Real pleaca, iar Auchan ajunge la 30 de hypermarketuri in Romania | Progresiv

Tranzactia anului in retailul european s-a oficializat: grupul german Metro a vandut hypermarketurile Real din Romania, Polonia, Ucraina si Rusia grupului francez Auchan pentru 1,1 miliarde de euro. Real pleaca, iar Auchan ajunge la 30 de hypermarketuri in Romania

Suma a inclus transferul a 91 de hypermarketuri din cele patru tari, precum si a 14 galerii comerciale din Romania si Rusia.

„Odata cu achizitia operatiunilor Real din patru tari, Auchan are posibilitatea de a echilibra prezenta sa in Europa Centrala si de Est, celelalte zone prioritare in dezvoltarea grupului fiind Europa Occidentala si Asia. (...) Pe  viitor, hypermarketurile Real din Europa de Est vor opera sub brandul Auchan”, a declarat, intr-un comunicat, Vianney Mulliez, presedintele Consiliului Director al grupului Auchan.

 

Doar 20 din 24 de hypermarketuri preluate in Romania

Tranzactia inseamna un nou pas in etapa de consolidare a retailului romanesc pe segmentul hypermarketurilor. Astfel Auchan, un jucator de talie medie, cu o retea formata din zece hypermarketuri, un al unsprezecelea urmand sa fie inaugurat in aceasta luna, va prelua 20 din cele 24 de hypermarketuri Real de pe piata locala.

Nu au fost incluse in tranzactie hypermarketurile Constanta Nord si Oradea Episcopia Bihorului, unde retailerul german detine cate doua astfel de magazine, precum si cele din Arad si Suceava. De altfel, Real a inchis in primavara un hypermarket la Timisoara, unde avea trei magazine.

"In momentul de fata, Real Romania depune toate eforturile sa gaseasca solutia potrivita pentru fiecare dintre aceste locatii, cat mai repede cu putinta", se arata intr-un comunicat al Real.

Tranzactia va fi cel mai probabil finalizata anul viitor, dupa ce autoritatile competente isi vor da acordul.

Intre cele 20 de hypermarketuri, Auchan va "mosteni" si alte magazine in zone cu concurenta acerba. De exemplu, in conditiile in care este cel mai departe de zonele locuite, hypermarketul Real din Berceni are deja in vecinatate un magazin Carrefour si doua Cora. Un alt exemplu este magazinul din Bacau, aflat la periferie, in conditiile in care Cora a deschis recent un hypermarket in centrul orasului. Si despre magazinul din Oradea se spune ca ar avea probleme de profitabilitate.

 

Extindere agresiva, datorii pe masura

Auchan desfasoara operatiuni in 12 tari, iar in cele patru tari in care activa si reteaua Real, grupul francez detine 98 de magazine. Practic, se poate spune ca ambii retaileri aveau o prezenta echilibrata in cele patru tari din centrul si estul Europei. In aceste conditii ce a determinat grupul Metro sa vanda, iar Auchan sa cumpere o felie importanta din retailul est-european? Un posibil raspuns ar putea fi dat de evolutia celor doua grupuri pe piata romaneasca.

Atat Real cat si Auchan au deschis primele magazine in Romania in 2006, la interval de cateva luni. Cele doua retele au jucat insa diferit strategia extinderii. La finele lui 2008, Auchan nu deschisese decat sapte magazine in timp ce Real avea deja 20 de hypermarketuri.

Deschiderea unui numar mare de magazine a facut ca Real Romania sa incheie anul 2008 cu o cifra de afaceri de 2,64 miliarde de lei, fata de vanzari putin mai mari de un miliard de lei obtinute de Auchan. In schimb, pierderile Auchan au fost in 2008 de numai 25 de milioane de lei, in timp ce Real a ajuns la pierderi de 204 milioane de lei.

Criza nu i-a ajutat pe cei de la Real sa isi stabilizeze business-ul din Romania. Pierderile retelei de hypermarketuri au crescut la 245 milioane de lei in 2009, au scazut la 91 de milioane de lei in 2010 pentru a creste din nou, la 121 de milioane de lei in 2011. Un semnal negativ, in conditiile in care Real nu a mai deschis niciun magazin anul trecut.

