Copy-paste in industrie. Delete! | Progresiv
In ipostaza de consumator, nu pot sa nu observ in multe magazine ale lanturilor internationale de retail asemanari izbitoare intre ambalajele marcilor proprii ale retelelor si cele ale brandurilor mari ale producatorilor. Designul de ambalaj, paleta de culori utilizata, chiar si denumirea produselor in unele cazuri creeaza confuzie in mintea cumparatorului.
Am remarcat acest fenomen in special in discountere, unde riscul de confuzie este si mai mare pentru ca acolo clientii gasesc pe raft doar produsul marca proprie si o oferta foarte redusa de branduri mari, astfel incat nu pot sesiza la fata locului asemanarile dintre acestea.
Insa, in mod surprinzator, marii producatori de branduri nu iau atitudine in mod public vis-a-vis de acest fenomen. Exista, intr-adevar, multe somatii trimise de furnizori lanturilor mari de magazine, care uneori ajung chiar si la procese in tribunal, insa cate dintre aceste conflicte se rezolva la timp pentru a minimiza pagubele brandurilor mari si cate dintre aceste situatii ajung la urechile consumatorilor pentru a-i face mai atenti la ceea ce aleg de pe raft?
Problema se acutizeaza tot mai mult in Europa, ceea ce face ca furnizorii sa apeleze la noi parghii de protejare a brandurilor lor. Recent, in Marea Britanie - o piata pe care marcile private detin nu mai putin de 47% din piata bunurilor de larg consum (a doua mare cota din Europa, potrivit PLMA 2012 Yearbook, Nielsen) - producatorii au gasit o noua strategie de lupta cu retailerii care le copiaza brandurile: unificarea fortelor.
Astfel, furnizorii reuniti in Grupul Brandurilor Britanice au comandat un studiu din care reiese ca, pusi in fata unui raft cu branduri mari de producator si marci proprii care le copiaza anumite caracteristici, consumatorii si-au diminuat viteza de recunoastere a brandurilor consacrate. De aici si pana la alegerea de pe raft a unei marci proprii din greseala este doar un pas, tinand cont si de timpul foarte redus pe care o persoana il petrece, in medie, in fata raftului pentru a lua decizia de cumparare.
De ce este atat de importanta aceasta miscare a furnizorilor britanici? Pentru ca, pana acum, cele mai multe actiuni in instanta s-au lovit de lipsa unor argumente economice privind impactul copierii brandurilor mari de catre marcile retailerilor asupra perceptiei si deciziilor consumatorilor. Mai mult, inarmat cu rezultatele studiului pe consumator, Grupul Brandurilor Britanice a facut lobby la organele de supraveghere a comertului si chiar si la Guvern.
Asadar, industria europeana creeaza noi precedente favorabile brandurilor mari. O veste buna pentru investitorii in marketing, dar si pentru retailerii mici care inca mai cred in puterea brandului.



