FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Aproape jumatate din romanii din mediul urban merg zilnic intr-un magazin traditional

Aproape jumatate din romanii din mediul urban merg zilnic intr-un magazin traditional

Aceasta este una dintre cele mai importante concluzii ale studiului realizat de compania de cercetare de piata ISRA Center Marketing Research in exclusivitate pentru revista Magazinul Progresiv, care a avut drept scop investigarea obiceiurilor de cumparare ale romanilor din mediul urban, cu focus pe magazinele traditionale. Painea, bauturile non-alcoolice si lactatele raman cele mai cautate produse in magazinele de cartier si nu trebuie sa va lipseasca de la raft.

Datele au fost colectate in luna martie 2011, prin interviuri fata in fata pe baza de chestionar, pe un esantion de 1.108 respondenti.

Rezultatele sunt reprezentative in randul populatiei din mediul urban (orase cu peste 50.000 locuitori), cu varsta cuprinsa in intervalul 20 – 60 de ani. Marja de eroare este de ±2.9%, la un nivel de probabilitate de 95%.

26 de lei, valoarea medie a cosului in comertul traditional

Cercetarea specialistilor de la ISRA Marketing Research arata faptul ca, in ultimele sase luni, primele cinci categorii achizitionate de romanii din mediul urban au fost painea si produsele de panificatie (96%), fructele proaspete (95%), produsele de ingrijire personala (94%), produsele lactate (94%) si legumele proaspete (93%). Tot produsele cu o pondere ridicata in cosul de cumparaturi, care fac parte din categorii de stricta necesitate si satisfac nevoile primare, sunt si cele care au inregistrat o dinamica pozitiva, marindu-si si mai mult spatiul ocupat in cos. La polul opus, categoriile cu cele mai mari scaderi, din punct de vedere al spatiului alocat in cosul de cumparaturi in ultima jumatate de an, au fost bauturile alcoolice (-36%), cosmeticele si produsele de infrumusetare (-23%), conservele si produsele congelate (-22%).

Un alt aspect relevat de studiu arata ca aproximativ jumatate dintre respondentii din mediul urban merg zilnic intr-un magazin traditional. In Bucuresti si Oltenia, magazinele din comertul traditional sunt vizitate cel mai des, in timp ce in Transilvania sunt vizitate cel mai rar. Supermarketurile si hypermarketurile sunt vizitate, in medie, o data pe saptamana, in timp ce magazinele de tip discount ceva mai rar de o saptamana. Tot acestea din urma sunt vizitate mai rar de locuitorii din Bucuresti si din orasele mari (peste 250.000 de locuitori).

In ceea ce priveste sumele cheltuite, circa jumatate dintre respondentii care au declarat ca viziteaza magazinele traditionale cheltuiesc intre 10 si 20 de lei la fiecare ocazie, iar un procent de 18% dintre cei intervievati spun ca suma pe care o lasa la magazinul traditional este intre 21 si 40 de lei. Suma medie cheltuita de vizitatorii magazinelor traditionale este de 26 de lei per ocazie de cumparare.

Daca in magazinul traditional cosul de cumparaturi nici nu atinge pragul de 100 de lei, in hypermarket se cheltuieste, in medie, in jur de 173 de lei la fiecare vizita, in timp ce respondentii care cumpara din supermarketuri scot din buzunar 113 de lei la fiecare ocazie de cumparare. Si cei care merg in magazinele de tip discount lasa la casa de marcat putin peste 100 de lei la fiecare vizita.

Painea, bauturile nonalcoolice si lactatele – produse carlig in comertul traditional

Asa cum era de asteptat, din magazinele traditionale sunt cumparate in special produsele de baza, painea fiind, de exemplu, achizitionat din acest canal de majoritatea respondentilor (88%). Aproape jumatate dintre respondenti cumpara din magazinele traditionale bauturi non-alcoolice si lactate, intr-o pondere de 48% si respectiv 44%. Le urmeaza dulciurile (34%), fructele proaspete (33%), mezelurile (33%), legumele proaspete (29%), tigarile sau produsele pe baza de tutun (28%), produsele de bacanie (27%) si cafeaua sau produsele pe baza de cafea (24%).

O frecventa mult mai redusa de achizitie in acest canal o au produse din categorii precum ingrijirea personala, curatarea casei, spalatul rufelor, conserve sau produse congelate. Cel mai putin cumparate produse din comertul traditional sunt cosmeticele sau produsele de infrumusetare, numai 4% dintre participantii la studiu mentionandu-le.

