FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Afla ce s-a discutat la Trade Round Table

Afla ce s-a discutat la Trade Round Table

Aproape 200 de participanti s-au reunit in Bucuresti la cea de a 8-a editie a Conferintei Trade Round Table, evenimentul de toamna organizat de revista Magazinul Progresiv pentru industria de retail si FMCG. Acestia au avut ocazia sa afle perspectivele pentru anul 2012, dar si cum retailerii si furnizorii pot genera cresteri intr-un context dificil de piata, prin colaborare. 

Deschidere Trade Round Table 

Vezi galerie foto completa - Trade Round Table 2011.

Ora 10.00  

Cecile Riverain, Europe Research Manager IGD - Cum genereaza cresteri retailerii si furnizorii europeni intr-un context dificil de piata  

Specialistul IGD si-a inceput prezentarea prin a contrazice una dintre prejudecatile crizei, conform careia ritmul de crestere prezent inaintea recesiunii nu mai poate fi reluat. Orice crestere este posibila in conditiile unui parteneriat solid, reinventat dupa regulile crizei.

Tehnicile prin care retailerii pot atinge crestere:

  • produse inovatoare;
  • sustenabilitate si grija pentru sanatatea clientilor;
  • tehnologie avansata;
  • marca privata;
  • format de magazin inovator.

Recomandare pentru retailerii: promotiile cu mecanism simplu insotite de mesaje autentice si prietenoase au in acest context un mare efect asupra consumatorilor. Activitatile promotionale pot fi o oportunitate de crestere. In acest caz, retailerii trebuie sa inteleaga ce promotii au succes in functie de anumite formate de magazin. Se impune, nu in ultimul rand, cunoasterea cumparatorului dar si o colaborare stransa cu partenerii cu scopul de a livra servicii complete.  

Digitalul devine o componenta esentiala in strategia retailerilor pe termen lung iar trendul a fost lansat de nume precum Tesco sau Sainsbury`s. Astfel, transparenta preturilor devine o realitate cu atat mai mult cu cat consumatori de pretutindeni, posesori de smartphone, apeleaza la aplicatii menite sa ii ajute sa identifice cele mai bune oferte de pret. Cel mai elocvent exemplu este cea mai recenta campanie Tesco in Marea Britanie. Vezi spotul TV. 

Ora 10.45  

Sorana Georgia, Director Executiv Billa Romania - Retailul se transforma odata cu consumatorul. Studiu de caz remodelarile Billa

Executivul Billa si-a inceput prezentarea cu o observatie "folosim mult prea des cuvantul criza", dar si cu un indemn "Albert Einstein spunea ca crizele sunt momentele din istorie in care oamenii dau tot ce-i mai bun din ei. Si noi astazi trebuie sa avem curajul sa inovam, sa confrutam si nu sa evitam".

Sorana Georgia a trecut prin etapele de remodelare ale magazinelor, atragand atentia ca totul a plecat de la o analiza interna, atat hard facts - vanzari per magazin, per categorii, etc. si tendinte in consum, dar si soft facts crearea unei zone mai mari pentru produsele proaspete cu vizibilitate mai buna pentru clienti, plus de 1000 SKU in sortimentatie sau facilitarea libertatii clientilor in alegerea produselor pe care el si le doreste. 

Idei de luat acasa:  

  • "La ora actuala cumparatorii se orienteaza mult mai mult spre convenience. Familiile sunt mult mai mici, timpul mai limitat.... Aceste lucruri au impact asupra vanzarilor si sortimentatia trebuie optimizata in permanenta";
  • "Clientul se enerveaza cand este obligat sa urmeze un alt traseu in magazin. Au trecut vremurile cand retailerii puteau sa "pacaleasca" cumparatorii in acest fel";
  • "Tot ce inseamna impachetari mai mici au crescut in ultima vreme, mai ales in cazul produselor scumpe. In cazurile in care am gasit receptivitate in randul furnizorilor si am gandit impreuna formate potrivite de produs vanzarile au crescut";
  • Remodelarea a adus un plus de doua cifre in dreptul numarului de clienti; 
  • "Vom mai avea anul acesta inca 5 remodelari, o parte cu schimbari radicale de layout si altele cu modificari minimale - vopsire, reorganizare etc. "
Cuvantul cheie in procesul de remodelare este emotional, pronuntat de altfel de Sorana Georgia de peste 15 ori in timpul prezentarii sale.
 
