Desi apreciat, ceaiul ramane in urma cafelei ca incidenta de consum | Progresiv
Cu toate ca ii sunt recunoscute beneficiile asupra sanatatii, ceaiul ocupa locul al doilea, dupa cafea, in topul preferintelor pentru bauturi calde ale romanilor, potrivit unui studiu cantitativ TNS CSOP realizat in exclusivitate pentru revista Magazinul Progresiv. Cei care consuma ceai cel putin o data pe saptamana sunt, in proportie de 41%, persoane cu varsta de peste 55 de ani, iar mediul rural este mai bine reprezentat decat cel urban. O surpriza in categorie o reprezinta productia proprie de ceaiuri, unu din cinci romani alegand sa-si produca singuri ceaiul, din plante si fructe puse la uscat sau furnizate de catre rude.
Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 1079 de persoane cu varsta de peste 15 ani din Romania, reprezentativ la nivel national. Culegerea datelor s-a realizat prin metoda interviurilor fata-in-fata, la domiciliul respondentilor, in perioada 13-20 decembrie 2013. Marja de eroare este de ±2,9%.
In categoria bauturilor calde, cafeaua are cea mai mare incidenta de consum, trei sferturi dintre respondenti afirmand ca obisnuiesc sa consume cafea. Ceaiul ocupa locul al doilea in clasament, fiind consumat, de obicei, de sapte din zece romani. Laptele se afla si el in top trei bauturi calde si este consumat de unu din doi respondenti.
In ceea ce priveste segmentarea consumatorilor in functie de gen, 76% dintre femei consuma ceai, comparativ cu 63% dintre barbati. Cafeaua, in schimb, este consumata de un procent mai mare de barbati (78%), comparativ cu femeile (73%). Potrivit studiului TNS CSOP, 9 din 10 respondenti consuma cafea de cel putin 2-4 ori pe saptamana, iar in ceea ce priveste ceaiul, acesta este consumat de 73% dintre persoanele intervievate, cu aceeasi frecventa.
O segmentare pe varste a consumatorilor de ceai a relevat faptul ca persoanele cu varsta de peste 55 de ani consuma ceai cel putin o data pe saptamana intr-o proportie semnificativ mai mare (41%) decat cei mai tineri decat ei (15%).
Ceaiul este consumat in principal datorita efectului relaxant pe care il are asupra consumatorilor, acest motiv fiind indicat de sase din zece respondenti. Un alt motiv indicat de catre persoanele intervievate este placerea de a-l consuma datorata gustului si calitatea acestuia de a ajuta la mentinerea sanatatii, aspect considerat a fi cel mai important beneficiu al ceaiului. Motivele de consum ale ceaiului cu cele mai mici procente sunt dorinta de a slabi, placerea de a prepara ceaiul sau socializarea - acestea fiind considerate importante doar de una din zece persoane. Interesant este faptul ca doar 13% dintre cei intervievati au luat in calcul posibilitatea de a consuma ceaiul ca inlocuitor pentru alte bauturi, acestia consumandu-l ca substituent pentru apa si cafea.
Obiceiuri de consum
In ceea ce priveste obiceiurile de consum, majoritatea romanilor (64%) obisnuiesc sa consume ceaiul pe tot parcursul anului, in timp ce o treime il consuma in special iarna. Momentul zilei preferat de consumatori este dimineata, in timpul micului dejun. La aceeasi ocazie de consum, alaturi de ceai romanii obisnuiesc sa mai consume paine prajita cu unt, dulceata sau miere (mai mult de jumatate dintre respondenti preferand aceasta combinatie), sandvisuri sau produse de panificatie. Indiferent de ocaziile de consum, merita retinut faptul ca aproximativ jumatate dintre respondenti au declarat ca prefera sa consume ceaiul simplu, fara a-l asocia cu un alt produs, mai arata studiul TNS CSOP. Intervalul in care consumul este cel mai redus este perioada dintre micul dejun si pranz, moment preferat de mai putin de unu din zece respondenti. In general, cei mai multi consumatori (81%) beau ceaiul indulcit, 68% dintre acestia folosind in acest scop zaharul alb, iar 21% mierea.
Beneficii asociate ceaiului
Categoria analizata cuprinde numeroase sortimente: ceaiuri de plante, de fructe, ceaiuri functionale cu efecte curative, ceai verde, negru, alb sau rosu si combinatii de ceaiuri de plante cu fructe. Cu toate acestea, ceaiurile consumate cel mai des sunt cele traditionale, de plante si de fructe, consumate de 58%, respectiv 26% dintre respondenti. Ceaiurile de fructe sunt un sortiment preferat in general de locuitorii oraselor mici si medii (39%). La randul lor, ceaiurile cu efecte curative sunt consumate in special de femei (fiind alese de 7 din 10 femei) cu varsta de peste 55 de ani, predominant din mediul rural si orase mici sau medii.
