FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Anul 2011, sub semnul expansiunii supermarketurilor

Anul 2011, sub semnul expansiunii supermarketurilor

Cel mai activ segment de piata din perspectiva inaugurarilor realizate de lanturile internationale de retail a fost cel al supermarketurilor. Retelele Mega Image si Profi au avut cele mai multe proiecte noi finalizate, iar directiile de dezvoltare enuntate de marii jucatori internationali indica mentinerea tendintelor tot in zona formatelor mici si a sortimentatiei adaptate la puterea de cumparare locala.

Pe parcursul anului trecut, lanturile internationale de magazine au mers pe trendul de restrangere a suprafetelor de vanzare anticipat inca din 2009 si au mizat pe comercializarea unei oferte locale, adaptate la obiceiurile de consum ale populatiei din zona pe care o deservesc. Supermarketurile s-au remarcat in peisajul retailului modern autohton in primul rand prin dinamica retelei Mega Image care la finalul anului - dupa intrarea pe segmentul convenience cu brandul Shop&Go (magazine mici de proximitate) si rebranduirea celor trei locatii G`market - a ajuns la un ritm de expansiune de 34 de unitati comerciale.

Aproape la fel de activ a fost Profi, detinut din 2010 de catre fondul polonez de investitii Enterprise Investors: aceasta a inaugurat anul trecut 26 de magazine, ajungand la un numar de 108 unitati operationale si depasind astfel reteaua Mega Image (cu 106 magazine la final de an). Un alt jucator activ pe acest segment a fost grupul Carrefour prin divizia Carrefour Market. Retailerul a inaugurat un numar de 11 supermarketuri, depasind bilantul anului 2010 cand a deschis opt magazine. De partea cealalta, Billa Romania a incetinit ritmul de expasiune in 2011, cand a inaugurat sase unitati, de doua ori mai putine decat in anul precedent. Retailerul a fost insa destul de activ pe piata, ceea ce s-a datorat si remodelarilor unor magazine vechi din retea.

2011 a fost, de asemenea, anul lansarii francizei Carrefour pe segmentul comertului de proximitate din Romania. Retailerul a facut aceasta miscare in luna octombrie a anului trecut printr-un parteneriat cu lantul autohton Angst din Bucuresti. Tranzactia reprezinta o noutate in comertul din Romania, in total cinci unitati comerciale fiind rebranduite Carrefour Angst pana la finalul anului 2011. In plus, retailerul francez a declarat ca va sprijini planurile de expansiune ale retelei Angst (care nu vizeaza extinderea in afara Bucurestiului), fara a da insa detalii. Este de asteptat ca francezii de la Carrefour sa fie mult mai activi in comertul de proximitate in urmatorii ani datorita introducerii sistemului de franciza in Romania.

La randul sau, segmentul discounterilor a cumulat in 2011 un numar de 30 de deschideri de magazine, dintre care 24 de unitati apartin retailerului german Lidl. Singurul sau competitor direct din Romania, reteaua Penny Market (detinuta de Rewe Group) a inaugurat in 2011 doar sase unitati comerciale, mai putine decat anunta in planurile de expansiune comunicate la inceputul anului. Trebuie mentionat si faptul ca 2011 a fost anul in care Lidl si-a facut intrarea oficiala pe piata romaneasca, odata cu finalizarea rebrandingului magazinelor Plus (preluate in 2010) si demararea unei ample campanii de promovare pe toate mediile: TV, Outdoor, presa scrisa, online. In acest moment se poate spune ca Lidl este cel mai agresiv retailer in promovare, iar nici ca ritm de expansiune nu este mai prejos: in ultimele luni, compania a anuntat aproape saptamanal inaugurari de noi magazine.

Kaufland mentine ritmul alert

Segmentul hypermarketurilor a numarat in 2011 un total de 19 inaugurari, cele mai multe (12) fiind realizate de Kaufland a carui retea a ajuns sa numere 70 de unitati comerciale la final de an. Cora a inaugurat anul trecut trei noi locatii, Carrefour si Auchan cate doua fiecare, iar Real a marcat anul in stagnare, cu acelasi numar de 25 de locatii. In primul trimestru din 2012, retailerul va ramane cu 24 de hypermarketuri, dupa inchiderea celei de-a treia unitati inaugurate in judetul Timis.

Pe segmentul magazinelor cash&carry, companiile METRO si Selgros au avut o expansiune modesta in perioada 2008-2010, comparativ cu restul segmentelor din comert. Acest lucru arata ca magazinele cash&carry au ajuns deja in etapa de maturitate. Dezvoltarea METRO Punct, un concept de magazin de mici dimensiuni, adresat aceluiasi tip de clienti ca si magazinele cash&carry clasice, a fost principala directie urmarita de METRO in expansiune, in cursul anului trecut.

Din 2008 si pana in 2011 Selgros si-a crescut numarul locatiilor cu doua unitati, ajungand la un total de 19 magazine. Anul trecut, compania a avut o singura deschidere, la Constanta. O analiza asupra evolutiei retailui modern, asa cum reiese din datele citate, indica o incredere tot mai mare a reprezentantilor lanturilor internationale de discount in obiceiurile de consum ale cumparatorilor romani. Intrucat previziunile pentru 2012 nu indica o imbunatatire vizibila a puterii de cumparare, ne putem astepta la noi initiative de extindere a acestui format.

Retailerii au investit si in remodelari de magazine

La sfarsitul anului 2010, Mega Image inaugura primul sau magazin Shop&Go, un format de convenienta cu o suprafata de aproximativ 170 mp ce ofera clientilor cumparaturi rapide si acces la o sortimentatie de peste 2000 de articole, accentul fiind pus pe produse alimentare. Pe parcursul anului 2011, Delhaize Group a mai deschis in Romania alte opt magazine de acest tip. La finalul anului lui 2011, retailerul belgian a rebranduit cele trei unitati G`Market, detinute anterior de Gimrom Holding S.A.

In segmentul discounterilor, pe langa rebrandingul magazinelor Plus in Lidl s-a remarcat si proiectul de remodelare demarat anul trecut de catre Penny Market. Rewe Romania, operatorul magazinelor, s-a concentrat in activitatile sale pe reorganizarea raioanelor, pe cresterea ofertei de alimente proaspete, evidentierea zonei promotionale si asigurarea unei mai bune vizibilitati la raft a produselor. Remodelarea a fost gandita in luna februarie a acestui an atat pentru formatul Penny Market cat si pentru Penny Market XXL, iar inaugurarile derulate incepand cu luna iunie respecta noul layout de magazin.

La randul sau, Profi a demarat in 2011 schimbari la nivelul locatiilor sale in ceea ce priveste dezvoltarea portofoliului de marci private ale retelei dar si schimbari ale layout-ului magazinelor, principalele categorii vizate fiind produsele proaspete. Si Real a anuntat in 2011 un proiect de remodelare a hypermarketurilor sale prin investitii de circa 0,5 mil. euro pe unitate.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content