Ora 12.00

Bogdan Popescu, Sef Departament Management Strategic METRO Cash & Carry Romania - Un punct strategic al METRO Cash &  Carry Romania: METRO Punct

O afirmatie intarita de intentia retelei METRO de a mai deschide unitati METRO Punct pana la finalul acestui an, dar si in 2012. Cum motiveaza Bogdan Popescu acest lucru? Simplu – prin prezentarea caracteristicilor acestui format de magazin, care constituie raspunsul companiei germane la nevoia de extindere in orase unde numarul locuitorilor nu justifica existenta unui magazin de mari dimensiuni, cum este cazul unitatilor METRO Cash&Carry.
 
Pe scurt, METRO Punct inseamna:
  • focus pe clientii revanzatori si HoReCa
  • o sortimentatie construita pe baza nevoilor clientilor amintiti
  • o abordare directa si individuala a clientului
  • mentinerea eficientei activitatii cu costuri reduse.
Sintetizand aceste caracteristici, Bogdan Popescu a formulat si o definitie a conceptului METRO Punct, despre care spune ca este “un format eficient de comert, al carui grup tinta sunt revanzatorii si clientii HoReCa si care este amplasat intr-o zona aflata la maxim 40 de minute de locatia clientului”.
Ora 13.00
 
Bryan Roberts, Retail Insights Director, Kantar Retail EMEA - Marcile private: perspective de crestere pe termen lung in ciuda turbulentelor pe termen scurt
 
Bryan Roberts este la prima sa vizita in Romania, iar prima parere si-o formeaza dupa doua lucruri, asa cum chiar el a marturisit: cat de ospitalieri sunt oamenii si dupa calitatea serviciile McDonald's. "Toti oamenii cu care am intrat in contact au fost foarte prietenosi, iar aseara am primit o inghetata gratuita la meniul McDonald's. Prin urmare o prima experienta fantastica".
 
Despre marcile private, Roberts spune ca vor continua sa se dezvolte, atat in Europa, cat si in Romania. La nivel european vorbim in prezent de o cota de piata de 26,9%, cu aproape 5 puncte procentuale mai mult ca in 2006.
 
Gradul de penetrare difera de la tara la tara, Cehia, Marea Britanie si Germania fiind in top cu 54%, 48% si, respectiv, 40. Pentru Romania, specialistul Kantar estimeaza o cota de piata de 11%. "Daca as fi un jucator as putea paria ca intr-un orizont de 5 ani private label va ajunge la 20%".
 
"Totul depinde de retailerii prezenti sau de noii veniti. Sunt multe speculatii acum cu privire la intrarea lui Tesco aici. Un astfel de eveniment ar influenta dramatic evolutia segmentului de marci private pentru ca el este cel mai bun in ce inseamna dezvoltarea de marci private. Nu incape nicio discutie." 
 
Alti factori cheie in cresterea gradului de penetrare a marcilor private: 
  • concentrarea retailului;
  • prezenta puternica a formatelor de tip discount;
  • prezenta retailerilor internationali in piata;
  • capacitate de productie in surplus din partea producatorilor sau existenta unor furnizori specializati;
  • cererea din partea cumparatorilor;
  • strategia retailerilor: sofisticarea si determinarea de care vor da dovada. 
Marcile private vor continua sa creasca. Peste 30% dintre cumparatorii europeni au declarat intr-un studiu recent, citat de Bryan Roberts, ca vor cumpara mai multe produse marca privata. Este nevoie insa de diferentiere si reinventarea produselor din gama mainstream. "Cea mai mare parte a marcilor private este o imitatie a actiunilor brandurilor. Daca Gillette a scos un aparat de ras cu cinci lame in termen de 6 saptamani toti retailerii aveau la raft o oferta proprie cu cinci lame. Retailerii trebuie sa vina cu produse autentice, inovative. "
 
