Tot ce trebuie sa stiti despre produsele vrac si cumparatorii lor | Progresiv

Revenite pe un trend de crestere pe fondul crizei, vracurile s-au dovedit un competitor redutabil pentru produsele ambalate nu doar in magazinele de cartier cu vanzare asistata, ci si in retailul modern unde jucatorii au facut investitii serioase in display-uri moderne pentru acest tip de produse, creand zone dedicate. Vanzarile sunt alimentate si de argumente precum pretul avantajos sau faptul ca se poate achizitiona in cantitatea dorita de cumparator. In acest context, nu e de mirare ca in ultimul an nu mai putin de 70% dintre romanii din mediul urban au cumparat astfel de produse, potrivit celui mai recent studiu realizat de compania Ipsos Research Romania pentru Magazinul Progresiv. Tot ce trebuie sa stiti despre produsele vrac si cumparatorii lor

Cercetarea „Obiceiuri de cumparare la vrac” a fost realizata in luna februarie a acestui an pe un esantion total de 891 de persoane, reprezentativ pentru populatia din mediul urban la nivel de sex, varsta, regiune si marimea localitatii. Culegerea datelor s-a realizat prin metoda CAPI (Computer Assisted Personal Interviews). Interviurile au avut loc fata-in-fata, la domiciliul respondentilor.

Napolitanele si biscuitii dulci, cea mai mare incidenta de cumparare la vrac
Studiul Ipsos arata ca 7 din 10 romani din mediul urban au cumparat produse vrac in ultimul an, iar, ca tendinta generala,  probabilitatea de a achizitiona astfel de produse este mult mai ridicata in randul femeilor, comparativ cu barbatii. In plus, raspandirea larga a acestui mod de cumparare este confirmata si de faptul ca nu exista diferente semnificative sub niciun aspect demografic intre populatia urbana in intregul sau si segmentul de populatie care cumpara la vrac.

In ultimele 12 luni, categoriile cu incidenta cea mai mare de cumparare la vrac sunt napolitanele si biscuitii dulci, cu un procent de mentionare de 39% si, respectiv, 37%. Sunt urmate la distanta considerabila de cafea (25%), biscuiti sarati (24%), seminte (23%), condimente (21%) si covrigei- grisine (20%). Intr-un top 10 al celor mai cumparate produse la vrac mai intra si bomboanele, saratelele si ciocolata. La polul opus, cu o penetrare in cosul de cumparaturi mai redusa sub aceasta forma, intalnim categoriile pet-food (hrana pentru animale), jeleuri si fructe uscate. Nu in ultimul rand, daca privim comparativ la rezultatele studiului, se poate observa ca principalele schimbari la acest nivel se inregistreaza in categorii precum caramele sau ciocolata, care scad in cumparare si consum fata de anul anterior. Sorina Isac, Senior Client Service la Ipsos Research adauga si cateva caracteristici socio-demografice pe marginea categoriilor de produse cumparate la vrac:

  • cafeaua este cumparata in mod special de persoanele in varsta de peste 54 de ani si este produsul cu cea mai ridicata frecventa de consum;
  • bucurestenii sunt cei mai putin inclinati in a cumpara produse sub aceasta forma;
  • categorii precum fructe uscate, jeleuri, covrigei, saratele si mirodenii au un grad de penetrare mai mare in randul persoanelor cu venituri mari;
  • consumatorii din categoria de varsta 18 - 24 de ani cumpara mai ales bomboane si ciocolata;
  • persoanele cu statut social ridicat fie nu cumpara la vrac, fie reduc cumpararea, avand asocieri cu categorii care au inregistrat scaderi in ultimele 12 luni (caramele si ceai).

In ceea ce priveste frecventa de cumparare si de consum, studiul Ipsos a relevat faptul ca semintele si ciocolata sunt produsele vrac cel mai des cumparate (de aproape 3 ori pe luna), in timp ce mirodeniile si ceaiurile sunt achizitionate cu o frecventa mai redusa (o data, respectiv aproape doua ori pe luna). La capitolul consum se poate observa ca exista o distanta mult mai mare intre categoriile consumate des, precum cafeaua - unde jumatate dintre cumparatori consuma produsul zilnic, si cele consumate mai rar, precum fructele uscate sau bomboanele, consumate in medie de trei ori pe luna.


