Lidl a finalizat achizitia magazinelor Plus. Ce urmeaza? | Progresiv
Magazinele hard discounter Lidl sunt cu un pas mai aproape de lansarea oficiala pe piata romaneasca, dupa ce grupul Schwarz a finalizat achizitia retelei Plus de la Tengelmann Group. Tranzactia a primit acordul Consiliului Concurentei si va fi urmata, cel mai probabil, de rebrandingul Plus in Lidl. In paralel, compania investeste in constructia primelor sale magazine Lidl la nivel local, avand in vizor orase de peste 30.000 de locuitori precum Turda, Bistrita-Nasaud, Baia Mare sau Timisoara.
Dupa trei ani de la infiintarea unei companii in Romania, Lidl ajunge, printr-o preluare, pe a doua pozitie in topul discounterilor alimentari de pe piata locala, dupa Penny Market. Retailerul detine aceeasi pozitie si la nivel european, unde este devansat doar de compania germana Aldi.
Parte a grupului Schwarz, Lidl a achizitionat in Romania o companie cu vanzari brute de 348 milioane de euro, 96 de magazine, un centrul logistic de circa 30.000 de metri patrati si 2.146 de angajati la nivelul lui 2009, care in acest moment opereaza 106 unitati. Anul trecut, retailerul a fost pe pierdere. Plus s-a numarat insa in 2009 printre putinii retaileri care au raportat cresteri organice de vanzari fata de anul anterior, avansul fiind de 2,8% in acest caz, potrivit raportului financiar anual al Tengelmann.
Primul venit, primul la vanzari
In multe orase mici, cu putere de cumparare redusa, Plus a fost prima retea internationala de magazine care a investit in deschiderea unei unitati. Unul dintre acestea este Piatra Neamt, care figureaza in prezent pe lista oraselor in care retailerul preluat detine cele mai mari cote de piata.
Un raport al Consiliului Concurentei arata ca peste un sfert din comertul alimentar (excluzand segmentul cash & carry, vanzatorii stradali, chioscurile si magazinele specializate) din Roman, Bistrita, Piatra Neamt, Campia Turzii si Alba Iulia este detinut de Plus, explicatia fiind faptul ca majoritatea competitorilor sai au venit abia din 2009 in aceste orase. Lidl ar putea aplica strategia „primului venit” si cu magazinele pe care le construieste in acest moment, tinand cont ca in ultima solicitare de finantare adresata BERD (Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare) se precizeaza ca o parte din fondurile atrase vor fi utilizate pentru intrarea Lidl in orase mici sau in regiuni rurale cu o putere de cumparare redusa. Aceste zone au fost ocolite pana acum de majoritatea formatelor de retail modern, care s-au concentrat pe acoperirea oraselor mari.
Grupul Lidl & Schwarz, care opereaza si hypermarketurile Kaufland, a primit in urma cu doua luni un credit BERD de 200 mil. euro care va acoperi jumatate din investitiile grupului in primele deschideri Lidl in Romania si Bulgaria si in dezvoltarea Kaufland pe pietele din Polonia si Bulgaria. Reprezentantii grupului nu au dat detalii despre aceste proiecte si nici despre modul in care reteaua Plus va fi integrata in companie.
Tabloul discountului
Liderul retailului alimentar cu discount a fost anul trecut reteaua de magazine Penny Market, detinuta de grupul german Rewe. Aceasta a raportat vanzari de 368 de milioane de euro cu 100 de unitati operationale.
Alte companii mari active pe segmentul retailului cu discount sunt Profi, cu vanzari de 140 milioane euro si 65 de unitati in 2009, si MiniMax, cu afaceri de 45 milioane euro. Ambele retele si-au schimbat proprietarul in ultimul an, Profi fiind preluata de fondul de investitii Enterprise Investors, iar MiniMax a intrat in grupul Mercadia Holland, operatorul bacaniilor Mic.Ro.
Noul actionar al Profi a adus in acest an schimbari importante in strategia de operare a retailerului, care l-au orientat mai mult catre segmentul supermarketurilor. La randul lor, reprezentantii Mercadia au anuntat ca magazinele MiniMax vor fi rebranduite Macro si vor avea o sortimentatie diferita, insa isi vor pastra politica de discount.
Anul 2009 a fost al discounterilor: segmentul de profil ajunsese la finele anului la o cota de 9% din comertul cu bunuri de larg consum, fata de 6% in 2008, potrivit estimarilor date de compania de cercetare a pietei GfK. Cei patru jucatori mari au raportat anul trecut afaceri cumulate de 900 milioane euro. In plus, la finele anului grupul Delhaize, operatorul Mega Image, a lansat pe piata un concept nou de discount supermarket, Red Market, reteaua avand in prezent 13 unitati. Cu lansarea Lild pe piata, va fi 2011 un al doilea an al discounterilor?