Pe de alta parte, chiar daca nu au trecut pe profit, francezii de la Auchan au reusit sa isi reduca pierderile de la 41 de milioane de lei in 2009, la 19 milioane de lei in 2010 si 7 milioane de lei in 2011. De altfel, anul trecut Auchan Romania a avut, cu 9 hypermarketuri, vanzari de 1,5 miliarde de lei, in timp ce Real a obtinut o cifra de afaceri dubla, insa cu 25 de astfel de magazine.

 

Auchan, strategie castigatoare in Europa Centrala si de Est

Cele patru piete vizate de tranzactia dintre Metro si Auchan (Romania, Polonia, Ucraina si Rusia) nu sunt neaparat cele mai dezvoltate, dar concentreaza cea mare parte a populatiei din regiune. Este vorba de aproximativ 250 de milioane de locuitori daca luam in considerare si partea asiatica a Rusiei, o miza importanta pentru retaileri.

Vremea in care retailul din Europa Centrala si de Est reprezenta un teritoriu plin de oportunitati pentru jucatorii europeni a trecut insa demult. In privinta marilor jucatori, grupul Metro nu a fost insa primul care a facut pasi inapoi.

Primele semne de slabiciune au fost date de Carrefour, numarul 2 in retailul mondial, care s-a retras in 2009 de pe piata rusa la doar cateva luni de la inaugurarea primului hypermarket. Avand probleme din cauza crizei din principalele sale piete (Franta, Spania si Italia), Carrefour a iesit anul acesta de pe mai multe piete din Asia de Sud-Est si America de Sud purtand totodata negocieri si pentru iesirea din Polonia. In aceste conditii, singura tara in care grupul francez isi va mentine prezenta in regiune este Romania. Ramane insa de vazut pentru cat timp.

Pe de alta parte, grupul Tesco a fost considerat o buna bucata de timp principalul potential cumparator al magazinelor Real. Retailerul britanic, cu o prezenta puternica in  Polonia, Republica Ceha, Slovacia si Ungaria, ar fi reusit sa isi consolideze pozitia pe piata poloneza si sa isi faca intrarea in celelalte trei tari. Dar, la fel ca si in cazul Carrefour, cel mai probabil, rezultatele ingrijoratoare de pe piata de origine a fortat grupul sa isi revizuiasca politica de expansiune la nivel global si sa adopte o strategie mai rezervata.

In schimb, Auchan nu a fost la fel de agresiv in privinta extinderii din perioada anterioara crizei. Strategia mai precauta decat a mult mai puternicilor sai competitori a ajutat retailerul francez sa pastreze resurse pentru perioada dificila din ultimii ani. In cautare de oportunitati, Auchan a reusit sa isi accelereze extinderea cand alti retaileri s-au oprit. Retailerul francez a continuat sa deschida magazine in Rusia si Ucraina, iar la finele anului trecut a preluat reteaua de hypermarketuri Cora din Ungaria, cu sapte unitati comerciale.

In privinta peluarii magazinelor Real, Auchan va trebui sa administreze un portofoliu mult mai consistent. succesul integrarii magazinelor Real va arata daca Auchan va putea sa se afirme ca unul dintre retailerii de top din regiune si, de ce nu, din lume.

Dimitrios Kelas Director General Fabrica de Lapte Brasov
Investiție strategică realizată de Olympus la Brașov
În urma unei investiții de peste 40 de milioane de euro, Fabrica de Lapte Brașov, compania care produce și comercializează gama Olympus și unul...
Emilian Dinica_PepsiCo
Schimbare la vârful departamentului de Supply Chain al PepsiCo East Balkans
PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, l-a promovat pe Emilian Dinică în rolul de East Balkans Supply Chain...
milka
Mondelēz International se extinde în China printr-o achiziție
Mondelēz International, producătorul unor branduri precum Oreo și Philadelphia, achiziționează un pachet majoritar din acțiunile Evirth, unul...
Magazin Froo Pitesti
Polonezii de la Żabka vor să obțină 1,5 mld. euro de pe piața de capital
Retailerul polonez Żabka vrea să obțină 1,5 miliarde de euro printr-o ofertă publică inițială, posibil cel mai mare IPO de pe bursa din...