Ora 13.30
 
Roxana Baias, Head of Marketing Mercadia Holland BV (mic.ro, Macro, miniMAX Discount) - Cum a remodelat criza peisajul romanesc si inovatia in comertul de proximitate
 
Roxana a vorbit despre povestea din spatele conceptului mic.ro, punctand asupra elementelor inovatoare pe care a incercat sa le adapteze la nevoile locale ale comertului de proximitate. 
mic.ro a introdus in comertul autohton de proximitate concepte precum asociatul, mobilul (reprezentat de unitatile mobile) si cardul de bacanie care nu este altceva decat o varianta actuala a platii pe caiet.
 
De unde s-au inspirat dezvoltatorii conceptului? Din succesul unor lanturi de retail precum 7-Seven, Waitrose sau zabka. 
 
Stiati ca:
  • denumirea mic.ro exprima caracteristica de spatiu redus a magazinului iar terminatia .ro componenta de digital atat de abordata astazi la nivelul comertului?
  • identitatea vizuala a fost inspirata de magnetii de frigider?
  • ideea de bacanie ce sta la baza conceptului de magazin are ca sursa de inspiratie o celebra bacanie din Bucurestiul interbelic - Bacania Dragomir Niculescu? 
In 2012 mic.ro va ajunge la 2000 de magazine fixe si 787 unitatile mobile. Retailerul intentioneaza sa demareze parteneriate speciale cu furnizori strategici care vizeaza proximitatea drept canal critic pentru afacere. Din planurile de expasiune nu lipseste componenta digitala, la momentul actual fiind deja demarate actiuni de dezvoltare a comertului pe acest canal. Intr-o prima etapa, consumatorii isi vor comanda produsele online pentru ca ulterior, acestia sa le ridice din cea mai apropiata locatie.
 
 
Ora 15.00
 
Danor Ionescu, Administrator Pall-Ex Romania - Eficienta in supply-chain printr-un nou concept de distributie

Administratorul Pall-Ex sustine ca situatia economica dificila a avut o influenta pozitiva asupra modelului de business care caracterizeaza compania pe care o reprezinta. Cum anume s-a intamplat asta? “Prin inovatie, care a dus la eficienta”, a explicat Danor Ionescu, care a facut referire si la prezentarea specialistei IGD, Cecile Riverain. Aceasta a mentionat ca 20% din activitatile cuprinse in lantul de distributie nu aduceau niciun fel de valoare produsului final de la raft. Pornind de la aceasta idee, Danor Ionescu a explicat cum functioneaza sistemul Pall-Ex si de ce acest sistem de distributie paletizata are succes in toate pietele pe care activeaza, implicit si in Romania, unde serviciile Pall-Ex vor incepe sa functioneze in curand, mai exact la finalul lunii noiembrie a acestui an.
 
Ora 15.30
 
Camelia Malahov, Tax Manager Deloitte - Cum influenteaza schimbarile fiscale business-ul din retail si productie in 2012?

Consultantul Deloitte si-a inceput prezentarea cu o scurta trecere in revista a principalelor modificari aduse Codului Fiscal la sfarsitul lunii august a acestui an. Dincolo de acestea insa, la fel de importante pentru producatori si comercianti sunt si modalitatile de reducere a costurilor fiscale, in special cu TVA si impozitul pe profit.
Concret, Camelia Malahov a prezentat solutii la indemana prin care atat producatorii, cat si comerciantii, isi pot minimiza costurile fiscale prin reducerea pierderilor generate de stocuri. Acestea se refera la o inventariere a cauzelor care provoaca pierderi, cele mai frecvente fiind perisabilitatea produselor, pierderile tehnologice, produsele expirate, furturile, retururile, dar si pierderile cauzate de fenomene naturale. Odata identificate aceste cauze, iata si cateva solutii oferite de reprezentanta Deloitte:
  • Aplicarea de limite ale perisabilitatii
  • Compensari
  • Promotii sau vanzari sub cost
  • Asigurarea produselor
  • Imputarea pierderilor persoanelor responsabile
  • Sponsorizarea.