Romanii, prea putin atrasi de produse sau marci noi

Indiferent de canalul de achizitie la care ne raportam, numarul celor dispusi sa experimenteze produse noi este foarte redus. Intrebati fiind ce categorii de produse sau marci noi au cumparat in ultima luna, nu mai putin de 85% dintre cei intervievati au declarat ca “nici una dintre acestea”. Doar 8% au spus ca „in ultima luna am incercat categorii de produse noi, ceva ce nu cumparasem pana acum”, iar 7% din intreg esantionul au incercat marci noi.

Produsele noi incercate in ultima luna fac parte in special din categoriile lactate (18%), produse de ingrijire personala (18%), cosmetice si produse de infrumusetare (13%), dar si mezeluri (11%) sau dulciuri (10%). In ceea ce priveste marcile noi incercate in ultima luna, respondentii au mentionat nume precum marca Nr.1 (8%), Doncafé (6%), Dove (5%) sau Carrefour (5%). Printre marcile care au mai fost mentionate ca fiind incercate in ultima luna se mai regasesc si Clever, Nivea, Garnier, Ariel, 365, Tip, Gillette, Napolact, Kaufland, L’Oréal, Sano, Covalact, Avon, Wash&Go, Müller, Bucegi, Olympia, Viva sau Danone. In general, respondentii au ales marci noi care au un pret mai mic sau la fel in comparatie cu alte marci din aceeasi categorie incercate anterior.

Carrefour, marca privata cu cel mai mare grad de retentie

Potrivit studiului ISRA Marketing Research, 19% dintre respondenti nu cunosc marcile private ale retailerilor, iar 21% nu le cumpara desi au auzit de ele, iar procentul celor din acest grup este peste medie daca ne raportam la Bucuresti. Pe primul loc in lista motivelor respingerii produselor din aceasta categorie invocate de participantii la studiu sta calitatea slaba (49%), urmata de lipsa increderii in produsele de acest tip (17%).

Exista insa si un numar mare de cumparatori ai marcilor private. Un procent de 30% dintre respondenti au spus ca achizitioneaza ocazional marci private, 17% le cumpara in mod regulat si 13% au incercat cel putin o data produse marca privata. ele mai cunoscute marci private sunt: Aro, Carrefour, Clever, Marca Nr. 1 si Tip. In timp ce Aro este cunoscuta in mod spontan in special in Moldova, Marca Nr. 1 are o notorietate mai buna in Bucuresti. In topul marcilor private cumparate regulat se afla Carrefour, urmata de Aro, Clever, Marca Nr. 1 si Tip.

De altfel, conform cercetarii, marcile Carrefour, Clever si Marca Nr. 1 sunt cele care reusesc sa ii determine cel mai bine pe cumparatori sa faca pasul de a le incerca. Dintre acestea, Carrefour este cea care inregistreaza cel mai mare grad de retentie, transformandu-i in cumparatori regulati. Real Quality are, de asemenea, o capacitate buna de a loializa cumparatorii, dar baza de atragere a lor este mai restransa.

Nu in ultimul rand, categoriile de marci private cumparate cu precadere sunt produsele de bacanie, produsele lactate, bauturile non-lcoolice, produsele pentru ingrijirea casei si dulciurile. Studiul a relevat si o serie de tendinte regionale de cumparare a produselor marca privata. Astfel, putem observa ca in Transilvania se cumpara mai putine produse din categoria lactate, in timp ce in Moldova se cumpara mai multe, comparativ cu media nationala. De asemenea, bauturile nonalcoolice marca privata sunt cumparate mai putin in Bucuresti.

Pachetele promotionale cu mai multe produse de acelasi tip, cumparate de 6 din 10 romani

Atunci cand gasesc in magazine pachete promotionale care cuprind mai multe produse de acelasi tip la un pret mai bun, aproximativ 58% dintre respondenti aleg sa le cumpere. Cei care raspund cel mai bine unor astfel de actiuni sunt cumparatorii din Oltenia si din Bucuresti, in timp ce pentru persoanele din Transilvania au declarat ca au o receptivitate mai redusa fata de astfel de promotii. In topul categoriilor de produse cumparate sub forma de pachete promotionale, in ultima luna, se regasesc bauturile nonalcoolice, lactatele, si cu precadere iaurtul, mezelurile, in frunte cu salamul, si produsele de curatare, in special detergentul de rufe.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content