Cum vrea Auchan sa atraga cu 30% mai multi clienti in fostele Real | Progresiv
In vizita de magazin cu presa la Auchan Cotroceni din Bucuresti - ultimul hypermarket Real rebranduit dupa preluare – francezii au anuntat obiectivul ambitios al companiei: +30% la numarul de clienti in cele 20 de magazine achizitionate. Aceasta este, de altfel, prioritatea zero a Auchan Romania dupa integrarea Real. La scurt timp de la finalizarea acesteia, compania a anuntat si schimbarea directorului general, Patrick Espasa fiind inlocuit cu Frederic Bellon, managerul care a coordonat acest proces.
Numarul de clienti este cel mai important indicator de performanta pentru retailer in acest moment. „Mesajul meu pentru toti colaboratorii nostri este de a se uita si ei, in primul rand, la rata de crestere a numarului de clienti”, a declarat Patrick Espasa care ocupa, din luna mai, functia de presedinte la Auchan Italia si Romania. El a mai spus ca 2015 va fi primul an in care Auchan va contabiliza cresteri de vanzari in hypermarketurile achizitionate in 2013 de la grupul Metro. Pentru acest an, un obiectiv setat de Auchan este cresterea numarului de articole vandute in fostele unitati Real. Acest lucru nu va antrena insa majorarea vanzarilor valorice. De ce? „Tinand cont ca, potrivit datelor noastre, pretul mediu in reteaua Auchan este cu 27% mai mic decat pretul mediu in magazinele Real anterior preluarii, am avea nevoie de o crestere de 27% a volumelor de vanzari doar pentru a ne mentine la aceeasi cifra de afaceri”, a precizat Espasa. De altfel, pretul este primul argument invocat de acesta pentru setarea tintei ambitioase de crestere a traficului de clienti.
La nivelul sortimentatiei, schimbarile sunt vizibile cu ochiul liber in magazinul din Cotroceni: game mai largi la majoritatea categoriilor, in special la raioanele de delicatese, vinuri, produse bio, articole pentru copii, produse textile pentru casa, parfumerie si ingrijire personala, imbracaminte sport. Cresterea numarului de articole la raft se transpune printr-un aspect mai aglomerat al suprafetei de vanzare, comparativ cu cel al hypermarketului Real care a functionat in aceeasi locatie. La raionul de electronice se evidentiaza raftul cu tablete si telefoane inteligente Qilive, marca proprie Auchan lansata initial in Franta la finalul lui 2013. Produsele au alocat un spatiu generos si o vizibilitate foarte buna in magazin.
Compania franceza a investit circa doua milioane de euro in rebrandingul fiecarui magazin preluat de la Metro. „La nivel de magazin, transformarile au constat in modificari tehnice si comerciale, cum ar fi reorganizarea suprafetei de vanzare, extinderea unor universuri comerciale (precum Delicatese, Bio, etc), imbunatatirea confortului clientilor, decorarea, sistemele informatice, formarea si acompanierea echipelor si, mai ales, introducerea comertului Auchan de tip discount generalizat, cu game largi si adaptate de produse, cu toate preturile mici, permanent si cu servicii utile pentru clienti”, se arata in comunicatul Auchan.
Pe perioada derularii proiectului de transformare a hypermarketurilor Real, retailerul a intervievat peste 25.000 de clienti ai Real pentru a afla reactiile acestora la schimbarile aduse de Auchan in aceste magazine.
Doar jumatate dintre furnizori sunt comuni cu Real
Din cei 1.200 de furnizori ai retelei actuale, jumatate reprezinta furnizori comuni Auchan-Real, 25% sunt furnizori exclusivi Auchan, iar 25% furnizori exclusivi Real, potrivit statisticilor furnizate de retailer. Anul trecut, o parte dintre furnizorii Real si-au exprimat in mod neoficial dezaprobarea fata de conditiile de listare care le-au fost propuse de Auchan pentru continuarea colaborarii dupa proiectul de rebranding. Sesizat de catre furnizori, Consiliul Concurentei nu a intervenit in aceasta discutie, mentionand doar ca, atata timp cat termenii contractuali nu sunt impusi de vreuna dintre parti, autoritatea de concurenta nu are nicio parghie pentru a interveni in negocierile dintre retailer si furnizori.
Rebranding contra cronometru
Dupa primirea acordului Consiliului Concurentei pentru finalizarea tranzactiei, la sfarsitul lui iulie 2013, francezii s-au grabit sa transforme in Auchan magazinele preluate. Proiectul de rebranding s-a desfasurat pe mai putin de sase luni. De exemplu, remodelarea Real Hypermarket din Cotroceni a durat 18 zile si a fost realizata cu magazinul deschis, raion cu raion. In total, acest proiect a implicat investitii de 40 de milioane de euro. In prezent, Auchan are in derulare alte investitii substantiale, avand in constructie doua hypermarketuri noi: un proiect stand alone de circa 70 mil. euro in cartierul Drumul Taberei din Bucuresti si un proiect in centrul comercial Coresi din Brasov. Ambele inaugurari au fost anuntate pentru 2015.
Supermarketurile, urmatoarea miscare?
Vorbind despre investitiile viitoare, in cadrul conferintei de la Auchan Cotroceni, Patrick Espasa nu a dat de inteles ca retailerul ar urmari intrarea pe segmentul magazinelor mai mici, de proximitate. Insa spre finalul lunii aprilie, stirea privind planurile grupului de a-si dezvolta divizia de supermarketuri, AuchanSuper, a adus in lumina o noua posibilitate pentru Auchan in Romania: intrarea pe segmentul magazinelor mici.
Planurile anuntate de francezi pe segmentul supermarketurilor vizeaza extinderea pe pietele emergente, in special in Rusia si Vietnam, intre 2014-2016. Investitia este estimata la 600 de milioane de euro, dintre care 250 de mil. euro ar putea fi obtinute de la IFC (Banca Mondiala). Auchan are deja planurile stabilite pentru piata din Rusia, unde urmareste sa ajunga la 200 magazine pana in 2015, de la 122 supermarketuri Atak operate in prezent. In Romania, strategia multi-canal ar putea viza si online-ul, Auchan avand o prezenta slaba aici – este probabil singurul dintre retailerii internationali inactiv in retelele sociale.
„In 2015, reteaua noastra va lua in calcul extinderea pe canalul online, iar primele teste in Romania ale modelului Auchan Drive (implementat deja in alte piete – n.r.) ar putea sa se realizeze in 2016”, a declarat Patrick Espasa.