Bulgaria, o piaţă mică, dar cu potenţial de dezvoltare | Progresiv
Puterea scăzută de cumpărare a populaţiei şi creşterea competiţiei între retailerii internaţionali au contribuit la încă un an dificil pentru piaţa FMCG din Bulgaria. Cu toate acestea, analiştii sunt de părere că perioada următoare va fi caracterizată de mici îmbunătăţiri ale climatului de afaceri, ceea ce va contribui la o dinamică pozitivă a economiei.
Cea mai importantă mişcare de pe piaţa de retail din Bulgaria în anul 2013 a reprezentat-o retragerea Roda Megamarket. Proprietarul acestei reţele, grupul Mercator, a decis să iasă de pe piaţa bulgară după patru ani de încercări eşuate de a-şi executa planurile de dezvoltare în această ţară. În ciuda magazinelor spaţioase, a numeroaselor promoţii şi a mărcilor private de calitate pe care reţeaua le oferea clienţilor din Bulgaria, strategia de dezvoltare a retailerului a înregistrat un eşec.
Reprezentanţii celorlalte companii de profil, deopotrivă internaţionale şi locale, şi-au continuat extinderea prin deschiderea de magazinelor de formate mai mici, potrivite pentru centrele oraşelor, în contextul în care consumatorii şi-au menţinut preferinţele de a face cumpărături aproape de casă, ignorând practic ofertele şi discount-urile marilor magazine. Acesta este şi motivul pentru care discounterul Lidl a deschis un magazin chiar în centrul Sofiei.
Un studiu realizat de GfK Bulgaria la jumătatea anului trecut arăta că micile magazine tradiţionale încă reprezintă un canal important al pieţei de retail, către acesta îndreptându-se o treime din cheltuielile cu bunuri de larg consum al unei gospodării.
Ofertele speciale au continuat să fie în centrul comunicării retailerilor cu consumatorii. Cu toate acestea, spre deosebire de anul precedent, când un preţ scăzut era de ajuns pentru a atrage clienţii, în 2013 s-a manifestat o schimbare de atitudine, calitatea devenind prioritară pentru cumpărătorii bulgari. Acesta a fost motivul pentru care majoritatea retailerilor a început să acorde o atenţie mai mare sortimentului de produse de calitate, în locul celor cu preţuri mici.
De-a lungul anului 2013 au fost în centrul atenţiei publicului şi relaţiile retailerilor cu furnizorii. Sesizările privind practici incorecte în procesul de negociere sau abuz de poziţie dominantă din partea reţelelor de retail au dus la o promisiune din partea noului guvern bulgar de a acţiona şi de a introduce o lege care să reducă presiunea impusă de reţele asupra furnizorilor.
Un alt subiect de dispută pentru mediul de afaceri din acest sector l-a reprezentat sortimentul limitat de bunuri de origine bulgară prezent în magazinele retailerilor internaţionali. Această situaţie a determinat mai multe asociaţii profesionale de profil să ia atitudine şi, în urma negocierilor, cele mai multe reţele internaţionale şi-au dezvoltat sortimentaţia de produse locale. Retailerii au comunicat intens pe seama creşterii numărului de articole autohtone listate la raft.
Tot în 2013, în încercarea de a atrage simpatia mediului de afaceri, noul guvern al Bulgariei a venit cu propunerea de a închide hypermarketurile şi supermarketurile în weekend-uri. Scopul declarat al acestei măsuri a fost susţinerea magazinelor locale, de dimensiuni mici. Pe de altă parte, câţiva retaileri bulgari independenţi, intimidaţi de creşterea accelerată a cotei de piaţă a reţelelor internaţionale, au decis să-şi unească forţele şi să ofere condiţii mai bune furnizorilor, încercând astfel să le ţină piept jucătorilor de talie internaţională.
Caracteristicile consumatorilor bulgari
Numeroase studii confirmă faptul că consumatorii bulgari nu sunt atât de uşor de atras precum ar putea părea la o primă vedere. Cu un buget mediu săptămânal de doar 20 de euro pentru produse alimentare, consumatorii bulgari nu sunt impresionaţi de ofertele speciale, ei căutând mai degrabă garanţia calităţii, potrivit unui studiu realizat de GfK Bulgaria la cererea Lidl Bulgaria.
Participanţii la studiu au spus că merg la cumpărături de patru ori pe săptămână şi aleg alimentele pe care le achiziţionează în funcţie de următoarele criterii: un raport bun calitate/preţ (46%), preţul cel mai scăzut (22%), oferte speciale (20,5%) şi familiaritatea brandului (11,6%). O altă caracteristică a pieţei este faptul că bulgarii sunt europenii care merg cel mai des la cumpărături, după cum mai arată studiile de piaţă disponibile.
Articol scris de Katya Dzhatova, editorul revistei Progresiv Bulgaria.