Factori care influeteaza cumpararea

Pretul avantajos este principalul aspect pe care oamenii il au in vedere atunci cand aleg sa cumpere produse vrac. Urmeaza criterii care tin de cat de convenabil este achizitionarea de produse in aceasta forma, respondentii bifand in dreptul unor argumente precum „pot lua exact cantitatea de care am nevoie” si „produsul este proaspat”. Pe lista aspectelor luate in considerare atunci cand sunt cumparate produse vrac se mai regasesc: aspectul produselor, vizibilitatea la raft, cunoasterea marcii, ofertele promotionale existente sau recomandarea vanzatorilor.

Pe baza analizei factoriale realizate de Ipsos, sunt identificate urmatoarele elemente care influenteaza cumpararea de produse vrac in corespondenta cu profilul demografic al participantilor la studiu:

  • criteriile care tin de calitate si incredere in produsele achizitionate sunt mai relevante pentru persoanele din clasa sociala de mijloc, oameni cu varste medii;
  • 45 - 54 de ani. Pentru acestia important este ca produsele vrac sa contina ingrediente bio, sa fie naturale. De asemenea, increderea in producator joaca un rol important, iar marcile consumate sunt cunoscute;
  • persoanele cu venituri ridicate sunt cele care iau in considerare intr-o masura mai mare decat restul respondentilor criterii care tin de accesibilitate precum: pretul convenabil, posibilitatea cumpararii exact in cantitatea dorita, vizibilitatea produselor la raft, prospetimea produselor;
  • persoanele cu venituri mici si cu varsta mai inaintata au sanse mai mari de a fi influentate in magazin in sensul cumpararii de produse vrac, prin recomandarile vanzatorilor si ofertele promotionale.

Cat despre locul de achizitie, 49% dintre respondentii la studiu au declarat ca obisnuiesc sa achizitioneze produse vrac de la magazinele de cartier, cu vanzare asistata. Vorbim in special despre persoanele din orasele mici, sub 50.000 de locuitori, si clasa sociala sub nivelul mediu. In Bucuresti, cumpararea produselor vrac se realizeaza mai degraba in hypermarketuri.


Momente propice consumului de produse vrac

5 din 10 cumparatori de produse vrac obisnuiesc sa consume produsele atunci cand se uita la televizor. Snacks-urile varsate reprezinta, de asemenea, un prilej de ragaz ca desert dupa masa (27%) sau cand vor sa se rasfete si sa se relaxeze (26%). Studiul a mai evidentiat si alte ocazii de consum care pot fi speculate de catre furnizori sau de catre retaileri, precum vizita unor prieteni, reuniunea cu familia, in timpul unor treburi casnice, in pauze, pe drum, in timpul lecturii, la scoala sau la birou, la calculator.

Nu in ultimul rand, asa cum era de asteptat, avand in vedere specificul categoriei, aceasta nu se bucura de o notorietate ridicata in termeni de branduri, 49% dintre cumparatori necunoscand nicio marca de produse vrac.

Vrei mai multe informatii? Descarca studiul integral.

România, țara în care decalajul puterii de cumpărare se adâncește
Raportul calitate-preț, principalul motiv pentru schimbarea mărcii de alimente
Consumatorii își doresc să cumpere alimente care să corespundă cu valorile lor în materie de sănătate, confort și sustenabilitate, dar...
Tranzactie pe piata de curierat: Sameday preia Cargus, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Tranzacție pe piața de curierat: SAMEDAY achiziționează Cargus
SAMEDAY, compania românească de curierat, își continuă strategia de dezvoltare prin semnarea contractului de achiziție a Cargus. Achiziția...
Radu Savopol, 5 to go
Radu Savopol, 5 to go: La început am fost un one man show. Acolo a fost greșeala majoră
Multe din momentele de succes ale unui antreprenor sunt precedate deseori de încercări și nereușite. În cazul lui Radu Savopol, Cofondator al 5...
Danone Terapie digestiva, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Danone România lansează campania educațională Terapia Digestivă
Danone România lansează campania educațională Terapia Digestivă dedicată sănătății digestive. Inițiativa este susținută științific...