In ceea ce priveste tipul de ceai folosit, romanii opteaza in egala masura pentru plante uscate si pliculete de ceai. Cele doua forme de prezentare se diferentiaza insa prin profilul celor care obisnuiesc sa le consume. Astfel, plantele uscate sunt preferate in special de persoanele cu varsta de peste 55 de ani, din mediul rural si orase mici si medii, pe cand pliculetele sunt consumate preponderent de persoanele cu varsta de pana in 45 de ani, din orasele mari si din Bucuresti.
Intrebati care sunt cele mai mari beneficii ale ceaiului, consumatorii romani considera ca principalul beneficiu al acestuia este acela de a ajuta la mentinerea sanatatii. De asemenea, ceaiul este considerat de mare folos si in tratarea racelilor, hidratare, relaxare si intarirea sistemului imunitar. Dintre tipurile de ceai analizate, cel de plante este considerat de aproape doua treimi din totalul consumatorilor ca fiind cel mai mare ajutor in mentinerea sanatatii. In plus, ceaiurile de plante sunt considerate a fi benefice in tratarea racelior si a gripei si la intarirea sistemului imunitar. Referitor la ceaiurile de fructe, romanii sunt de parere ca ele ajuta la relaxare si sunt, in acelasi timp, si hidratante. Consumatorii de ceai verde si negru considera ca cel mai important beneficiu al acestor sortimente este acela de detoxifiere a organismului. Mai mult de o treime din totalul consumatorilor de ceai alb sustin ca acest tip le ofera vitalitate si energie.
Criteriile care influenteaza alegerea
Consumatorii romani aleg ceaiul in functie de calitatile acestuia si nu de forma de prezentare. Cel mai important aspect luat in considerare in decizia de cumparare este gustul, mentionat de 80% dintre respondenti, urmat indeaproape de calitate (79%) si de beneficiile oferite (77%). La polul opus de situeaza atractivitatea ambalajului si promovarea produsului – acestea fiind considerate importante doar de unu din patru respondenti. Forma pliculetelor de ceai este mentionata ca si criteriu de selectie de un sfert dintre respondenti, iar pretul este important pentru 63% dintre consumatori. Marca ceaiului ales si recomandarile prietenilor sau ale cunoscutilor sunt, de asemenea, importante pentru una din doua persoane intervievate, similar cu cantitatea si ofertele promotionale.
Brandurile Plafar si Fares, campioni la notorietate spontana
La capitolul notorietate, cele mai cunoscute branduri ale categoriei sunt Plafar, Fares si Lipton. Plafar este cea mai cunoscuta marca de ceai din Romania, fiind prima la care se gandesc spontan o treime dintre respondenti. Aceasta este urmata de Fares (21%) si de Lipton (11%). Clasamentul se pastreaza si cand vorbim despre notorietate asistata, Plafar inregistrand un procent de 73%, iar Fares si Lipton fiind la egalitate cu 59%. In ceea ce priveste marcile de ceai consumate cel mai des de catre romani, situatia este asemanatoare.
In fruntea clasamentului se situeaza Plafar, cu un procent de 46% din totalul respondentilor, urmata de Fares (cu 42%) si Lipton (cu 28%). Cele doua branduri (Plafar si Fares) ocupa, de asemenea, primele pozitii in topul preferintelor, fiind la egalitate, fiecare inregistrand un procent de 22%. O surpriza in categorie o reprezinta productia proprie de ceaiuri: unu din cinci romani alege sa-si produca singur ceaiul, din plante si fructe puse la uscat sau furnizate de catre rude.
Studiul cantitativ TNS CSOP aduce informatii pretioase si despre locatiile de cumparare a ceaiului: in general, principalul canal de achizitie a ceaiului este minimarketul, preferat de aproximativ unu din doi respondenti, acesta fiind urmat (la o diferenta semnificativa) de supermarketuri (28%). La polul opus se situeaza farmaciile si magazinele de tip Plafar, fiecare inregistrand un procent de 6%.
Romanii nu obisnuiesc sa mearga in ceainarii, baruri sau restaurante pentru a savura un ceai. Astfel, 95% dintre cei intervievati obisnuiesc sa consume ceaiul acasa. Acest lucru reconfirma importanta canalului de vanzare off-trade (retail) in categorie.
Vrei mai multe informatii? Descarca studiul integral de la sectiunea Studii Exclusive.