Deflatia, mai vizibila ca oricand in 2013 in retelele mari de magazine | Progresiv

Retelele internationale de magazine active pe piata romaneasca a bunurilor de larg consum au incheiat anul 2013 cu preturi considerabil mai mici decat in primele luni, arata analiza Shopping Basket realizata lunar de Magazinul Progresiv impreuna cu agentia de servicii integrate de marketing si comunicare Mercury360, in perioada februarie – decembrie 2013. Datele indica o schimbare importanta de trend  in dinamica preturilor, in conditiile in care, in ultimii trei ani cel putin, inflatia a fost prezenta an de an in retelele mari de retail. Deflatia, mai vizibila ca oricand in 2013 in retelele mari de magazine

Asadar, se poate vorbi de o deflatie in 2013, in special in segmentul magazinelor cash&carry – unde media cosului de cumparaturi in decembrie a ajuns la 90% din media inregistrata in februarie - si cel al hypermarketurilor (cu o diferenta de -8% intre dec. si feb.). In supermarketuri, deflatia este mai putin vizibila in graficul cu evolutiile lunare de preturi, insa in decembrie 2013 valoarea cosului de cumparaturi era cu 5% mai mica decat in februarie, in acelasi an. Doar in segmentul discounterelor (Lidl si Penny Market) s-a inregistrat o valoare medie a cosului de cumparaturi mai mare in decembrie fata de februarie, diferenta fiind de 3%.

Jucatorii din industria FMCG pun deflatia pe seama anului agricol bun, dar si a intensificarii concurentei dintre lanturile mari de retail. In interiorul cosului de cumparaturi, uleiul, zaharul, faina si cafeaua au inregistrat scaderi importante de pret, cat si sapunul si hartia igienica. De exemplu, la inceputul lui februarie zaharul Margaritar se vindea in retelele analizate cu un pret mediu de 4,89 lei, iar in decembrie pretul acestuia ajunsese la 4,08 lei. Scaderea pretului la uleiul Untdelemn de la Bunica este si ea spectaculoasa, de la 8,81 lei ajungand la 6,42 de lei. Cafeaua Jacobs Kronung a ajuns in decembrie la un pret mediu in IKA de 10,43 lei, fata de 13,35 lei in februarie. Studiul Shopping Basket a analizat un cos de cumparaturi avand in componenta 20 de produse lider in categorii importante in retail, atat alimente si bauturi, cat si produse nealimentare. Valoarea medie anuala a cosului de cumparaturi a fost de 130 de lei in hypermarketuri, de 137 de lei in supermarketuri si de 129 de lei in magazinele cash&carry. Cu doar un leu diferenta fata de hypermarket, magazinul cash&carry a devenit in 2013 cel mai ieftin magazin din IKA (segmentul retelelor internationale de retail alimentar).

1 din 4 produse din hypermarket, aflat la promotie

In 2013, numarul promotiilor a explodat in hypemarketuri si in magazinele cash&carry: in medie, unu din patru produse achizitionate in cadrul analizei Shopping Basket pe aceste doua canale de vanzare a fost la promotie. Spre comparatie, incidenta promotiilor in hypermarket a fost de doar 10% in 2012 si de 6% in 2011, iar in segmentul cash&carry ratele au fost cele mai mari, de 17% (2012) si respectiv 10% (2011).

Asadar, se poate afirma ca scaderile de pret remarcate pe parcursul anului 2013 s-au realizat preponderent prin intermediul promotiilor care tind sa se permanentizeze in anumite retele de magazine. Pana unde poate merge efervesenta promotiilor in hypermarket si in magazinul cash&carry? Ramane de vazut in acest an. Din graficul promotiilor se mai observa ca numarul promotiilor in IKA a crescut considerabil in luna martie datorita apropierii sarbatorilor de Paste, dar si in noiembrie, in special in locatiile de tip hypermarket si cash&carry.

In ceea ce priveste disponibilitatea la raft a produselor lider de categorie, situatia s-a imbunatatit in 2013 comparativ cu ultimii doi ani, dupa cum arata analiza Shopping Basket. In hypermarketuri, incidenta indiponibilitatii la raft a fost de 6%, fata de 8-9% in 2011-2012, iar in supermarketuri de 9%, fata de 12% in 2012 si 15% in 2011.  Cele mai multe situatii de articol lipsa la raft au fost intalnite la produsele: ulei Untdelemn de la Bunica, detergent automat Dero si faina de grau Dobrogea. Indisponibilitatea la raft nu reflecta doar rupturile de stoc, ci si delistarile de produse.

 

Annabella Retail Park
Businessul Annabella, pași mărunți în drumul spre o prezență națională
Pentru Annabella, 2024 a fost un an bun din perspectiva dezvoltării, proiectul emblematic fiind inaugurarea celui de-al doilea parc de retail în...
unilever_16
Unilever reușește să iasă de pe piața din Rusia după vânzarea operațiunilor
Gigantul britanic Unilever a anunțat finalizarea vânzării operațiunilor din Rusia către Arnest Group, un producător local de parfumuri,...
Raftul bunatatilor locale Timisoara Profi Via Profi
Profi extinde programul Raftul cu Bunătăți Locale și în județul Timiș
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în județul Timiș, în magazinele selectate din...
angajati generatii diferite
Angajații tineri vor un job lipsit de stres, generațiile mai mature caută un sentiment de apartenență
În timp ce reprezentanții generației Z pun mai mare accent pe lipsa presiunii și a stresului, pentru angajații din generația Baby Boomers e mai...