FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Aglomeratie la raft: majoritatea magazinelor au listate cel putin 6 branduri

Aglomeratie la raft: majoritatea magazinelor au listate cel putin 6 branduri

Potrivit studiului  Instore Power Provider, Bilbor si Aqua Carpatica au devenit in scurt timp de la lansare produse de referinta la raftul din comertul traditional. Majoritatea magazinelor vizitate au listate cel putin 6 branduri de apa minerala, cele mai mari prezente la raft fiind inregistrate in dreptul marcilor Borsec, Dorna, Izvorul Alb, Izvorul Minunilor si Poiana Negri.

Furnizorul de servicii de marketing pentru retail Instore Power Provider (IPP) a realizat in luna mai a acestui an un studiu privind modul in care este reprezentata categoria apei minerale in comertul traditional, la solicitarea Magazinului Progresiv. Obiectivele studiului au fost identificarea segmentelor de apa prezente la raft in functie de litraj, a sortimentelor predominante, precum si a producatorilor cu cea mai ridicata rata de incidenta in comertul traditional. Studiul a mai aratat care sunt cele mai vizibile branduri in magazinele traditionale si cum se imparte numarul total de produse intre diverse marci.
Aceasta a fost realizat in urma vizitarii a 100 de magazine de proximitate, distribuite uniform in 23 de orase din mediul urban. Datele centralizate provin din 85 din cele 100 de unitati vizitate de reprezentantii IPP. Compania a monitorizat toate produsele din categoria apei minerale, indiferent de provenienta (Romania sau alte tari).

Ponderea apei minerale carbogazoase la nivelul locatiilor vizitate a fost de 54%, restul de 46% fiind reprezentat de apa minerala plata. 84 din cele 85 de locatii (99%) incluse in studiu au avut pe raft apa minerala carbogazoasa, procentajul fiind mai mic - de 96% - in cazul apei minerale plate.

Producatorii Borsec si Dorna sunt in 9 din 10 magazine

Prezenta imbuteliatorilor de apa minerala la raftul din magazinele traditionale vizitate este structurata, in functie de procentul aparitiilor, astfel: Romaqua Group(86%), Coca-Cola Hellenic (84%), European Drinks (59%), Rio Bucovina (54%) si Perla Harghitei (47%). De remarcat faptul ca in topul primilor 13 furnizori din categorie prezenti la raftul magazinelor traditionale se regaseste si compania Bilbor Mineral Waters, detinuta de producatorul URBB. Intrata pe piata cu brandul Bilbor in luna mai a anului trecut, compania ocupa locul 6 din punctul de vedere al frecventei aparitiilor.

In urma analizei datelor culese din cele 85 de unitati traditionale, s-a putut observa ca opt din zece magazine au la raft apa Borsec – brandul lider pe piata. La randul sau, Dorna s-a remarcat in 72% dintre locatiile vizitate, iar Izvorul Alb in 67% dintre acestea. Alte branduri cu prezenta puternica la raft (listate in peste 50% dintre unitatile vizitate) sunt Izvorul Minunilor, Poiana Negri si Bucovina. Printre cele mai vizibile 14 branduri din comertul traditional se regasesc si Bilbor (locul 9) si Aqua Carpatica (locul 12) - produsul lansat de Valvis Holding in noiembrie 2010 si care s-a impus in timp scurt in retail, prin investitii masive in marketing.

Ambalaje diversificate

Conform observatiilor realizate pe teren, produsele disponibile in ambalaje de 2 litri au reprezentat aproximativ 38% din intreaga oferta de apa minerala prezenta la raft. Pe locul secund s-au situat ambalajele de 0,5 litri (27%), urmate de cele de 1,5 litri (cu aproximativ 20%). ea mai scazuta prezenta s-a inregistrat in dreptul ambalajului de 1 litru fabricat din sticla, care de altfel are o prezenta slaba la nivelul intregii piete, in retail, fiind mai degraba un produs pentru HoReCa.

Ponderea ridicata a ambalajelor de 0,5 litri denota caracterul de canal de impuls si proximitate al magazinului traditional, in special in aceasta perioada cu temperaturi in crestere. Cei mai vizibili producatori prezenti in cele 85 de magazine cu ambalaje de 0,5 litri au fost: Coca-Cola HBC (84 de aparitii), Romaqua Group (79 de aparitii) si European Drinks (39 de aparitii).

Apa, locomotiva vanzarilor in magazinul traditional

Ionut Corniciuc, Managing Partner al companiei Instore Power Provider, subliniaza importanta acestei categorii pe timp de vara in magazinul traditional. „Avand in vedere ca vanzarea apei creste considerabil vara de la 100% la 300%, in functie de tipul magazinului, zona geografica si conditiile climaterice, aceasta categorie capata o pondere importanta in magazin si deci si spatiul ocupat la raft si pozitionarea se modifica in consecinta”, afirma acesta.

Iata cateva recomandari facute de reprezentantul IPP comerciantilor traditionali pentru o mai buna dispunere a apei minerale in magazin, in sezonul cald:

  • Pe timp de vara, apa rece este un produs locomotiva, de aceea este necesara cresterea spatiilor de expunere la rece – frigidere, lazi, rafturi frigorifice;
  • O mercantizare specifica produselor plasate in vitrine frigorifice este cea conform careia produsul cu cel mai mare rulaj este pozitionat cat mai aproape de balama, iar opus, produsul cel mai profitabil sau aflat in campanie de promovare este pozitionat cat mai aproape de gura usii;
  • Pentru a face din apa rece o marfa de impuls, la casele din magazin este recomandata asezarea cosurilor frigorifice si a frigiderelor la intrarea in magazin. In ambele cazuri vorbim de expunerea litrajelor mici;
  • Apa este pentru un magazin traditional si un produs ancora. Rece sau nu, apa se plaseaza si in capatul magazinului pentru a expune clientii cat mai mult ofertei magazinului. Aici vorbim preponderent de litrajele mari;
  • Apa se poate asocia cu gheata la punga. Atentie insa la gramajele mai mari, de 5-10 litri, care se vand mai greu;
  • Apa si vinul rece sunt o asociere inspirata pentru sezonul estival. O sugestie la adresa comerciantilor traditionali sunt expunerile si ofertele cross pentru sprit.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content