Anul 2013 prin ochii retelelor locale | Progresiv
Pentru retailerii independenti, fiecare nou an aduce provocari, in conditiile in care expansiunea lanturilor internationale ajunge tot mai mult atat in profunzimea marilor orase, cat si in localitatile mici. Daca unii proprietari spera sa isi vanda magazinele unui lant international sau macar sa intre intr-o franciza, altii raman in continuare atasati de brandul pe care l-au construit de la zero pe piata.
Rezultatele magazinelor independente au fost influentate de extinderea retelelor internationale si scaderea puterii de cumparare. Fiind insa o piata extrem de diversa si fragmentata, evolutia vanzarilor in comertul independent a variat foarte mult: au fost retaileri care au inregistrat anul acesta cresteri ale vanzarilor raportate la acelasi numar de magazine, dar si comercianti are au fost nevoiti sa inchida o parte din unitati sau chiar toata reteaua. Nu in ultimul rand, exista in continuare comercianti care sunt dispusi sa isi vanda afacerea lanturilor internationale sau sa intre cu magazinele intr-o franciza de retail.
Pentru ca retailerii nu mai pot spera la cresteri fara mult efort depus, ca inainte de criza, orice plan de majorare a vanzarilor are nevoie de o strategie foarte bine pusa la punct. „In 2013 am directionat 60% din bugetul de publicitate direct catre actiuni care vizeaza pretul la casa. Astfel, anul acesta am pus accentul pe promotiile care au vizat produsele din cosul zilnic al cumparatorilor, cu o viteza de vanzare de 500-1500 bucati/zi/magazin. In primele zece luni, am atins cifra de afaceri a intregului an 2012, iar profitul este in crestere cu peste 30% fata de anul trecut”, afrima Liviu Ionica, proprietarul retelei Jam, cu patru magazine in judetul Arges. Pentru 2014, omul de afaceri spera sa obtina o crestere de minim 15% a cifrei de afaceri si de 5% a profitului, luand in calcul si un posibil exit, „daca cineva este interesat de preluare, pe viitor”.
Pentru alti retaileri independenti, ofertele promotionale au reprezentat singura modalitate de stabilizare a vanzarilor. „Am mentinut vanzarile in linie cu anul trecut prin intermediul promotiilor, insa profitabilitatea a coborat aproape de zero. Pentru anul viitor nu speram decat sa ne mentinem la acelasi nivel in conditiile date”, spune Ioan Afetelor, proprietarul retelei Cosmos, cu cinci magazine in Piatra Neamt.
Ce retaileri independenti au deschis magazine in 2013
Retailerii independenti au continuat sa deschida magazine, desi multi dintre au fost afectati de extinderea lanturilor internationale. Reteaua locala Lorimer din Pascani a resimtit din plin intensificarea competitiei odata cu deschiderea hypermarketului Kaufland din orasul din nordul judetului Iasi, la inceputul acestui an. Spre fericire, dupa declinul vanzarilor din prima jumatate a anului a urmat redresarea acestora.
„Primele sase luni am fost pe pierdere, insa ne-am revenit, iar la noua luni suntem pe plus cu toate ca, din cauza deschiderii Kaufland, 2013 a fost cel mai slab an din punct de vedere al vanzarilor comparabile la acelasi numar de magazine”, afirma Marius Pintilie, administratorul retelei Lorimer, care opereaza in prezent 12 magazine. Retailerul a deschis anul acesta un magazin nou in localitatea Liteni (jud. Suceava) si a relocat intr-un spatiu mai mare unitatea comerciala din Tatarusi (jud. Iasi).
In cazul Annabella din judetul Valcea, provocarea anului 2013 a venit de la problemele intampinate de combinatul Oltchim, cel mai mare angajator din judet, acestea afectand puterea de cumparare a localnicilor. Retailerul si-a continuat insa extinderea, precum si dezvoltarea conceptului de magazine Fresh, specializate in legume si fructe proaspete si conservate. In 2013 au fost inaugurate trei magazine noi: o unitate Annabella si una sub brandul Fresh, iar un alt magazin Annabella a fost relocat, in locul lui fiind inaugurata o unitate Fresh. Astfel, retailerul a ajuns la 46 de magazine (42 Annabella si 4 Fresh), toate situate in judetul Valcea. Totodata, Annabella a relansat gama de marci private. Sub brandul Annabella Zilnic, retailerul comercializeaza peste 70 de articole, de la conserve de legume si fructe fabricate de o companie din grup, pana la alimente de baza, apa, lactate, produse de curatenie si cosmetice.
