EP adopts fair trading practices directive | Progresiv

With an overwhelming majority (589 votes for, 72 against), the European Parliament has approved a directive that wants to protect farmers and small food businesses from unfair trading practices by - usually larger - partners. EP adopts fair trading practices directive

The directive aims to ban every kind of abuse of power by large retailers towards small suppliers: late deliveries, late unilateral cancellations, retroactive order changes, refusal to sign a written contract and abuse of confidential information are all practices that will be explicitly banned. Moreover, retailers can no longer retaliate against companies who file complaints, for example by delaying payments or removing products from shelves. Certain other practices are banned, unless they were clearly added to the contract: returning unsold items without payment, forcing suppliers to pay for ads, charging listing fees and promotion costs.

The new rules protect suppliers with a turnover under 350 million euros, who are divided into five categories (turnover under 350 million, 150 million, 50 million, 10 million and 2 million). The smallest companies will enjoy the strictest set of protective rules. This however makes the directive controversial: the limit of 350 million is so high, that in smaller member states even multinationals would be protected. European consumer protection organization BEUC has already pointed out that customers would have to pay higher prices and would enjoy a diminished choice of products.

The directive does not have immediate effects however: first the European Council has to formally endorse the directive, after which member states will have 24 months to implement it into their national laws. Another six months later, in the autumn of 2021, the new rules should enter into force. (www.retaildetail.eu)

unilever_16
Unilever reușește să iasă de pe piața din Rusia după vânzarea operațiunilor
Gigantul britanic Unilever a anunțat finalizarea vânzării operațiunilor din Rusia către Arnest Group, un producător local de parfumuri,...
Raftul bunatatilor locale Timisoara Profi Via Profi
Profi extinde programul Raftul cu Bunătăți Locale și în județul Timiș
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în județul Timiș, în magazinele selectate din...
angajati generatii diferite
Angajații tineri vor un job lipsit de stres, generațiile mai mature caută un sentiment de apartenență
În timp ce reprezentanții generației Z pun mai mare accent pe lipsa presiunii și a stresului, pentru angajații din generația Baby Boomers e mai...
Tazz, creștere de 37% a partenerilor din retail. Planurile aplicației de food delivery includ listarea Profi, Penny și Carrefour
Tranzacție în piața de food delivery: Tazz este cumpărat de Wolt
Tazz, una dintre cele mai importante platforme de livrare din România, parte a grupului eMAG, anunță încheierea unui contract privind achiziția...
Ionut Ardeleanu Director General Auchan Retail Romania
Ionuț Ardeleanu, Auchan: Anul viitor, expansiunea va fi concentrată pe francize
Cu o rețea de 440 de magazine la nivel național sub mărcile Auchan, ATAC, My Auchan, Simply și Auchan Go, care servesc în medie, peste 350.000...
comert electronic
ARMO: Comerțul electronic din România ocupă locul 3 în Europa Centrală și de Est
România se clasează pe locul 3 între statele membre UE din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește valoarea comerțului electronic,...