Mix-urile de condimente pot deveni sarea si piperul categoriei | Progresiv

Consumatorul de condimente ramane traditionalist, pe primele doua pozitii in topul celor mai consumate condimente situandu-se clasicii reprezentanti: sarea si piperul, potrivit unui studiu Omnibus realizat de compania de cercetare Strategis exclusiv pentru revista Magazinul Progresiv. Cu toate acestea, categoria evolueaza in directia mix-urilor de condimente, care au ajuns deja la o rata de penetrare de  61% in consum. Ele au insa de dus o lupta cu ideea preconceputa a romanilor ca amestecurile de condimente contin E-uri sau nu sunt naturale. Mix-urile de condimente pot deveni sarea si piperul categoriei

Cercetarea a fost realizata in luna februarie 2014 pe un esantion de 800 de respondenti, cu varste cuprinse intre 18 si 59 de ani, reprezentativ la nivel national urban. Culegerea datelor s-a realizat prin metoda CATI (interviuri asistate prin telefon - n.r.).

Condimentele se bucura de un consum universal la nivel local, in special prin intermediul sub-categoriilor clasice: sarea si piperul. Sarea se regaseste in consumul zilnic si ocupa prima pozitie in topul celor mai consumate condimente, fiind mentionata de 99% dintre respondenti. Situat pe locul doi, piperul este consumat de 98% dintre romani, iar pozitia a treia este ocupata de scortisoara, consumata de opt din zece respondenti. Ierburile aromate/verdeturile si boiaua de ardei sunt si ele consumate de aproximativ opt din zece respondenti.

Din punct de vedere al frecventei de consum, condimentele simple pot fi impartite in trei categorii: condimentele universale (sarea si piperul) – consumate aproape zilnic, condimentele obisnuite (ierburi, verdeturi, boia, scortisoara) – consumate de 1-2 ori pe saptamana si condimentele ocazionale (nucsoara, condimentele din bucatariile internationale), care sunt consumate in aproximativ una din trei gospodarii, aproximativ de doua-trei ori pe luna. Piperul este consumat de aproximativ cinci ori pe saptamana, fiind urmat de ierburile aromate/verdeturi, cu o frecventa medie de trei ori pe saptamana, si de boiaua de ardei - consumata de aproximativ doua ori pe saptamana, in medie.

Mix-urile clasice sunt consumate saptamanal

In ceea ce priveste mix-urile de condimente, acestea sunt folosite de sase din zece consumatori. Din punct de vedere al penetrarii, distingem doua grupe mari de amestecuri: condimentele clasice (pentru carne/gratar si condimentele pentru mancaruri traditionale), consumate de majoritatea respondentilor cu o frecventa medie de o data pe saptamana, si condimentele ocazionale (condimentele pentru peste, vin fiert, muraturi, salate), folosite de aproximativ 40% dintre consumatorii categoriei.

In segmentul mix-urilor de condimente clasice, in fruntea clasamentului le regasim pe cele pentru gratar si mix-urile pentru carne, consumate de aproximativ noua din zece romani. Pe locul al doilea se situeaza mix-urile pentru mancarurile traditionale,  consumate de sase din zece persoane.
Clasamentul se modifica insa daca vorbim despre frecventele de consum. Astfel, primele trei pozitii sunt ocupate de mix-ul de sare si piper, consumat in medie de patru ori pe saptamana, mix-ul de sare si ierburi aromatice, consumate de doua ori pe saptamana, si condimentele pentru gratar sau mix-urile pentru carne, consumate de aproximativ 1,5 ori pe saptamana.

La randul lor, mix-urile pentru retete din bucataria internationala au fost alese de 19% dintre cei care au consumat amestecuri de condimente in ultimele 6 luni, bucurandu-se de o frecventa de aproximativ doua ocazii de consum pe luna. Principalele bariere in cresterea penetrarii mix-urilor in consum sunt: perceptia ca acestea contin E-uri sau ca nu sunt naturale - aspect invocat de 36% dintre cei care nu consuma mix-urile de condimente - preferinta de a-si mixa ei insisi condimentele (16% dintre respondentii care nu consuma mix-uri) si gustul (15% dintre cei care evita subcategoria afirma ca nu le plac mix-urile de condimente). Interesant este faptul ca doi din zece respondenti care nu consuma mix-uri de condimente au declarat ca nu au un motiv anume.

Deoarece piata produselor bio devine tot mai interesanta, studiul Strategis a investigat si insemnatatea acestei notiuni pentru consumatorii de condimente. Condimentele bio sunt consumate in 31% dintre gospodarii.
Un aspect interesant pentru aceasta categorie este faptul ca multi consumatori nu fac diferenta intre condimentele obisnuite si condimentele bio, majoritatea considerand ca toate condimentele sunt naturale/bio. La nivelul profilului consumatorilor nu exista o diferenta semnificativa intre consumatorii de condimente bio si cei de alt tip de condimente.

In categoria condimentelor se mai remarca faptul ca obiceiurile de consum nu sufera modificari in functie de sezonalitate, avand in vedere ca doar unu din patru respondenti isi modifica comportamentul in functie de sezon.

Factori importanti in alegerea condimentelor

Consumatorii romani aleg condimentele in functie de continutul acestora. Aspectul cu cea mai mare relevanta in alegerea condimentelor este continutul redus de E-uri, sapte din zece respondenti considerand acest aspect foarte important. Acesta este si motivul pentru care aproximativ unu din trei respondenti evita mix-urile de condimente. Increderea in producator constituie, de asemenea, un aspect important sau foarte important pentru mai mult de 70% dintre respondenti. Factorii cel mai putin importanti pentru consumatori in decizia de cumparare sunt aspectul ambalajului, pretul sau promotiile, dar si posibilitatea de a-si doza singuri cantitatea cumparata.

Profilul cumparatorului

In ceea ce priveste profilul cumparatorului de condimente, putem observa ca achizitia condimentelor este mai degraba in sarcina femeilor (67%). In plus, aceasta categorie este cumparata mai ales de catre persoanele de peste 30 de ani, cu studii superioare (56%), si mai putin de catre tineri (18-29 ani).
Principalele surse de aprovizionare pentru cumparatorii de condimente sunt supermarketurile si hypermarketurile. In 65% dintre ocaziile de cumparare, consumatorii aleg supermarketul ca principal canal de achizitie, fiind urmat de hypermarket (37%). La polul opus se afla magazinele cash&carry si magazinele naturiste, fiecare dintre acestea fiind aleasa de 3% dintre respondenti.

In 90% din cazuri sunt cumparate condimente ambalate la plic, aproximativ o data - de doua ori pe luna, in timp ce 22% dintre cumparatori prefera borcanelul cu rasnita, pe care il achizitioneaza insa mai rar de o data pe luna.

Condimentele vrac si borcanelul fara rasnita sunt cumparate, in medie, de 15% dintre consumatorii categoriei, condimentele vrac fiind achizitionate de aproximativ o data pe luna.

Vrei mai multe informatii? Mergi si descarca studiul integral de la sectiunea de Studii Exclusive.  

raluca dumitra
eJobs: Competențele digitale vor fi cele mai căutate în următorii cinci ani
Angajatorii încep să devină tot mai preocupați de adaptarea oamenilor din companie la transformările de pe piața muncii, în contextul în care...
partslife romania OIREP
Partslife România a gestionat peste 60.000 de tone de ambalaje în doi ani de activitate
Partslife România aniversează doi ani de la intrarea pe piața locală, perioadă în care a preluat responsabilitatea pentru peste 60.000 de tone...