Mercator may return to Bosnia & Herzegovina | Progresiv

Mercator brand will possibly return to Bosnia & Herzegovina (BiH) following a meeting between the country’s council of ministers and Agrokor’s trustee, Ante Ramljak, in May 25th. The government-assigned trustee considers this a necessary move if the jobs of Agrokor’s employees to be protected and dues to suppliers to be paid. Mercator may return to Bosnia & Herzegovina

Mercator must cover overdue payments to its own suppliers, and to take over the operation of Konzum BiH will add the pressure on its financial obligation. Also, Mercator’s revenue situation needs improvement since it reported a 4% drop in 2016, a 6.7% decline in Q1 2017, and the retailer projects a decline of 4% in 2017. This is whilst Konzum BiH reports a 12% drop in revenue and a loss of over 20 million euros for the 2016FY.

Agrokor (Konzum) held the top spot in the BiH’s retail market in 2015, but lost it when domestic retailer Bingo maintained its expansionary trajectory whilst Konzum stagnated. Bingo’s 2015 acquisition of Slovenian retailer Tuš and France’s Intermarche in BiH boosted its market share. This, alongside dynamic store expansions and store refurbishments, Bingo rewarded itself with double-digit sales growth in 2015 and 2016. Konzum BiH already has a lead in geographic and omnichannel presence with over 250 stores. So, if Mercator is to return to BiH it will invest in its appeal to shoppers rather in expansion.

There are some positives for Mercator to hang onto if Konzum BiH were to be handed back. Firstly, supplier trust over future invoices is likely to be regained due to Mercator’s long-standing and stable operation in BiH before the Agrokor acquisition. Secondly, Mercator sold off its sportswear, apparel, and health and beauty businesses in 2016. This can allow Mercator to concentrate its investment and efforts in BiH on its grocery retail business. Thirdly, Mercator’s commercial strategy in Slovenia and Serbia will likely be applied in BiH. Mercator will look to broaden shopper mission with store refurbishments that will involve expansion of fresh produce offer, development of a prepared food category, use of shop-in-shops to drive footfall, and various other features. (www.igd.com)

Florina Dobre, CEO Bringo
Florina Dobre, managerul pentru care flexibilitatea și învățarea sunt esențiale
După o experiență de aproape două decenii în telecom, Florina Dobre a intrat într-o industrie nouă, iar patru ani mai târziu a ajuns să...
Mia Karimzadeh, Vicepreședinte Prodal ’94
Prodal ’94, în căutarea mixului perfect pentru creștere
După trei ani consecutivi de creștere, 2024 a adus provocări multiple pentru Prodal ’94. Compania a trebuit să găsească o strategie...
Annabella Retail Park
Businessul Annabella, pași mărunți în drumul spre o prezență națională
Pentru Annabella, 2024 a fost un an bun din perspectiva dezvoltării, proiectul emblematic fiind inaugurarea celui de-al doilea parc de retail în...
unilever_16
Unilever reușește să iasă de pe piața din Rusia după vânzarea operațiunilor
Gigantul britanic Unilever a anunțat finalizarea vânzării operațiunilor din Rusia către Arnest Group, un producător local de parfumuri,...
Raftul bunatatilor locale Timisoara Profi Via Profi
Profi extinde programul Raftul cu Bunătăți Locale și în județul Timiș
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în județul Timiș, în magazinele selectate din...
angajati generatii diferite
Angajații tineri vor un job lipsit de stres, generațiile mai mature caută un sentiment de apartenență
În timp ce reprezentanții generației Z pun mai mare accent pe lipsa presiunii și a stresului, pentru angajații din generația Baby Boomers e mai...