Unu din doi romani si-a schimbat obiceiurile de consum in urma scandalului carnii de cal | Progresiv
Unul din doi romani declara ca are mai putina incredere in originea carnii cumparate si ca si-a schimbat alegerile legate de consum, in urma scandalului carnii de cal etichetata ca fiind de vita, potrivit raportului “Criza carnii de cal fata in fata cu consumatorul roman”, realizat de agentia Rogalski Grigoriu Public Relations.
Peste jumatate dintre romani si-au schimbat obiceiurile privind consumul de carne in urma scandalului carnii de cal, iar 14.26% declara ca au cumparat mai multa carne de pui ambalata provenita de la producatori cunoscuti. Subiectul carnii de cal etichetate drept carne de vita este cunoscut de peste 96% dintre consumatori si a devenit o tema pe agenda lor: 9 din 10 consumatori au discutat despre subiect cu cineva din universul lor (familie, prieteni sau colegi), acest rezultat calificand recentul scandal ca unul dintre cele mai virale subiecte sociale din ultimele 12 luni.
Cercetarea pe care se bazeaza studiul realizat de Rogalski Grigoriu Public Relations a fost realizata in perioada 28 februarie – 4 martie a.c pe platforma iVOX.ro pe un esantion de 4.659 de persoane. In ceea ce priveste gestionarea crizei, 40.7% dintre respondenti considera ca autoritatile din Romania au intervenit corect pentru restabilirea adevarului, Victor Ponta fiind personalitatea publica cu cea mai mare vizibilitate in aceasta controversa (65%).
Scandalul carnii de cal etichetata ca fiind carne de vita a izbucnit la mijlocul lui ianuarie 2013 si inca nu s-a terminat. In presa, subiectul a generat peste 25 de ore de emisie TV, 3 ore de emisie radio si 82 de pagini de ziar tabloid, concentrandu-se pe relatarea principalelor informatii si declaratii date publicitatii atat in Romania cat si in presa internationala. Factorul amplificator a fost descoperirea a 500 de kilograme de carne de cal abandonate la marginea unui lac din judetul Cluj. In social media, stirea a generat comentarii mai degraba ironice, factorul amplificator fiind retragerea de la vanzare a unor chiftelute suspectate de a fi continut carne de cal. Expunerea totala a subiectului in social media a cumulat peste 15,000 aparitii, 500 de postari pe blogurile romanesti, 2000 de postari Facebook.com si 43 filme youtube.com.
Fiind intens mediatizat, chiar daca lipsit de dovezi privind afectarea directa a sigurantei consumatorilor, subiectul a creat suspiciuni legate de originea carnii in general si a generat schimbari de comportament pentru mai bine de jumatate dintre respondenti. Cei mai multi dintre acestia se indreapta spre carnea de pui ambalata provenita de la producatori cunoscuti (14.26%), in timp ce 7.75% au declarat ca nu au mai cumparat carne de vita deloc.
Cand vine vorba de achizitia carnii in care au incredere, cele mai importante 3 criterii mentionate raman marca de producator (63% dintre respondenti), tipul de carne din care e preparat produsul (55% dintre consumatorii chestionati) si informatiile care atesta originea si calitatea produsului (48% dintre respondenti).
Subiectul carnii de cal a generat confuzie in Romania, mai ales in intervalul cuprins intre lansarea stirii si infirmarea originii romanesti a etichetarii gresite. Pe de alta parte insa, acest episod releva, inca o data, care sunt factorii care construiesc sau, dimpotriva, distrug increderea consumatorilor in produsele alimentare. Migrarea consumatorilor spre carnea de pui ambalata, provenita de la producatori cunoscuti, arata ca increderea se construieste in timp si se reconfirma mai ales in perioade de criza.
Studiul a fost realizat cu ajutorul datelor puse la dispozitia Rogalski Grigoriu PR de catre Media Image Group, Ze Monitor (TreeWorks) si iVox.ro.