FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Branzeturi

Branzeturi

Categoria branzeturi proaspete nu are, in prezent, o pondere mare in sortimentatia retailerilor, dar cresterile inregistrate pe acest segment de produse pot reprezenta un motiv pentru care, pe viitor, vom asista la o diversificare si extindere a raioanelor de branzeturi proaspete vrac.

 

Din totalul gamei de produse fresh, categoria de branzeturi proaspete inseamna intre 2% si 10%, procent care variaza de la un retailer la altul, iar ponderea din vanzarile totale nu depaseste 5%. Cu toate acestea, categoria a avut o crestere spectaculoasa in ultimii ani si a capatat o importanta mai mare in economia organizarii magazinelor.

„Exista o tendinta generala de crestere a consumului de branzeturi, determinata de o serie de factori, precum cresterea cererii, diminuarea pietei la negru, imbunatatirea situatiei economice generale si cresterea veniturilor, dar si datorita tendintelor internationale ce se axeaza pe diete si alimentatie echilibrata“, explica Monalisa Tudor, Marketing Manager Angst.

Astfel, retailerii estimeaza cresterea acestei categorii intre 30% si 65%, in ultimul an. „Vanzarile au inregistrat o crestere de aproximativ 65% pentru aceasta categorie, fapt ce se datoreaza partial cresterii gamei sortimentale, dar si cresterii naturale a acestei categorii“, spune Mirela Surghie, Media Manager la reteaua real,- Hypermarket Romania.

 

Importuri vs. produse locale

Majoritatea comerciantilor se indreapta spre producatorii locali pentru a asigura stocul de branzeturi proaspete vrac. Motivele sunt costurile scazute de transport, un termen de valabilitate mai indelungat si adaptarea ofertei la cererea pentru branzeturile dupa retete romanesti. Ceea ce lipseste producatorilor locali sunt produsele premium, branzeturile specialitati, pentru care comerciantii apeleaza la importuri. „In prezent, sortimentatia raionului de branzeturi proaspete este impartita 70% - 30% in favoarea produselor autohtone. Pe viitor, ne gandim sa crestem ponderea importurilor proprii deoarece, in unele cazuri, acestea ajung sa fie mai ieftine cu pana la 25% decat cele de productie locala“, explica Adela Vinereanu, Coordonator PR pentru lantul de magazine Trident.

„Strategia noastra este de a apela la importuri numai pentru a suplini oferta locala; branzeturile proaspete din magazinele real,- Hypermarket provin, in proportie de 82% de la furnizori locali si nationali, iar doar un procent de 18% fiind reprezentat de produsele de import“, spune Mirela Surghie. Aprovizionarea se face, de regula, de 2-3 ori pe saptamana pentru produsele autohtone, iar in cazul importurilor, marfa se primeste saptamanal. Cele mai bine vandute sortimente sunt branzeturile albe, facute dupa retete traditionale romanesti, urmate de sortimentele comune de cascaval.

 

Depozitare si expunere

Una dintre dificultati este termenul de valabilitate scurt si conditiile de frig necesare pentru depozitarea produselor. „Fiind vorba de un produs foarte perisabil, care necesita conditii speciale de pastrare, controlul este foarte strict in momentul receptiei marfii. De asemenea, trebuie asigurat lantul termic din momentul receptiei marfii, depozitarii si pozitionarii la raft, iar odata ajuns in magazin, produsul trebuie mentinut in conformitate cu normele de pastrare la raft“, explica Mirela Surghie.

„Neconformitatile semnalate pentru categoria branzeturi vrac, pe care le-am observat cu ocazia controalelor oficiale, se refera in principal la conditiile de pastrare a produselor, care nu intotdeauna respecta lantul frigorific, produse neambalate si neetichetate corespunzator, neasigurand trasabilitatea si pentru care nu se poate stabili unitatea de procesare sau reambalare de origine“, spune Virgil Eftimie, director la Directia Igiena si Sanatate Publica Veterinara, din cadrul Autortatii Nationale Sanitar – Veterinara si pentru Siguranta alimentelor.

 

„Cea mai mare dificultate o reprezinta scazamintele. Deoarece branza proaspata se pastreaza si se transporta in zer, pierderile si diferentele de gestiune sunt mai mari decat la orice alt produs proaspat. Alte dificultati sunt perisabilitatea, variatia de stocuri, probleme in continuitatea calitatii. Am dezvoltat aceasta categorie sub brand Angst si putem furniza branzeturi si lactate proaspete numai clientilor din magazinele Angst“, spune Monalisa Tudor.

