei topite.

Magazinul Progresiv: Anul trecut, producatorul Bongrain anunta preluarea a 52% din compania Delaco. Cum s-a realizat integrarea Delaco in grupul francez, ce schimbari a produs in organizatia dvs?

Tudor Comaniciu: Nu au fost schimbari importante in organizatie si nici nu vor fi, atata timp cat lucrurile vor merge la fel de bine ca pana acum. Managementul a ramas acelasi si este 100% romanesc. Acum raportam grupului, aceasta ar fi principala schimbare. In plus, parteneriatul cu Bongrain ne aduce perspective noi de dezvoltare a afacerii, grupul fiind cel mai mare producator francez de specialitati de branza si al doilea mare jucator pe piata branzeturilor din Franta. Ei au know-how in fabricarea branzeturilor, iar noi stim sa le vindem pe piata din Romania, de aceea ne-am reunit fortele. Bongrain are in total 130 de unitati de productie, dintre care 15 sunt amplasate in regiunea noastra, in tari precum Ungaria, Polonia, Cehia, Ucraina, Serbia. Noi dezvoltam in continuare produse si in alte fabrici din afara tarii.

M.P.: Care sunt schimbarile in portofoliul Delaco, dupa incheierea parteneriatului cu Bongrain?

T.C.: Intrarea branzei topite Apetito in portofoliul companiei noastre, in august 2010, a fost cea mai mare schimbare adusa de noul parteneriat. Am inceput deja relansarea acesteia, care vine acum cu un gust mai bun si cu un pret mai mic, iar in opt luni am reusit sa-i crestem cota de piata de la 1% la 8% (in luna martie 2011).Ne-am imbogatit portofoliul de produse cu 10 branduri de specialitati de branza frantuzesti din portofoliul Bongrain, insa abia de anul viitor ma astept sa vad un potential mai mare pe acest segment. La nivel international, Bongrain are foarte multe branduri, multe dintre acestea fiind marci locale puternice. In ceea ce ne priveste, Apetito si Delaco sunt brandurile pe care ne concentram eforturile de promovare in acest an. Recent, am demarat o noua campanie pentru Delaco, aceasta incluzand si spoturi TV. Vom avea si lansari de game noi in acest an, despre care insa nu pot spune mai multe in prezent. Cred ca, in timp, vom castiga teren pe piata branzeturilor datorita gradului mare de rafinare al produselor noastre, chiar si pe segmentul clasic. Cred ca piata are potential de rafinare a gusturilor.

M.P.: Continuati parteneriatele de distributie cu producatorii brandurilor Del, Zott, Bergader, Joya?

T.C.: Sigur, parteneriatul cu Bongrain nu ne afecteaza aceste contracte. In plus, in acest an am semnat un nou parteneriat, pentru distributia locala a lactatelor Arla.

M.P.: Noutatile pe care le-ati mentionat cer investitii in promovare mai mari in acest an? Ce ne puteti spune si despre politica de promotii a companiei Delaco?

T.C.: Investitiile in promovare sunt legate de evolutia vanzarilor companiei: in functie de rezultate, am putea suplimenta bugetul de marketing pana la finalul anului. Noi ne-am majorat in fiecare an bugetul de promovare, iar pentru 2011 am planificat o crestere de minim 20%, comparativ cu anul anterior. n plus, avem libertatea de a continua strategia de promovare inedita care ne-a consacrat, pentru ca noi credem in branduri cu personalitate.In ceea ce priveste promotiile de pret, cred ca multi retaileri au exagerat mizand prea mult pe ele, ceea ce a afectat anumite branduri prezente pe piata. In continuare, exista un segment de consumatori care cumpara promotia si nu brandul. In ceea ce ne priveste, avem promotii si in acest an, insa ele sunt gandite astfel incat sa nu ne afecteze brandul. Pana acum, majoritatea promotiilor noastre din magazine au fost testari de produse. Ca strategie pe termen lung, noi credem ca retailerii au nevoie, mai degraba, de produse sustinute prin investitii in promovare, si nu de promotii de pret.

M.P.: Delaco nu are productie locala in acest moment. Sunt posibile investitii in productie, in viitor?

T.C.: Totul este posibil, inclusiv constructia unei fabrici pe terenul din Codlea (judetul Brasov - n. r.) pe care avem acum sediul central, sau achizitia unui jucator pe piata locala. Vom analiza atent si fara graba toate oportunitatile, impreuna cu partenerul nostru francez. Cu Bongrain, de altfel, am discutat timp de un an si jumatate pana la semnarea tranzactiei.

M.P.: Vedeti posibila dezvoltarea vanzarilor in comertul traditional?

