Cat de traditionalist ramane consumatorul de cafea? | Progresiv
Intre espresso si traditionala cafea la ibric, se pare ca bautorii romani de cafea inca prefera metoda turceasca de preparare a cafelei. Un segment in dezvoltare este cel al espressoarelor cu capsule, datorita noilor lansari pe piata, insa doar 11% dintre consumatori sunt interesati de achizitionarea unui astfel de aparat, conform sondajului realizat de TNS CSOP in perioada august-septembrie 2013.
In prezent, 3 din 4 romani consuma cafea ambalata, in principal cafea macinata, preparata la ibric, mai arata studiul citat. Este interesant ca, atat acasa cat si la serviciu sau la scoala, majoritatea romanilor prefera sa consume cafea turceasca/la ibric. In topul preferintelor, aceasta este urmata de cafeaua la filtru, consumata preponderent la serviciu sau la scoala.
In ceea ce priveste ocaziile de consum, trebuie mentionat ca persoanele care consuma cafea prefera sa isi inceapa ziua cu o cafea macinata servita acasa, inainte de a pleca la serviciu sau la scoala, dupa care aproape jumatate dintre acestea prefera un “boost” de energie constand intr-o cafea, cel mai adesea macinata, servita la locul de munca sau la scoala.
Analizand profilul cumparatorilor de cafea comparativ cu cei care nu cumpara acest produs, specialistii de la TNS CSOP au creionat profilul cumparatorului de cafea ambalata, care este mai degraba femeie decat barbat, cu varsta cuprinsa intre 30 - 45 de ani, casatorita, avand un venit pe familie intre 1500 si 3000 lei. Pentru o mai buna intelegere a comportamentului de consum, consumatorii au fost segmentati in consumatori “heavy” si consumatori “medium/ light”. Consumatorii “heavy” sunt acele persoane care consuma cafea ambalata acasa sau la locul de munca, cel putin o data pe zi (cel putin o categorie din cele mentionate in chestionarul companiei de research) sau consuma de cel putin 3 ori pe saptamana cel putin 2 categorii de cafea ambalata. La randul lor, consumatorii “medium/ light” sunt acele persoane care consuma un sortiment de cafea ambalata de cel mult de 5 ori pe saptamana.
Consumatorii “heavy” reprezinta 90% din consumatorii de cafea, acestia preferand cafeaua turceasca, preparata la ibric, cu care isi incep ziua - acasa sau la serviciu. Manifesta o puternica loialitate fata de marca preferata. Pe de alta parte, consumatorii “medium/ light” sunt mai “vulnerabili” atunci cand nu gasesc marca preferata in magazin, orientandu-se catre marcile disponibile.
Espressoarele au convins 7% dintre consumatori
In ceea ce priveste expresoarele, circa 7% din totalul consumatorilor de cafea intervievati au declarat ca detin astfel de aparate, toti fiind consumatori “heavy”, lucru ce ilustreaza ca, desi sunt conservatori in ceea ce priveste marca preferata, sunt deschisi la adoptarea unor noi solutii de preparare a popularei bauturi. Exista un segment de 11% dintre consumatorii de cafea care manifesta interes pentru a achizitiona un expresor cu capsule, in principal pentru o preparare mai rapida a cafelei, dar si pentru a obtine un gust deosebit fata de cafeaua consumata in prezent. Consumatorii de cafea care declara ca intentioneaza sa achizitioneze un espresor cu capsule prefera in proportie mai mare sortimente de cafea precum espresso sau cafea 3 in 1. Ca bariere pentru achizitia unui espresor cu capsule, consumatorii mentioneaza in primul rand costul ridicat al aparatelor de acest tip, vorbind insa intr-o proportie mult mai mica despre costul capsulelor. De asemenea, cei care nu intentioneaza sa achizitioneze un espresor cu capsule invoca, in afara de pret, temerea ca metoda aceasta de preparare ar putea altera gustul cafelei, acesta fiind diferit de gustul cafelei preparate traditional.
Metodologia
Studiul a fost realizat in perioada iunie-iulie 2013 la nivel national, in randul populatiei de peste 18 ani din Romania, folosind un esantion de 1125 persoane, cu o marja de eroare de ±2,9%. Instrumentul de cercetare a fost Csop Omnibus (CSOPbus). CSOPbus este realizat lunar pe un esantion tri-stratificat, probabilist, de 1100 de respondenti. Esantionul este reprezentativ pentru populatia peste 15 ani, la nivel national. TNS CSOP este o companie cu traditie in cercetarea de piata din Romania. Compania a fost infiintata in 1993, iar din 1997 face parte din reteaua TNS, prezenta in peste 80 de tari la nivel global.
Descarcati aiciraportul de cercetare detaliat, realizat de catre TNS CSOP.