Cine SUNT si ce VOR clientii magazinelor mici? | Progresiv

„Posibilitatea de a cumpara produse din locatii la care se poate ajunge pe jos este ceea ce ne atrage la magazinele de proximitate”, spun cumparatorii intervievati cu ocazia celui mai recent studiu marca IGD, „The Small Store Shopper” (n.r. Cumparatorul din magazinele mici). Rezultatele, desi cu aplicabilitate directa la piata din Marea Britanie, pot fi extrapolate si folosite cu succes si in tara noastra. Cine SUNT si ce VOR clientii magazinelor mici?

Anul trecut, popularitatea segmentului de magazine de tip convenience in Marea Britanie a fost peste asteptari, iar cei de la IGD caracterizeaza evolutia segmentului drept o „poveste de sucess”. Tocmai de aceea si interesul specialistilor de la IGD de a identifica profilul cumparatorului din magazinul de cartier printr-un studiu dedicat care sa ajute administratorii de astfel de formate, dar si furnizorii, sa inteleaga care sunt nevoile clientilor lor si ce nu trebuie sa le lipseasca de la raft pentru ca acestia sa plece satisfacuti. Si in alte tari europene, interesul consumatorilor pentru acest canal de achizitie a cunoscut o revigorare, iar in Romania, tot anul trecut, am asistat la o serie de initiative pe acest segment, precum Mic.ro, reteaua dezvoltata de Mercadia Holland, compania controlata de omul de afaceri Dinu Patriciu, sau Shop&Go, al grupului de retail belgian Delhaize.  

Revenind la Marea Britanie, la momentul aprilie 2010, IGD estima ca exista un numar de 48.410 magazine de tip convenience, ceea ce reprezinta nu mai putin de 52,6% din totalul universului de magazine de aici. Si, desi in termeni cantitativi, numarul unitatilor de proximitate a scazut in ultimii ani, mai ales in randul retailerilor neafiliati la o retea, indepedenti, valoric vorbind sectorul si-a intarit pozitia cu vanzari de circa 32 miliarde de lire sterline in 2010, potrivit IGD. Comparat cu inceputul anilor 2000, evolutia marcheaza o crestere de 67%, iar previziunile vorbesc despre un ritm asemanator si in urmatoarea perioada.

Ce alimenteaza vanzarile?

Exista o serie de trenduri in materie de consumator care contribuie la cresterea valorica a sectorului convenience, cum ar fi:

  • majorarea numarului de gospodarii formate dintr-o singura persoana;
  • factori demografici. In Marea Britanie, spre exemplu, se asteapta ca numarul locuitorilor sa creasca la 71 de milioane pana in 2031, ceea ce va duce inevitabil la o aglomerare si mai mare a zonelor urbane;
  • emanciparea femeii. Femeile de cariera, dar care sunt in acelasi timp si sotii sau mame, sunt un segment de cumparatori in randul carora s-a evidentiat nevoia pentru solutii de achizitie in proximitatea casei;
  • ratarea meselor. Studiile arata ca mai mult de un sfert dintre cumparatori (27%) nu iau micul dejun, cu 19% mai mult ca in 2004, iar sectorul convenience va avea numai de castigat de pe urma acestei tendinte;
  • lipsa unui plan de alimentatie zilnic pentru un numar tot mai mare de cumparatori.  

Misiune indeplinita

Nu mai putin de 18 „misiuni de cumparare” au descoperit cei de la IGD cu ocazia cercetarii privind profilul cumparatorilor din magazine de tip convenience, de la produse de baza si necesitati comune, pana la gasirea de cadouri pentru ocazii speciale sau servicii postale.

Cumparaturile de completare pentru produse de baza sunt, in mod evident, principala ocazie de vizita printre cumparatori, mentionata de aproximativ 43% dintre cei intervievati. Unul din sase (17%) au precizat, de asemenea, ca merg cu scopul de a se reaproviziona cu fructe si legume. Respondentii cu gospodarii mai mari care au luat parte la focus grup au spus ca prefera acest canal tocmai pentru ca le asigura un grad suplimentar de prospetime.
Tocmai de aceea si atentia managerilor de astfel de magazine s-a indreptat in ultima perioada spre modernizarea si eficientizarea lantului de aprovizionare. In plus, sortimentatia de produse a fost adaptata la nevoile comunitatilor din care fac parte, departandu-se de la oferta de produse standardizata.



Atentie la indicii

Cu un ritm tot mai alert de viata si cu modificari curente la nivelul profilului demografic al consumatorilor, furnizorii si retailerii trebuie sa acorde o atentie sporita intelegerii misiunilor de cumparare a celor din imediata lor vecinatate si sa adapteze oferta de produse din mers. De altfel, tocmai aceasta autonomie si flexibilitate pe care le-o da administrarea unei sortimentatii de produse mici le da si avantajul competitiv in lupta cu magazinele mari.
Cumparatorii mai in varsta, spre exemplu, vor merge cel mai probabil la un magazin de tip convenience cu intentia de a achizitiona ziare, reviste si bilete de loterie, in timp ce oamenii cu varsta cuprinsa intre 35 - 54 de ani si cei cu venituri si educatie superioare vor merge pentru a cumpara alimente pentru consumul imediat (urmatoarea masa) sau bauturi alcoolice.

La polul opus, in randul tinerilor se intalneste o rata mai mare de achizitie de produse precum tigarete si alte produse din tutun, dar si produse precum snacks-uri sau sandwich-uri.

Diferenta intre un magazin de proximitate de succes si faliment consta tocmai in cunoasterea minutioasa a nevoilor specifice ale cumparatorului. La aceasta se adauga si cateva reguli de bun simt, cum ar fi disponibilitatea produselor la raft, activitati promotionale si ambalaje care se potrivesc nevoilor consumatorilor.

centru comercial spatiu de retail livrare de proiecte de retail. Vezi mai multe pe revistaprogresiv
Livrările de proiecte de retail din prima jumătate a anului, triple față de 2023
Primul semestru din 2024 a fost foarte dinamic în ceea ce privește livrările de noi proiecte de retail, adăugând aproximativ 106.000 de metri...
Alexandru Turcanu Country Manager Munch
Munch, creștere de circa 80% a numărului de clienți în lunile de vară
Munch, aplicația care ajută la reducerea risipei alimentare, a raportat o creștere cu aproape 80% a numărului de clienți în cele trei lunile de...
cumparaturi de produse de tip nutriție specială pe Sezamo
Sezamo: 1 din 5 coșuri conține cel puțin un produs de tip nutriție specială
Supermarketul online Sezamo anunță creșterea interesului clienților pentru produse de tip nutriție specială, cu 1 din 5 coșuri conținând cel...
Ds Smith ambalaje 2749 RHM_DSS
DS Smith lansează un serviciu prin care companiile pot evalua reciclabilitatea ambalajelor
DS Smith, furnizor de top în domeniul ambalajelor sustenabile, anunță lansarea Serviciului de Evaluare a Reciclabilității (RES), prin care...