O categorie care trebuie sa-si demonstreze utilitatea | Progresiv
Doar unu din cinci consumatori din mediul urban obisnuieste sa foloseasca dezinfectantii pentru maini, iar 20% dintre orasenii care nu folosesc acest produs nici macar nu au auzit de aceste produse, arata studiul realizat de compania de cercetare Ipsos Research Romania la solicitarea revistei Magazinul Progresiv. Cercetarea mai arata ca principala bariera in calea cresterii categoriei ramane perceptia consumatorilor vizavi de pretul produselor, dar si lipsa de informare privind ocaziile de utilizare
Datele studiului, care a avut drept scop investigarea perceptiilor si obiceiurilor de utilizare ale dezinfectantilor pentru maini, au fost colectate pe parcursul a doua saptamani in luna mai, prin metoda interviurilor fata-in-fata la domiciliul respondentilor. Esantionul a fost alcatuit din 891 de respondenti, femei si barbati cu varsta cuprinsa intre 18 si 64 de ani, si este reprezentativ la nivel urban.
Pe ultimul loc in topul incidentei produselor pentru igiena mainilor
Sapunul solid este produsul pentru igiena mainilor cu cea mai mare incidenta de utilizare in randul populatiei din mediul urban (87%), in timp ce dezinfectantii pentru maini inregistreaza cea mai scazuta incidenta, de doar 21%. Intre cei doi poli se regasesc sapunul lichid, cu 74%, si servetelele umede, cu 54%.
Atunci cand au fost intrebati care sunt motivele pentru care nu obisnuiesc sa foloseasca dezinfectant pentru maini, 37% dintre respondenti au precizat ca acesta este un produs prea scump, in timp ce un sfert dintre cei intervievati il considera ineficient in curatarea mainilor, iar 20% nici macar nu au auzit de aceasta categorie. Pe lista motivelor se mai regasesc aspecte precum: „nu imi ofera acelasi confort/ aceeasi protectie ca alte produse pentru igiena mainilor”, „este dificil sa observ produsul in magazin”, „consider ca dauneaza pielii” sau „nu contine ingrediente naturale”. In ceea ce priveste profilul utilizatorilor, studiul Ipsos Research Romania arata ca acestia sunt in principal persoane din orase mari (cu peste 200.000 de locuitori) si cu venituri medii spre mari. De asemenea, se observa o penetrare mai mare a categoriei de consumatori femei cu varsta pana in 45 de ani.
Utilizatorii de dezinfectant pentru maini acorda o importanta mai mare, in general, alegerii produselor de igiena a mainilor. Pentru cei care folosesc deja aceste produse, beneficiul efectului antibacterian reprezinta principalul criteriu in alegerea produselor (90%), fiind urmat de mirosul placut (78%) si de hidratarea pielii (72%). Pretul este mai putin important, fiind mentionat de 58% dintre utilizatori.
Minusuri la capitolul perceptie
Cercetarea Ipsos Research Romania mai arata ca dezinfectantul pentru maini este cel mai des asociat cu un produs utilizat de catre copii. De altfel, persoanele din gospodariile cu copii prezinta o rata mai mare de probabilitate de a cumpara acest produs. Ca situatii de utilizare, dezinfectantul se aseamana cel mai mult cu servetelele umede, acoperind zona de utilizare in afara casei. In harta de corespondenta, care asociaza cele patru categorii de produse pentru igiena mainilor cu situatiile de utilizare, sunt clar definite doua ocazii de folosire: afara/ in deplasare ( de ex. in calatorii, dupa utilizarea unui mijloc de transport in comun, etc.) sau in interior (de ex. inaintea meselor sau a gustarilor, dupa utilizarea calculatorului, etc.). In timp ce prima arie este acoperita de servetele umede si dezinfectanti pentru maini, zona de utilizare „in interiorul locuintei” este acoperita exclusiv de catre sapunul solid si lichid. In situatiile in care nu se poate utiliza sapunul, servetelele umede sunt alese intr-o mai mare masura decat dezinfectatul pentru a acoperi nevoia de curatare a mainilor.
In ceea ce priveste comparatia intre sapunul solid si cel lichid, nu se observa o diferenta in utilizare, ci mai degraba la nivelul motivelor pentru care se cumpara si al beneficiilor asociate fiecaruia dintre acestea. In timp ce sapunul solid are o imagine mai robusta, mai traditionala, fiind considerat produsul cu ingrediente naturale, cu efect de durata si un pret accesibil, sapunul lichid este perceput ca fiind mai sofisticat, conferind un efect hidratant puternic; in acelasi timp, are grija de piele, curata perfect mainile si este considerat ca fiind disponibil intr-o gama larga de arome.
Cat despre dezinfectanti, acestia nu au o imagine clar conturata in randul respondentilor, nefiind asociat cu niciun atribut de imagine. Totusi, este interesant de mentionat faptul ca persoanele din Bucuresti si cele cu venituri si educatie superioare sunt mai reticente fata de dezinfectantii pentru maini, mentionand intr-o proportie mai mare ca dezinfectantii nu contin ingrediente naturale si nu sunt buni pentru piele/ dauneaza pielii. De asemenea, acestia sunt cei care au incercat produsul si au fost nemultumiti.
De unde si ce se cumpara?
Hypermarketul este in general principalul canal de achizitie pentru produsele de igiena a mainilor, insa procentul este usor mai ridicat in randul cumparatorilor de dezinfectanti pentru maini (51% versus 44% in dreptul sapunului solid, spre exemplu). Si farmaciile reprezinta o locatie semnificativ mai importanta de achizitie a dezinfectantului de maini decat in cazul celorlalte produse (7%). De altfel, farmaciile reprezinta o locatie de achizitie la fel de importanta precum supermarketurile sau minimarketurile.
Din analiza notorietatii si utilizarii marcilor a reiesit faptul ca doar trei marci sunt relevante in aceasta categorie: Dettol, Protex si Touch. Dintre acestea, Protex este brandul de dezinfectanti pentru maini cel mai cunoscut si utilizat, el inregistrand 86% si, respectiv, 63% dintre mentiunile celor care s-au declarat utilizatori de dezinfectanti pentru maini. Atat din punct de vedere al notorietatii, cat si din punct de vedere al utilizarii, topul este completat de marcile Touch si Dettol. Nu in ultimul rand, cercetarea a mai aratat faptul ca 94% dintre utilizatorii de dezinfectanti pentru maini cumpara de obicei produse de tip gel, 10% folosesc varianta crema, 6% spray si 5% spuma.
Pentru a descarca studiul integral, apasa AICI!