Retelele internationale se extind precaut | Progresiv
Pe fondul consolidarii pietei, retelele internationale de retail au incetinit ritmul de extindere, manifestand mai multa retinere in privinta deschiderii de magazine noi. Formatele mici au acoperit marea majoritate a inaugurarilor, retailerii apeland din ce in ce mai mult la extinderea in franciza si incheierea de parteneriate cu retailerii locali.
Formatele clasice ale retailului modern, hypermarketurile, magazinele de discount si chiar si supermarketurile au punctat mai putine deschideri in primul semestu al acestui an comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. 43 de astfel de magazine au fost deschise in primele sase luni din 2013, comparativ cu 73 de inaugurari in semestrul I al anului trecut. In aceste conditii, cele mai multe deschideri au revenit magazinelor de proximitate. Cu cele 43 de magazine noi, numarul deschiderilor sau redeschiderilor operate de lanturile internationale pe segmentul de proximitate a fost egal cu cel al deschiderilor celorlalte formate de retail. Extinderea pe acest format a insemnat si cooptarea unor retaileri independenti, iar numarul de parteneriate va creste cu siguranta in perioada urmatoare, in conditiile in care retailerii internationali sunt interesati sa se extinda in franciza, existand interes si din partea multor retele independente pentru astfel de parteneriate.
De exemplu, Carrefour a anuntat la inceputul lunii iulie semnarea de parteneriate cu inca doua retele locale, Rost-Com din Brasov si Traditional Ecologic din zona Bucuresti-Ilfov. La polul opus se afla canalul cash&carry, afectat de scaderea consumului si expansiunea retailerilor internationali, unde niciun magazin nu a mai fost deschis in primul semestru. Pe de alta parte, cresterea numarului de magazine cat si consumul redus au determinat mai multa atentie asupra profitabilitatii. Astfel, in primul semestru din acest an au fost inchise sau relocate 3 supermarketuri si 2 magazine de discount de catre Billa, Mega Image, Profi, Lidl si Penny Market.
Mega Image ramane in continuare cea mai expansiva retea. Astfel, din cele 86 de magazine noi, 31 au fost fie supermarketuri Mega Image, fie magazine de proximitate Shop&Go. Retailerul, controlat de grupul belgian Delhaize,
si-a concentrat expansiunea in special in zona Capitalei, dar a continuat sa se extinda si in alte orase din apropiere, precum Ploiesti, Pitesti sau Brasov.
Se mai extind lanturile de hypermarketuri?
Extinderea retelelor internationale pe segmentul hypermarketurilor a incetinit in ultimii ani, in conditiile in care Kaufland este singurul jucator care si-a pastrat constant ritmul de expansiune. Astfel, toate cele 4 hypermarketuri inaugurate in prima jumatate a acestui an au fost deschise de catre retailerul german Kaufland. In schimb, ceilalti jucatori fie au inchis magazine (Real la Timisoara, Carefour la Arad), fie s-au extins precaut (Auchan si Cora au deschis cate 2 magazine) anul trecut.
Diferenta dintre Kaufland si restul lanturilor de hypermarketuri consta in abordarea diferita a strategiei de expansiune. Retailerul german a mizat pe un format de hypermarket cu o suprafata de vanzare mica la mai putin de jumatate de suprafata medie a segmentului cu care a putut sa intre si in orase mai mici. Magazinele sale au fost deschise fie in constructii de sine statatoare, fie in mici parcuri de retail, astfel ca investitiile nu au fost foarte mari.
De cealalta parte, dezvoltatorii imobiliari au anuntat de multe ori hypermarketuri Carrefour, Real, Auchan sau Cora ca ancore in proiecte de parcuri de retail sau mall-uri care nu au mai reusit sau intarzie sa obtina finantare pentru demararea constructiilor. Un exemplu relevant il reprezinta proiectele de retail dezvoltate in apropierea Areneni Nationale din Bucuresti. pe terenul fostei fabrici Electroaparataj. Daca la mall-ul care va avea un magazin Carrefour ca ancora nu au inceput inca lucrarile de constructie, lucrarile la magazinul Kaufland construit chiar alaturi sunt in plina desfasurare, astfel ca magazinul are toate sansele sa fie deschis pana la finalul acestui an sau inceputul anului urmator.
In acest context, preluarea hypermarketurilor Real de catre Auchan - tranzactie care tocmai a primit acordul Consiliului Concurentei - reprezinta cea mai mare schimbare notabila pe acest segment. Retailerul francez devine astfel al doilea operator de hypermarketuri pe piata romaneasca si, chiar daca nu va putea ajunge pe pozitia de lider din cauza Kaufland, va avea o pozitie puternica in retailul romanesc. Preluarea a lasat insa patru hypermarketuri Real - din Arad, Oradea, Constanta si Suceava - in afara tranzactiei, soarta acestora fiind inca incerta. Desi in piata se vehiculeaza mai multe nume pentru potentialii cumparatori ai acestor magazine, este putin probabil ca spatiile comerciale respective sa mai gazduiasca magazine cu profil alimentar in viitor.
Diferente regionale in stadiile de extindere
Repartizarea geografica a magazinelor deschise in ultimele sase luni arata ca formatele de retail s-au extins preponderent in anumite regiuni ale tarii. De exemplu, toate cele 4 hypermarketuri Kaufland au fost deschise in Moldova, in timp ce majoritatea magazinelor de proximitate au fost deschise in Bucuresti. Pe segmentul de proximitate din afara Bucurestiului, retelele internationale s-au dezvoltat prin preluarea unor spatii de la retailerii independentii, Profi preluand magazinele Alimrom din Cluj-Napoca, iar Mega Image o parte din unitatile Luca din Brasov. Cele mai multe supermarketuri au fost deschise in Bucuresti si in Moldova. Desi este de departe regiunea cu cele mai putine magazine operate de lanturile internationale, Oltenia nu reuseste sa atraga investitii in retail, in conditiile in care doar Profi a deschis un magazin la Targu-Jiu in primele sase luni.
La polul opus, cele mai multe magazine au fost inaugurate tot in Bucuresti, desi retailul modern este mult mai dezvoltat aici decat in restul tarii. Puterea de cumparare peste medie atrage in continuare retelele internationale. Chiar si pe segmentul hypermarketurilor, unde exista deja 23 de magazine in Capitala, retailerii au in plan deschiderea a inca 10-12 astfel de magazine.
Daca luam in calcul si cele 4 unitati Real care nu au fost preluate de catre Auchan, cele mai multe dintre hypermarketurile inchise se afla in orasele de la granita de vest a Romaniei (Oradea, Arad si Timisoara). Fenomenul se poate datora faptului ca piata de retail din Ungaria este mai competitiva, romanii de la granita preferand mai degraba sa-si faca acolo cumparaturile saptamanale.