Cum s-a resimtit in consum criza economica si politica din 2012? | Progresiv

In anul 2012 romanii au traversat, pe langa criza economica, instalata de cativa ani buni in Romania, si o criza politica, ambele “fenomene” inducand la nivel perceptiv instabilitate si incertitudine asupra economiei nationale. In ceea ce priveste comportamentul de consum, 65,8% dintre persoanele intervievate de catre compania de cercetare de piata MEDNET Marketing Research Center afirma ca pe parcursul anului 2012, comparativ cu 2011, si-au schimbat obiceiurile de consum, fie cumparand aceleasi categorii de produse, dar in cantitate mai mica (34,0%), fie cumparand produse mai ieftine (21,3%). Cum s-a resimtit in consum criza economica si politica din 2012?

Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 23 – 29 noiembrie 2012. Au fost intervievate telefonic 800 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%.

Asadar, majoritatea locuitorilor din orasele cu peste 100.000 locuitori (60,5%) considera ca, in anul 2012 comparativ cu 2011, situatia economica a tarii s-a inrautatit. Participantii la studiu care vad mai pregnant aceasta inrautatire a situatiei economice sunt in special femei, cu varsta cuprinsa in intervalul 45-65 ani, cu studii medii si un venit lunar net mai mic de 2.000 lei/familie. Si, chiar daca perceptia majoritara despre economia Romaniei este una negativa, exista totusi si un procent mic de optimisti. Acestia reprezinta 5,6% dintre orasenii intervievati care vad o imbunatatire a situatiei economice.
Intre aceste doua extreme – cei care considera ca situatia economica a tarii s-a inrautatit si cei care considera ca s-a imbunatatit comparativ cu 2011 – se afla 30,8% dintre respondenti care nu vad schimbari demne de semnalat.

Situatia economica versus situatia familiei
In acest context, atunci cand vine vorba despre situatia economica actuala a familiei lor, respondentii nu mai au aceleasi sentimente pesimiste ca in cazul situatiei economice a tarii. Astfel, cea mai mare parte a orasenilor intervievati (47,9%) declara ca situatia economica a familiilor lor a ramas la fel ca in 2011. Acestia sunt in special tinerii (cu varsta cuprinsa in intervalul 18-34 ani), cu studii peste medie si cu un venit lunar net/familie cuprins in intervalul 3001-5000 lei. De asemenea, sunt cei care nu si-au modificat comportamentul de consum in ultimul an, care au consumat in perioada Sarbatorilor de Iarna la fel ca anul trecut, si care au continuat sa cumpere cadouri pentru cei dragi atat de Mos Nicolae, cat si de Craciun. Cu toate acestea, nu este deloc de neglijat procentul celor care afirma ca situatia economica actuala a familiei lor s-a inrautatit comparativ cu anul trecut (35,6%). De aici putem deduce faptul ca un numar semnificativ de oraseni inca se lupta cu criza economica, nereusind sa-si mentina sau sa-si imbunatateasca nivelul de trai.

Ca si in cazul situatiei economice a tarii, cei care vad mai pregnant o inrautatire a situatiei economice a familiei sunt in special femei, cu varsta cuprinsa in intervalul 45-65 ani, cu studii medii si un venit lunar net mai mic de 2.000 lei/familie. Mai mult decat atat, acestia si-au schimbat comportamentul de consum pe parcursul anului trecut, fie cumparand aceleasi produse, dar in cantitate mai mica, fie cumparand produse mai ieftine si in cantitate mai mica. Si pentru Sarbatorile de Iarna au fost foarte atenti la cheltuielile facute, stabilind un buget destinate acestei perioade, buget care a fost mai mic fata de anul trecut.
Trebuie precizat faptul ca, din aceasta categorie fac parte cei care nu si-au permis sa cumpere cadouri si care pentru masa de Craciun si-ar fi dorit sa cumpere diverse produse alimentare, cum ar fi carnea de curcan sau porc, pentru care nu au avut bani.

Exista insa si respondenti “fericiti” care pe parcursul anului 2012 au simtit o imbunatatire a situatiei lor economice (16,1%). Acestia sunt, in special, barbati, cu varsta cuprinsa in intervalul 25-44 ani, cu studii superioare si cu un venit lunar net per familie mai mare de 5.000 lei. De asemenea, acestia sunt cei care si-au relansat consumul, cumparand aceleasi produse, dar in cantitate mai mare, care - comparativ cu anul trecut - si-au marit bugetul alocat Sarbatorilor de Iarna si care au reusit sa cumpere aproape tot ce si-au dorit, inclusiv cadouri.

Modificari in comportamentul de consum
In ceea ce priveste comportamentul de consum, 65,8% dintre persoanele intervievate afirma ca pe parcursul anului 2012, comparativ cu 2011, si-au schimbat obiceiurile de consum, fie cumparand aceleasi categorii de produse, dar in cantitate mai mica (34,0%), fie cumparand produse mai ieftine (21,3%).
Numai 8,5% dintre respondenti au cumparat aceleasi produse ca in 2011, dar in cantitate mai mare, in timp ce 2,0% au cumparat produse mai putine, dar “mai de calitate” si “mai sanatoase” (produse bio, eco etc.).

Exista totusi, un procent suficient de mare de oraseni (34,0%) care declara ca NU si-au modificat comportamentul de consum in anul 2012, comparativ cu anul 2011.
Mai mult decat atat, se inregistreaza o crestere semnificativa din punct de vedere statistic a celor care nu si-au schimbat stilul de viata de la un an la altul (34,0% in 2012, comparativ cu 22,5% in 2011).

Mihaita Stoian Director Executiv Adjunct Magazine DIANA, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Retailerul Magazine DIANA își consolidează echipa de top management
Magazine DIANA, unul dintre cei mai importanți jucători independenți din piața locală de retail, l-a numit pe Mihăiță Stoian în funcția de...
Nicoleta Scarlat_Director de Vanzari Eisberg Romania, detalii despre evolutia companiei in 2024 pe www.revistaprogresiv.ro
Eisberg România a depășit pragul de afaceri de 100 milioane lei în 2024
Eisberg România, lider în producția de salate preambalate, a încheiat anul 2024 cu o creștere de 18% atât în volumul de produse vândute, cât...
optimism oameni de afaceri studiu EY global
Directorii generali, optimiști în privința perspectivelor de creștere în 2025
Directorii generali din lume se declară optimiști în privința creșterii în 2025, în pofida complexelor provocări geopolitice și...
România, al doilea cel mai mare beneficiar de noi proiecte de retail din Europa Centrală și de Est
Retailul modern din România, în plină expansiune
Piața de retail modern din România continuă să se extindă, contrar tendințelor de încetinire economică, susținută de un consum în...
Nedelcu Tudor Penny expansiune retea magazine discounter. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Tudor Nedelcu, Team Leader Expansiune la PENNY România, despre planurile de extindere ale rețelei
Cu peste 400 de magazine deschise la nivel național, PENNY continuă să fie unul dintre cei mai activi retaileri din România. Tudor Nedelcu, Team...
schimbari in echipa de achizitii a Kaufland international
Schimbări în echipa internațională de achiziții a retailerului Kaufland
Retailerul german Kaufland, parte a grupului Schwarz, va separa începând cu data de 1 martie diviziile de vânzări și achiziții la nivelul...