Ora 16.10

 
Marius Caluian, Client Service Director Retail Measurement Services Nielsen Romania - Se relanseaza consumul in Romania?
 
In deschiderea prezentarii sale Marius Caluian a trecut in revista cateva referinte ale pietei de retail:
  • universul de retail in 2010 era de 88.042 de magazine, cu o tendinta pronuntata de contractie a comertului traditional;
  • anul 2011 a fost anul discounterilor pentru ca in acest canal au avut loc cele mai multe deschideri;
  • s-a redus frecventa de vizitare a magazinelor; daca in ianuarie 2008 consumatorii mergeau de 5 ori pe luna in modern trade, acum merg de 3 ori;
  • desi frecventa de vizitare in modern trade a scazut ponderea acestuia a crescut ajungand sa reprezinte jumatate din retailul local;
  • pretul mediu al produselor din categoria non-food a ramas relativ constant in utimii doi ani si ceea ce este si mai interesant este ca diferenta dintre aceasta categorie si cea a produselor alimentare este din ce in ce mai mica. 
"Majoritatea cumparatorilor romani sunt... femei, fie ca vorbim despre cumparatorii propriu-zisi, fie ca vorbim despre influentatori. Nicio surpriza aici. In termeni de consumer confidence, increderea consumatorilor romani si-a mai revenit insa este inca la jumatatea nivelului inregistrat in primul semestru din 2009 cand, desi toata presa vuia de stiri despre criza, indicele de incredere era la 92%".
 
"In termeni de regiune, Valahia este cea mai importanta din punct de vedere al valorii si al volumului. In Bucuresti in continuare se inregistreaza cea mai mare putere de cumparare, in timp ce la polul opus se claseaza Moldova si Transilvania".
 
Ce a mai spus interesant Marius Caluian:
  • 46% din vanzarile comertului traditional au fost generate de industria de tutun;
  • bauturile racoritoare carbonatate raman cea mai importanta categorie din food si detergentii din non-food;
  • din categoria produselor alimentare, pestele congelat, ice tea si branza procesata au inregistrat cele mai scaderi;
  • vodka, lichiorul si apa minerala a crescut usor in retailul traditional.
 
Reprezentantul Nielsen si-a incheiat prezentarea cu un sondaj rapid in randul participantilor: "Prin ce litera ati caracteriza criza din Romania: V, U, W sau L?". In linii mari, voturile s-au impartit egal intre L si W.
Chiar si asa, Marius Caluian preconizeaza o usoara crestere in 2012 fata de 2011.  

Ora 16.50

Calin Clej, Marketing Manager Beverages PepsiCo Romania - Engaging shopping experience
 
“Romanii traiesc pentru branduri” si “Romanii au cea mai mare rata de incercare a produselor noi” sunt doar doua dintre afirmatiile lui Calin Clej, care considera ca in tara noastra, consumatorii sunt ghidati in primul rand de emotii atunci cand fac cumparaturi.
Vorbind din perspectiva omului de marketing, reprezentantul PepsiCo Romania a incercat sa traseze si cateva caracteristici ale pietei FMCG la ora actuala, identificand urmatoarele lucruri:
  • brandurile exista datorita relatiei pe care consumatorii o au cu ele
  • exista o legatura foarte stransa intre cota de piata si investitia in promovare
  • exista, de asemenea, o relatie la fel de puternica intre dimensiunea brandului si profit
  • criza economica poate fi o oportunitate pentru cine stie sa profite de ea
Referitor la contextul crizei, Calin Clej a mai spus ca “indiferent daca aceasta criza se mai prelungeste sau nu, taierea bugetelor de promovare trebuie sa inceteze”. Reprezentantul PepsiCo Romania a mai atras atentia asupra unui lucru cel putin la fel de interesant, si anume ca noua generatie de consumatori este mult mai informata decat cele precedente, nu este deloc superficiala si se asteapta ca produsele pe care le achizitioneaza sa aiba cea mai buna valoare pentru pretul platit.
 
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content