Retailerul intreaba, autoritatile raspund | Progresiv
Reprezentantii organelor de control ale statului si avocati specializati pe drept comercial si alte domenii conexe business-ului din retail raspund punctual la intrebarile adresate de comercianti prin intermediul revistei noastre. Daca aveti intrebari pe teme legislative, trimiteti un email la adresa editorului revistei, mihaela.popescu@cmgromania.ro, si veti gasi raspunsurile in numerele viitoare ale Magazinului Progresiv, la rubrica Legislatie.
Cum aflu care este cel mai apropiat centru de colectare a deseurilor din zona magazinului meu?
Reprezentant Garda Nationala de Mediu: Lista operatorilor economici autorizati care valorifica deseuri de ambalaje sau le incinereaza in instalatii de incinerare a deseurilor cu recuperare de energie, inscrisi la MECMA (Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri), conform articolului 18, alineatul 3 din H.G. 621/2005 completata cu HG 247/2011, valabila data de 5 iulie 2013, poate fi gasita pe site-ul http://reciclare.minind.ro, la rubrica Informatii Utile.
Ce reglementari sunt in domeniul gestionarii paletilor de marfa dintr-un magazin?
Reprezentant Garda Nationala de Mediu: Gestionarea deseurilor provenite din ambalaje este reglementata prin H.G. 621/2005. Conform acesteia, operatorii economici detinatori de deseuri de ambalaje (incluzand ambalaje de hartie si carton, de sticla, materiale plastice, de lemn, ambalaje metalice, etc), inclusiv deseurile periculoase, rezultate din activitatea lor comerciala, industriala sau de productie, au obligatia valorificarii/incredintarii acestora catre un operator economic autorizat de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului pentru valorificarea deseurilor de ambalaje sau incinerarea acestora in instalatii de incinerare a deseurilor cu recuperare de energie. Aceasta obligatie nu se aplica in cazul returnarii ambalajelor catre furnizor.
Au fost derulate controale tematice ale Garzii de Mediu in magazine alimentare de cartier, in cursul acestui an? Sunt programate astfel de controale pana la sfarsitul anului?
Reprezentant Garda Nationala de Mediu: Garda de Mediu nu efectueaza controale tematice/planificate la agentii economici mici, decat in cazul in care primim sesizari de la terte parti privind incalcarea legislatiei de mediu de catre un agent economic mic. In hypermarketuri, de obicei, sunt controale pentru verificarea situatiei gestionarii deseurilor. Legat de controalele planificate pentru urmatoarea perioada, aceasta informatie este confidentiala, controalele Garzii de Mediu fiind inopinate.
Pretul maximal de vanzare al unui produs poate fi specificat in contractul comercial dintre retailer si furnizor?
Bogdan Chiritoiu, Presedinte Consiliul Concurentei: Legislatia - art 4 (a) din Regulamentul (UE) nr. 330/2010 - nu restrictioneaza posibilitatea furnizorului de a stabili un pret de vanzare maxim sau un pret recomandat de vanzare, cu conditia ca acesta din urma sa nu echivaleze cu un pret de vanzare fix sau minim stabilit ca rezultat al presiunii exercitate ori al stimulentelor oferite de oricare dintre parti. Stabilirea unui pret minim sau fix reprezinta o restrictionare grava a concurentei care poate fi sanctionata fara demonstrarea efectelor acesteia pe piata. Ca urmare, nu se considera in mod expres ca utilizarea in prevederile contractuale a unor preturi recomandate sau maxime de revanzare poate conduce la un pret de revanzare impus. Acestea pot fi permise in masura in care nu duc la aparitia unor preturi fixe sau minime.
Pentru preluarea unui spatiu comercial de la un alt retailer pe o strada pe care compania noastra mai detine un magazin, este necesara notificarea Consiliului Concurentei?
Bogdan Chiritoiu: Concentrarile economice trebuie notificate Consiliului Concurentei atunci cand cifra de afaceri cumulata a intreprinderilor implicate in operatiune depaseste echivalentul in lei a 10 milioane de euro si cand cel putin doua dintre intreprinderile implicate au realizat pe teritoriul Romaniei, fiecare in parte, o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei a 4 milioane de euro (art. 14 din Legea Concurentei).
Sunt legale clauzele de exclusivitate intre un furnizor si distribuitor?
Bogdan Chiritoiu: Restrictiile verticale precum distributia exclusiva (atunci cand furnizorul accepta sa-si vanda produsele unui singur distribuitor, in vederea revanzarii pe un teritoriu determinat. In acelasi timp, vanzarile active ale distribuitorului in alte teritorii, alocate exclusiv, sunt limitate, de regula) sunt permise de lege in conditiile unei cote de piata atat a furnizorului, cat si a cumparatorului, mai mica de 30%. In acest mod, acordul vertical beneficiaza de exceptare (denumita exceptare pe categorii), cu conditia sa nu contina restrictii grave (de ex. restrictionarea pretului de vanzare, restrictionarea vanzarilor pasive realizate de cumparator etc.) fara o notificare
prealabila la Consiliul Concurentei. O cota de piata situata peste 30% nu presupune automat ca acordul intra sub incidenta legii sau regulamentului. Partile implicate trebuie sa-si analizeze acordul pentru indeplinirea conditiilor de exceptare astfel cum sunt stabilite in Regulamentele CE – aici ne referim la Regulamentele Consiliului Uniunii Europene sau ale Comisiei Europene cu privire la aplicarea prevederilor art. 101 alin. (3) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene a anumitor categorii de intelegeri, decizii ale asociatiilor de intreprinderi sau practici concertate, denumite regulamente de exceptare pe categorii.