Lactag incearca "pe gustate" potentialul comertului de proximitate | Progresiv

Reteaua de magazine de proximitate „Pe gustate!”, lansata recent de producatorul Lactag, isi face loc in comertul de proximitate din sudul Romaniei. Cu focus pe testarea si comercializarea propriilor pro­duse, compania isi propune sa ajunga la cel putin 30 de magazine pana la sfarsitul acestui an. Lactag incearca

Lactag, preluat in vara anului trecut de catre unul dintre fondatorii producatorului de inghetata Top Gel, Robert Iriza, si de fostul director general al aceleiasi companii, Adriean Asan-Mic, a cunoscut o dezvoltare rapida in retail, cu 26 de magazine deschise sau in curs de deschidere in mai putin de sase luni de la intrarea pe segmentul comertului de proximitate. Pentru numele retelei, proprietarii au ales sloganul din campania de relansare a brandului Lactag – „Pe gustate!” – vizand asocierea magazinelor cu brandul producatorului. In ceea ce priveste lansarea retelei de magazine, lucrurile s-au intamplat foarte repede.

„In noiembrie m-am angajat la Lactag pentru ca, in aceeasi luna, sa avem deja primele spatii comerciale inchiriate, precum si primele relatii stabilite cu furnizorii. In luna decembrie am deschis primele magazine”, afirma directorul de dezvoltare al Lactag, Cristian Pana, cel care se ocupa de extinderea retelei „Pe gustate!”.
In conditiile in care problemele din piata de retail a lasat fara chiriasi multe spatii comerciale, Lactag a putut sa gaseasca cu usurinta locatii cu un vad comercial bun. „La inceput a fost mai dificil, insa acum proprietarii au incredere in noi. A fost suficient sa deschidem primele magazine, iar dupa aceea au inceput sa ne caute ei pe noi”, mai spune Cristian Pana.


In Bucuresti, Lactag a preluat spatii unde au functionat anterior magazine ale producatorului de panificatie Vel Pitar, iar in afara capitalei au fost contractate o serie de spatii apartinand fostei retele Mic.ro, deoarece acestea erau deja amenajate pentru comertul de proximitate. Primele contracte cu furnizorii au fost, de asemenea, un lucru relativ usor de realizat, deoarece directorul de dezvoltare al Lactag colaborase in trecut cu un numar mare de furnizori. „Eu am lucrat anterior pentru retelele Univers’All sau Trident, de unde am ramas in contacte bune cu multi furnizori din piata. Acest lucru m-a ajutat sa aduc marfa in magazine inainte sa fi semnat contracte cu furnizorii, pentru ca ma cunosteau si aveau incredere in mine”, completeaza Cristian Pana.


Obiectiv: 30 de magazine

Reteaua „Pe gustate!” a incheiat luna aprilie cu 17 magazine situate in Pitesti (8), Bucuresti (2), Craiova (4), Mioveni, Costesti si Bals, urmand ca in cursul lunii mai, sa fie deschise alte noua magazine, la Bucuresti (4), Pitesti, Curtea de Arges, Mioveni, Craiova si Caracal. In final, tinta de extindere pana a sfarsitul acestui an este o retea cu cel putin 30 de magazine operationale.
Cele mai multe dintre magazine acopera doua formate pe segmentul de  proximitate. „Avem magazine cu servire asistata, cu suprafata de vanzare intre 60 si 100 de metri patrati, si magazine cu autoservire cu suprafata intre 100 si 160 de metri patrati”, precizeaza Cristian Pana. Lactag testeaza insa si formate mai mari. Ultimul magazin, care a fost inaugurat la sfarsitul lunii aprilie in centrul comercial Mercur din Craiova, a fost deschis in locul unui fost supermarket Primavara si are o suprafata totala de 1.500 de metri patrati si un spatiu de vanzare de 1.000 de metri patrati. Urmatorul magazin care va fi deschis la Craiova in luna mai va avea o suprafata de 300 de metri patrati. Impreuna, cele doua unitati comerciale vor avea 100 de angajati.

Incepand cu luna aprilie, reteaua „Pe gustate!”are si propria revista bilunara cu oferte promotionale, disponibile in toate magazinele. Odata cu lansarea revistei a fost organizata si o tombola, marele premiu fiind o masina Ford Fiesta. Aceasta se desfasoara timp de doua luni.
Investitia medie intr-un magazin de proximitate „Pe gustate!” este de circa 15.000 – 20.000 de euro, fara a include costul chiriei sau stocul de marfa. In schimb, investitia in supermarketul din centrul Craiovei, cel mai mare din retea, s-a ridicat la peste 200.000 de euro.
In ceea ce priveste magazinele care au deja cateva luni de la deschidere, principalul obiectiv este trecerea acestora pe profit. „In momentul de fata avem in vedere rentabilizarea magazinelor existente, si aici ma refer la cheltuielile curente, portofoliul de furnizori, adaptarea sortimentatiei si, nu in ultimul rand, la preturi”, a explicat Cristian Pana.