T.C.: Comertul traditional este foarte important pentru business-ul nostru. Vrem sa ne dezvoltam vanzarile pe acest segment de piata prin intermediul distribuitorilor cu care colaboram, iar in acest moment  suntem activi si in cautarea de distribuitori noi. Sistemul nostru direct de distributie acopera in prezent 3.000-5.000 de puncte de vanzare. Revenind la comertul traditional, eu cred ca micul magazin de la coltul strazii va supravietui, desi piata se aglomereaza tot mai mult pe fondul cresterii numarului de magazine cu discount sau al diferitelor formate de supermarketuri.Fie ca vorbim de magazine traditionale sau de lanturi mari de retail, comerciantii pot sustine cresterea categoriei de lactate acordand acesteia o atentie mai mare, cu atat mai mult cu cat branzeturile sunt produse care le aduc clienti in magazine, rulaje mari si profit. Cred ca micul magazin are nevoie sa se diferentieze mai mult de restul formatelor de comert prin sortimentatie, iar branzeturile il pot ajuta in acest sens. Daca ma uit la vitrinele cu vanzare asistata din magazine, mezelurile au alocat un spatiu vizibil mai mare decat branzeturile, desi la nivelul pietei lactatele si mezelurile sunt segmente estimate la valori similare. Eu cred ca este de datoria retailerilor sa vina cu noutati in sortimentatie din cand in cand. De exemplu, intr-una din vizitele mele in Statele Unite ale Americii, m-a uimit numarul mare de clienti aflati intr-un supermarket  situat chiar pe Broadway. Aveam sa aflu ulterior ca „reteta succesului” sau era faptul ca proprietarul magazinului aducea produse noi in fiecare saptamana.

M.P.: Ce schimbari in consumul de branzeturi ati remarcat pe piata in ultimii doi ani?

T.C.: In acest moment, puterea de cumparare redusa ne afecteaza inca pe toti cei care activam in aceasta industrie, pentru ca pe segmentul mediu de pret s-a resimtit o oarecare migrare catre produse mai ieftine, pozitionate pe segmentul economic. Cumparatorii se uita mult la pret, sunt mai rationali si mai atenti la ingredientele produselor. Aceste lucruri deriva din faptul ca oamenii au devenit, in ultimii doi ani, mai constienti de valoarea banului. Insa exista in continuare mult loc de crestere a pietei, consumul anual de branzeturi fiind foarte redus, de circa 3-5 kilograme per capita, potrivit datelor oficiale din industrie. Autoconsumul reprezinta probabil jumatate din piata. Ca termen de comparatie, consumul de branzeturi in Grecia este de 25 de kilograme pe cap de locuitor, iar in Franta de peste 20 de kilograme. Chiar si in Bulgaria se inregistreaza un consum per capita peste cel din Romania.

M.P.: Cum a evoluat piata in primul trimestru din 2011?
T.C.: In comertul traditional, jucatorii care si-au riscat afacerea investind in alte domenii de activitate au disparut deja din piata, astfel incat acum nu mai sunt probleme mari de lichiditati. In ceea ce priveste consumul de branzeturi, acesta a fost stabil in primul trimestru, iar per ansamblul anului ma astept la o usoara crestere fata de 2010. In aceasta perioada, vanzarile companiei Delaco au fost peste nivelul prognozat de noi, iar pana la finalul anului ne vom mentine pe crestere. 2011 ne va aduce, astfel, revenirea pe crestere a afacerii, dupa ce in 2010 am inregistrat o scadere a vanzarilor sub 10% fata de anul anterior.

M.P.: In industria alimentara se vorbeste tot mai mult de cresteri de preturi pe fondul scumpirii materiilor prime. Se resimt aceste scumpiri si pe piata branzeturilor?

T.C.: Intr-adevar, este o presiune foarte mare pe pretul materiilor prime. Una dintre explicatii este mutarea capitalului speculativ din zona produselor financiare pe bursele internationale de marfuri dupa declansarea crizei financiare. Sunt fluctuatii mari ale preturilor materiilor prime care par a fi scapate de sub control, iar producatorii alimentari trebuie sa se puna la adapost.  La nivelul industriei, vad necesare si actiuni de sustinere a consumului de lactate. Exista asociatii ale producatorilor la nivel european care desfasoara acest tip de actiuni, dar din pacate Romania nu este prezenta la forurile respective. In acest moment, cred ca problema companiilor locale este ca  nu se gandesc foarte mult la un plan de business pe termen lung.

M.P.: Ca investitor, ce alte piete vi se par atractive in acest moment? Aveti planuri de demarare a unor afaceri noi, dupa vanzarea a 52% din Delaco catre Bongrain?

T.C.: Am o lista lunga de proiecte pe care le tot aman pentru ca sunt convins ca nu pot face bine doua lucruri deodata. Am fost si sunt in continuare foarte activ in businessul Delaco, pe care l-am construit de la zero si pe care il cunosc in cele mai mici detalii. Un alt business nu pot porni in acest moment pentru ca nu m-as putea dedica dezvoltarii lui. Convingerea mea este ca fiecare ar trebui sa faca ceea ce stie sa faca cel mai bine si ceea ce ii aduce rezultate si satisfactii.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content