 

Administrarea categoriei

Branzeturile proaspete vrac sunt preferate, in special, de persoane care pun accent pe prospetime si  care si-au format obiceiul de a consuma lactate ca parte dintr-o alimentatie sanatoasa. In aceasta categorie intra in special femeile intre 25 – 30 de ani si persoane care opteaza pentru produse dietetice. O alta categorie o constituie pensionarii, care au deja format obiceiul de a cumpara branzeturi vrac, atat datorita pretului mai scazut, cat si pentru faptul ca isi pot alege gramajul dorit.

„Cumparatorii fideli ai acestei categorii de produse sunt, cu siguranta, persoanele cu o varsta mai inaintata. Clientul tipic de branzeturi proaspete vrac poate fi catalogat drept un cumparator pretentios, care poate fi mentinut doar datorita calitatii produselor“, explica Adrian Pop, tehnician in activitati financiare si comerciale pentru magazinele „Tanti DaDa“, din Baia Mare. „Un principiu la care suntem atenti in amenajarea raionului de branzeturi proaspete este expunerea produselor, astfel incat sa se evidentieze prospetimea lor pe durata intregii zile. Realizam acest lucru prin intermediul unor ornamente specifice si pot spune ca rezultatele au fost pozitive“, explica Laura Ghinescu, buying Manager – Fresh Department pentru magazinele Mega Image.

„Actiunile in-store au inclus plasari suplimentare in paleti frigorifici, degustari si mentionari in brosura magazinelor. Cresterile in vanzari, pe perioadele promotionale, au fost de pana la 500%“, povesteste si Adela Vinereanu.

 

Dificultati in parteneriatele cu distribuitorii

Branzeturile proaspete vrac necesita un efort suplimentar din partea retailerilor, de la asigurarea normelor pentru receptia marfii si pana la instruirea personalului raspunzator pentru comercializarea asistata a produselor. „Chiar daca ne-am orientat ca, pe aceasta categorie, sa lucram numai cu furnizori autohtoni, principalele probleme au ramas nerespectarea termenelor de livrare si a cantitatilor comandate. Rezolvarea acestor incoveniente si o promovare mai buna a acestor produse sunt capitole la care se poate lucra in colaborare cu distribuitorii“, este de parere Andreea Mihai, Director Marketing, Carrefour Romania.

„Rolul distribuitorilor este esential in asigurarea branzeturilor pe tot parcursul anului, la calitatea si in cantitatea dorita. Acestia trebuie sa dezvolte parteneriate cu producatorii pentru ca impreuna sa oferim clientilor produsele pe care le doresc. De asemenea, producatorii ar trebui sa fie mai implicati in promotii, in samplinguri la locul de vanzare, in personalizarea ofertei prin intermediul vanzatorilor“, este si parerea Monalisei Tudor. O perioada in care problemele mentionate anterior sunt mai acute este sezonul rece, atunci cand, beneficiind de cantitati mai mici de materie prima, producatorii nu fac fata comenzilor comerciantilor.

 

Categoria branzeturi proaspete, pe viitor

Evolutia acestui segment a fost caracterizata, in ultimii ani, de o crestere impresionanta, care a fost dictata de o serie de factori. In primul rand, eforturile autoritatilor de a introduce normele europene si de a opri vanzarea „la negru“ a acestor produse s-a tradus printr-un cerere mai mare in magazine. In al doilea rand, consumul general a crescut, lucru care s-a facut simtit si pentru aceasta categorie. Campaniile care au promovat alimentatia care contine lactate drept un mod sanatos de viata au ajutat la consolidarea consumului de branzeturi.

In acest moment, retailerii afirma ca, pentru aceasta categorie, vanzarile sunt foarte sensibile la pret. Pe masura ce oferta se va diversifica, iar importurile de sortimente premium vor avea o pondere mai mare din totalul categoriei, este de asteptat ca si comportamentul de consum sa se modifice, iar pretul nu va ramane cel mai important indicator.

Mai mult de atat, noile masuri de igiena si control al alimentelor, precum Ordinul ANSVSA nr. 310 / 2006, care are in vedere un control mai strict al etapelor de productie, procesare si distributie a alimentelor vor conduce la o triere a producatorilor si la cresterea increderii consumatorilor in produsele vrac.

 

 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content