Daca unele magazine nu vor avea incasari suficiente, se va opta pentru relocarea lor. „Investitiile in vitrine si in rafturi sunt substantiale pentru noi, asa ca relocarea este cea mai buna solutie pentru a nu pierde acesti bani”, a adaugat directorul de dezvoltare Lactag. Pentru deschiderea de magazine sunt urmarite spatiile stradale cu zone pietonale din  aglomerarile urbane. „Nu ne ferim de retelele internationale. Am deschis langa Profi in Pitesti sau vizavi de Billa in Bucuresti. Pe noi concurenta din retail nu ne afecteaza pentru ca avem productia proprie care ne avantajeaza foarte mult”, a adaugat Cristian Pana. De altfel, Lactag a intrat recent si pe segmentul mezelurilor prin preluarea unei unitati de productie din apropiere de Craiova.
In opinia directorului de dezvoltare al Lactag, retelele independente au sanse limitate de a rezista pe piata daca nu au in spate si partea de productie. „Cei care au astfel de magazine, fara a avea avantajul produselor proprii, cu siguranta sunt afectati daca in apropiere se extind retelele internationale de retail. Am experienta unor astfel de magazine care nu au beneficiat de suportul productiei si nu au rezistat pe piata”.


Activitate permanenta de sampling

Magazinul din Pitesti de pe Strada Maior Gheorghe Sontu – una dintre unitatile deschise foarte recent – se afla in centrul orasului, in spatiul unui fost magazin de articole pentru copii. Unitatea comerciala are o suprafata de vanzare de 140 de metri patrati si este deservita de cinci angajati. „Este multumitor modul in care acesta functioneaza dupa primele saptamani, in conditiile in care clientii nostri ne-au spus ca isi doreau un magazin alimentar in aceasta zona”, sustine Cristian Pana. Lactatele si mezelurile produse de Lactag sunt bine reprezentate in magazin, atat vrac – la raionul de servire asistata – cat si pe rafturile cu produse ambalate. De altfel, peste o treime din rulajele magazinelor „Pe gustate!” sunt generate de vanzarile de produse lactate proprii. „Aducem si gama de mezeluri produse la Craiova, de la fabrica pe care am achizitionat-o recent. Am dori sa ajungem cu mezelurile noastre la ponderea pe care o au lactatele proprii in vanzarile totale”, mai afirma Cristian Pana.

Totodata, in perioada postului, produsele vegetale au fost evidentiate la capat de raft. Pe langa categoriile de produse alimentare obisnuite, magazinul cuprinde si o zona de cofetarie, patiserie si gastro (cu mancare calda), mai ales ca in spatele magazinului se afla Universitatea din Pitesti. „Sunt multi studenti care vin si cumpara sandvisuri sau produse calde din magazin”, explica directorul de dezvoltare Lactag. In magazinul „Pe gustate!” de pe Strada Gheorghe Sontu, ca in intreaga retea, se fac permanent activitati de sampling pentru produsele Lactag, dar si pentru alte branduri. In plus, managerul Lactag a precizat ca o atentie deosebita a fost acordata layout-ului din interiorul magazinelor si serviciilor oferite clientilor, prin intermediul echipamentelor achizitionate, a curateniei, a modului de servire si al trainingurilor facute angajatilor.

paul_dieter
CITR: Numărul companiilor de impact aflate în dificultate atinge maximul ultimilor 11 ani
Numărul companiilor de impact aflate în insolvență iminentă crește cu 18%, de la 6.949 la 8.190, iar cel al companiilor de impact aflate în...
Alexander Pitchka
JTI a înființat un centru global IT în România
JTI a înființat un centru tehnologic în România, cu circa 140 de angajați în prezent, fiind analizată posibilitatea unei extinderi pe viitor....
raluca dumitra
eJobs: Competențele digitale vor fi cele mai căutate în următorii cinci ani
Angajatorii încep să devină tot mai preocupați de adaptarea oamenilor din companie la transformările de pe piața muncii, în contextul în care...
partslife romania OIREP
Partslife România a gestionat peste 60.000 de tone de ambalaje în doi ani de activitate
Partslife România aniversează doi ani de la intrarea pe piața locală, perioadă în care a preluat responsabilitatea pentru peste 60.000 de tone...