Aproape jumatate din magazinele vizitate de romani intr-o luna sunt minimarketuri | Progresiv

Locatia convenabila, curatenia, lipsa de aglomeratie si personalul amabil sunt principalele atuu-uri pe care le au minimarketurile in fata celorlalte formate de magazine, iar produsele de panificatie, bauturile alcoolice si produsele din tutun sunt categoriile „destinatie”. De altfel, 3 din 7 magazine vizitate, in medie, intr-o luna de catre cumparatorii din mediul ruban sunt din acest segment. Rezultatele apartin unui studiu realizat de compania Exact Cercetare si Consultanta in exclusivitate pentru Magazinul Progresiv si prezentat in cadrul Seminarului Progresiv Interactiv de la Bacau. Aproape jumatate din magazinele vizitate de romani intr-o luna sunt minimarketuri

Principalele obiective ale studiului Exact Cercetare si Consultanta au fost identificarea modelelor de vizitare pe diferite tipuri de magazine pentru cumparaturile de baza si ocazionale, dar si a motivatiilor a magazinelor in functie de tipul de cumparaturi realizat. Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 1.174 de persoane cu varsta cuprinsa intre 18-60 de ani, din mediul urban, cu educatie medie si superioara, utilizatori de internet si care fac cumparaturi cel putin o data pe luna. Datele au fost culese in perioada 27 august – 1 septembrie 2013, prin sondaje de opinie pe baza de chestionar standardizat administrat prin intermediul internetului. Eroarea de esantionare este de +/-3%.

Specialistii Exact Cercetare au definit canalele de retail astfel:

  • minimarketuri – alimentare sau magazine traditionale cu vanzare la tejghea sau cu autoservire, chioscuri, dar si magazine specializate sau de producator (Agricola, Vel Pitar, Diana, etc.) sau retele de proximitate precum Shop & Go, La Doi Pasi sau Carrefour Express;
  • la supermarketuri au fost incluse magazine precum Annabella, Billa, Carrefour Market, Cris Tim, Darina, Mega Image, Paco, Profi sau Unicarm;
  • la hypermarketuri au intrat brandurile de magazin deja consacrate precum Auchan, Carrefour, Cora, Penny si Kaufland, in timp ce la discounteri lucrurile au fost si mai simple, cu doar doi reprezentanti Lidl si Penny XXL.

Minimarketul este preferat mai ales pentru cumparaturile ocazionale

In medie, un locuitor urban a vizitat in ultima luna 7 magazine pentru cumparaturile de aprovizionare generala, dintre care 2 hypermarketuri, 3 minimarketuri, un supermarket si un discounter. In ciuda unei palete largi de magazine vizitate, peste trei sferturi (77%) dintre persoanele intervievate prefera sa viziteze hypermarketurile cand vine vorba de cosul saptamanal de cumparaturi, in timp ce minimarketurile si discounterele sunt vizitate in vederea cumparaturilor ocazionale sau de completare. Totusi, chiar si aici hypermarketul are un cuvant de spus mai ales pentru cumparatorii care au in proximitatea casei o astfel de unitate. Astfel, pentru 4 din 10 persoane hypermarketul este atat de aproape de casa incat poate fi considerat magazin de proximitate, constituind o alternativa la magazinul de tip minimarket.

In topul magazinelor de tip hypermarket preferate de locuitorii din mediul urban se afla Kaufland (30%), urmat de departe de Carrefour si Auchan (16%). Tot Kaufland revendica primul loc si la capitolul „cel mai des vizitat magazin” atat in ultimele 12 luni, cat si in ultima luna.

Intrebati care sunt motivele pentru care aleg sa isi faca cumparaturile generale din gospodarie intr-un magazin de tip hypermarket, respondentii au acordat punctaje ridicate unor argumente ca „au cele mai bune preturi”, „pentru diversitatea / varietatea produselor”, „este in proximitatea locuintei”. In mod surprinzator, doar 9% au spus ca pentru promotii.

De partea cealalta, minimarketurile sunt preferate mai ales datorita proximitatii de locuinta (56%), dar ii satisface pe cumparatori si la capitolul diversitate/ varietate a produselor (18%) si preturi bune (17%).

Comportamentul cumparatorilor  pe canale

Studiul Exact Cercetare a analizat nu doar frecventa de vizitare pe tip de magazin, ci si comportamentul de cumparare, luand in calcul parametrii precum momentul si locul in care se ia decizia, timpul petrecut in magazin, tipul de alimente cumparate sau valoarea cosului mediu de cumparaturi.

