FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > 10 sfaturi despre cum sa ne raportam la criza creditelor

10 sfaturi despre cum sa ne raportam la criza creditelor

Pentru 2009, stagnarea este  noua „crestere” atat de ravnita de toate companiile. Daca pana nu demult, orice previziune de crestere sub doua cifre era privita drept inacceptabila pentru economiile emergente, acum vanzarile egale cu cele de anul trecut sunt o alternativa de dorit in locul unei performante negative, pe care alte sectoare o experimenteaza deja.

Tocmai de aceea, venim in intampinarea dumneavoastra cu zece sfaturi care sa va ajute sa contracarati proactiv actuala criza a sistemului de creditare.

     1. Plecati de la supozitia ca toate pietele vor fi afectate. Mai mult decat atat, este foarte natural ca anumite piete emergente sa prezinte un grad mai mare de risc decat altele. Totusi, chiar si piete de desfacere mari, precum cea a Statelor Unite ale Americii sau a Marii Britanii, au avut de suferit ca urmare a falimentului unor lanturi de magazine ca Bruno’s si Woolworth’s. Cateva indicii atunci cand vine vorba despre calcularea nivelului de risc pot fi date atat de valoarea totala a creditelor, cat si de factorul de risc pe care il prezinta tara respectiva.

     2. Discutiile intre directorii financiari pot oferi o lumina noua asupra lucrurilor.  Lasati-va CFO-ul sau directorul financiar sa poarte discutii cu omologii sai din cadrul companiilor de retail sau de distributie cu care aveti colaborari strategice. Acesti experti financiari vorbesc aceeasi limba si vor permite echipei financiare sa analizeze situatia mult mai pertinent. In plus, o astfel de atitudine denota un grad mai mare de responsabilizare, care se transmite mai departe de nivelul departamentelor de vanzari si marketing, reducandu-se astfel potentialele probleme.

     3. Solicitati noilor distribuitori sau retaileri informatii despre situatia creditelor.  Astfel de informatii au incetat demult sa fie in topul prioritatilor, cu mult inainte de colapsul creditelor. Acum a venit momentul sa va aduceti la zi informatiile cu privire la situatia financiara a partenerilor dumneavoastra, cu atat mai mult cu cat multe companii au deja disponibile rapoartele privind activitatea lor pe intreg anul 2008.

     4. Analizati stocurile distribuitorilor / retailerilor. Comenzile catre retaileri ar putea sa nu fie corelate cu cererea consumatorilor, de aceea nivelul stocurilor este un aspect care ar trebui sa fie verificat la un interval cat mai mic, atat de retaileri cat si de distribuitori. Un nivel ridicat al stocului este, in mod evident, un semnal al scaderii consumului. Pe de alta parte, un nivel redus poate indica o potentiala problema a cash flow-ului sau de creditare.

     5. Tineti evidenta indicatorilor cheie. Majoritatea dintre noi nu suntem economisti, dar chiar si asa este posibil sa gasiti o formula de a tine evidenta parametrilor si tendintelor pentru distribuitorii din tarile cheie si nu numai. Comenzi, zile de livrare, facturi, indicatori despre nivelul economic al tarii – cum ar fi produsul intern brut, rata de crestere economica, nivelul inflatiei, nivelul somajului etc. – si, nu in ultimul rand, evolutia cursului valutar.

     6. Contactati colegi din randul furnizorilor locali cu care nu va aflati in competitie directa. Fiecare retailer sau distribuitor are relatii comerciale cu un numar vast de furnizori. De aceea, este recomandat sa facilitati crearea unor cadre de colaborare, formale sau informale, cu furnizori autohtoni care nu va sunt competitori directi. Aceste forumuri informale ale furnizorilor pot servi drept o sursa nepretuita de informatii, un spatiu in care pot fi impartasite tendinte sau experiente despre distribuitorii si retailerii comuni.

    7. Atentie la termenele de plata. Se poate observa deja tendinta unor furnizori de a lua masuri suplimentare cu caracter de autoprotectie. Aici este inclusa si strategia de a achizitiona sau a vinde produse in sistem van sale – ceea ce inseamna ca producatorul continua sa detina proprietatea pe bunuri. Alte strategii din aceeasi categorie se refera si la a oferi discounturi pentru partenerii care achita mai devreme sau vanzarea in sistem pre-sale.

    8. Apelati la firme de consultanta. La suprafata, afacerea ar putea sa para ca fiind perfect functionala, insa la o analiza aprofundata lucrurile pot fi cu totul diferit. Un audit sau un raport similar poate da un rating pertinent pe baza examinarii rapoartelor financiare, a declaratiilor anuale catre stat, a clientilor, a investitorilor sau a actionarilor.

    9. Fiti atenti la comenzi mai putin obisnuite sau la inregistrarile privind retururile. Din pacate, sunt foarte putine exemple de parteneriate de succes, care nu
s-au confruntat cu astfel de probleme.

   10. Angajati-va la un dialog deschis cu partenerii pe termen lung. Multi exportatori se bucura de relatii de durata – de 20, 30 si chiar 40 de ani –  cu distribuitorii lor internationali. Problemele actuale de ordin financiar reflecta cel mai adesea nu neaparat deciziile mai putin bune pe care le-a luat un distribuitor, cat nivelul financiar si evolutia tarii respective in actualul context. Ceea ce trebuie insa sa inteleaga un distribuitor este faptul ca producatorii urasc „surprizele”, asa ca cel mai sigur este sa creati un mediu de lucru care sa faciliteze de la bun inceput o comunicare deschisa, bazata pe date, astfel incat orice eventuale probleme in ceea ce priveste creditul, sa se rezolve din timp.

Greg Seminara
Adaptare de Romina Ardelean

Nota: Greg Seminara este partener fondator al companiei Export Solutions. In cariera sa, de peste 26 de ani, a ocupat pozitii de decizie in cadrul unor companii precum Procter & Gamble, Clorox, si Acosta Sales, cel mai mare broker din industria alimentara din Statele Unite ale Americii.
Compania Export Solutions este specializata in a oferi consultanta cu privire la pietele de export, pentru producatorii din FMCG, ajutandu-I sa identifice cei mai buni parteneri locali in zone precum Asia, Europa, Statele Unite ale Americii. Pentru mai multe informatii referitoare la modalitatea in care va puteti accelera dezvoltarea pe plan international puteti vizita si site-ul www. exportsolutions.com

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content