Minimarket

  • majoritatea participantilor la studiu (67%) aleg magazinul pe care il viziteaza inca de acasa, 16% se decid cand sunt pe drum, iar 15% planifica in timpul programului de serviciu. Trebuie mentionat, de asemenea, si ca un procent covarsitor dintre locuitorii din mediul urban (86%) ajung pe jos la minimarket;
  • 84% dintre cumparatorii minimarketurilor viziteaza magazinul in timpul saptamanii, iar ca moment al zilei vorbim de un procent de 34% dintre acestia care merg dimineata si de un  procent de 47% care aleg sa mearga dupa-amiaza;
  • la magazinele tip minimarket se ajunge in aproximativ 9 minute, iar timpul mediu petrecut in magazin este de 12 minute;
  • minimarketul este preferat pentru articolele care se cumpara cu o frecventa mare: produse de panificatie, bauturi non-alcoolice sau produse pe baza de tutun. In mod surprinzator, doar 17% dintre cumparatorii urbani spun ca adauga cumparaturi de impuls;
  • suma medie cheltuita la o vizita in minimarket este de aproximativ 36 lei, iar 87% dintre participantii la studiu au mentionat ca de obicei se incadreaza in suma planificata sau chiar cheltuiesc mai putin;
  • principalele aspecte de care cumparatorii tin cont in alegerea magazinului de tip minimarket sunt: calitatea produselor, distanta mica pana la magazin, atmosfera primitoare si personalul amabil.


Supermarket

  • la fel ca in cazul minimarketului, majoritatea respondentilor planuiesc vizita acasa (69%), 17% la serviciu si 14% se decid pe drum;
  • momentul de vizitare cel mai adesea intalnit este dupa-amiaza (49%), in timpul saptamanii (89%), in timp ce factorii importanti in alegerea unui supermarkului sunt distanta, programul de lucru si organizarea produselor in magazin;
  • si la supermarket se ajunge tot pe jos (in 80% din cazuri), in 13 minute, iar timpul petrecut in magazin aproape ca atinge 30 de minute;
  • si structura categoriilor – destinatie coincide intr-o anumita masura cu cea inregistrata in dreptul minimarketului, cu produsele de panificatie situate in top, urmate de bauturile non-alcoolice, bauturile alcoolice si dulciurile sau deserturile. De retinut si faptul ca un procent usor mai mare de cumparatori se arata  „convinsi” de produsele de impuls (23%);
  • 62 de lei este suma medie cheltuita per vizita in supermarket, iar un procent de 26% dintre cumparatorii participanti la studiu mentioneaza ca este mai mult decat isi planificasera sa scoata din buzunar.


Discounter

  • 75% dintre cumparatorii din discounter viziteaza acest tip de magazin in timpul saptamanii, cu precadere dupa-amiaza. Jumatate dintre acestia ajung pe jos, iar 42% folosesc masina;
  • cat de repede ajung la magazin? in 14 minute, iar 38 de minute le petrec inauntru;
  • categoriile care suscita interesul cumparatorilor sunt lactatele si branzeturile, fructele si legumele, dulciurile si deserturile, mezelurie, dar si produsele de ingrijire personala;
  • factorii importanti care recomanda discounterii in fata altor tipuri de magazine tin mai ales de politica de pret practicata de acestia („au preturi convenabile”, „pentru promotii si discounturi”);
  • la o vizita in discounter se cheltuieste, in medie, 88 de lei, iar 42% dintre cumparatori declara ca au suma stabilita dinainte,  46% dintre acestia cheltuind exact cat si-au propus.


Hypermarket

  • 71% dintre cumparatori decid acasa sa mearga la hypermarket si doar 20% se hotarasc la serviciu, iar un procent semnificativ merg cu masina (57%);
  • dintre toate tipurile de magazine, hypermarketul este singurul in dreptul caruia se inregistreaza un timp de petrecere in magazin de peste o ora (o ora si 10 minute), in timp ce distanta pana la magazin este parcursa in 20 de minute;
  • lista de produse achizitionate din hypermarket este, asa cum era de asteptat, mai extinsa, in topul acesteia regasindu-se categorii precum bauturi non-alcoolice, fructe si legume, lactate si branzeturi, mezeluri, dulciu, carne proaspata sau congelata, dar si produse de ingrijire corporala sau pentru curatenia casei;
  • suma cheltuita per vizita este de 140 de lei, insa un procent deloc de neglijat dintre cumparatori (31%) scot din portofel mai mult decat isi dorisera;
  • acest tip de magazin este preferat pentru calitatea produselor, preturile convenabile si varietatea ofertei.
România, țara în care decalajul puterii de cumpărare se adâncește
Raportul calitate-preț, principalul motiv pentru schimbarea mărcii de alimente
Consumatorii își doresc să cumpere alimente care să corespundă cu valorile lor în materie de sănătate, confort și sustenabilitate, dar...
Tranzactie pe piata de curierat: Sameday preia Cargus, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Tranzacție pe piața de curierat: SAMEDAY achiziționează Cargus
SAMEDAY, compania românească de curierat, își continuă strategia de dezvoltare prin semnarea contractului de achiziție a Cargus. Achiziția...
Radu Savopol, 5 to go
Radu Savopol, 5 to go: La început am fost un one man show. Acolo a fost greșeala majoră
Multe din momentele de succes ale unui antreprenor sunt precedate deseori de încercări și nereușite. În cazul lui Radu Savopol, Cofondator al 5...
Danone Terapie digestiva, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Danone România lansează campania educațională Terapia Digestivă
Danone România lansează campania educațională Terapia Digestivă dedicată sănătății digestive. Inițiativa este susținută științific...