Daca in luna noiembrie 2012, producatorul de lactate Lactag isi deschidea primele magazine sub brandul Pe gustate!, reteaua va ajunge, pana la sfarsitul acestui an, sa numere 29 de magazine. Unitatile, situate in judetul Arges, Bucuresti si judetele din Oltenia, sunt in cea mai mare parte operate de producator, care a intrat in cursul acestui an si in categoria mezelurilor. „Avem ca obiectiv sa ajungem la 35 de magazine pana in Paste si sa aducem reteaua pe profit, in conditiile in care in prezent ne apropiem de tintele stabilite, fiind undeva la 92% din target”, a declarat Cristian Pana, directorul retelei.
Unul dintre cele mai moderne magazine din comertul independent a fost inaugurat la Focsani de Feliciu Paraschiv, proprietarul retelei Paco. Deschis in aceasta toamna, supermarketul cu o suprafata de 1.000 de metri patrati imbina ultimele tendinte din amenajarea spatiilor de retail cu experienta acumulata de omul de afaceri in comert.
Tranzactii cu retele locale in 2013
Achizitia de retele locale de catre lanturi mari de retail, cu capital strain, a continuat si in acest an. Profi a cumparat la inceputul lui 2013 lantul Alimrom din Cluj-Napoca, cele sase magazine fiind rebranduite in aceasta primavara in Profi City. Totodata, retailerul detinut de fondul polonez de investitii Enterprise Investors este pe punctul de a finaliza preluarea a cinci magazine Pita Supermarket din Botosani de la Adrian Bidasca. Omul de afaceri botosanean va continua sa activeze in comertul alimentar, intentionand sa dezvolte un format mai mic, de magazine de proximitate, prima unitate comerciala Pita Market Express fiind inaugurata in primavara acestui an.
Din cauza concurentei lanturilor internationale, cele cinci magazine Cip Savin din Campulung Moldovenesc au fost inchise in cursul acestui an. O solutie de compromis a fost implementata de catre producatorul de mezeluri Luca din Brasov, acesta cedand cinci spatii comerciale retelei Shop&Go, o parte din fonduri fiind utilizate pentru revitalizarea celor sase unitati comerciale pe care continua sa le opereze. „Vanzarile raportate la acelasi numar de magazine au crescut cu peste 20% anul acesta ca urmare a reorganizarii retelei si aplicarii unei noi strategii. In 2013 am reusit sa marim spatiul de vanzare si sa reamenajam cateva locatii, ceea ce intentionam sa continuam si anul viitor cu restul spatiilor comerciale”, a precizat Roxana Mihai, responsabil magazine Luca.
Care este situatia in Bucuresti
Cei mai afectati de extinderea lanturilor internationale sunt retailerii independenti din Capitala. Aici expansiunea retelelor de retail a fost mai agresiva decat in restul tarii, doar pe segmentul de proximitate fiind deschise zeci de magazine in ultimul an. Practic, in Bucuresti nu mai exista zone neacoperite de lanturile internationale, astfel ca niciun proprietar de magazin independent nu mai poate spune ca nu are drept concurent direct un magazin al unui retailer international. In acelasi timp, multe dintre deschiderile de spatii comerciale ale marilor retaileri s-au facut in spatii comerciale operate anterior de retailerii independenti.
Retaileri cu traditie din Bucuresti resimt din ce in ce mai acut presiunea extinderii retelelor internationale. „In cazul nostru se simte lipsa ajutorului dat de autoritatile publice locale, care au permis deschiderea de hypermarketuri in interiorul oraselor”, afirma Constantin Rudu, administratorul supermarketului Intermacedonia. Prin urmare, lupta pentru supravietuire este tot mai grea, iar unii antreprenori renunta – este cazul proprietarului lantului de magazine Gulliver, George Brotoiu, care a incheiat in primavara acestui an un parteneriat cu Carrefour pentru a intra in franciza Express. In cele din urma, doar patru unitati comerciale Gulliver au devenit Express, alte cinci spatii comerciale fiind cedate lantului Shop&Go. Un alt lant de magazine din Bucuresti, Best Market, a reusit sa deschida un nou magazin in primavara, ajungand, dar a fost nevoit sa cedeze alte doua spatii comerciale dupa ce proprietarul acestora le-a vandut catre Mega Image care a deschis doua magazine de proximitate Shop&Go.
Concurenta marilor retele pe segmentul de proximitate a fost resimtita si de catre reteaua de magazine non-stop MME Market din zona Dorobanti. Astfel, deschiderea unui Express in imediata apropiere a unuia dintre dintre unitatile MME Market, inaugurata pe Calea Dorobanti cu doar cateva luni mai devreme, i-a determinat pe proprietari sa inchida spatiul comercial.
Si reteaua Issa Supermarket a fost nevoita sa renunte la unul dintre cele doua magazine deschise in Capitala in cursul acestui an din cauza lipsei vadului comercial. „Daca nu ai un brand puternic in spate sau nu e o locatie cu vad, nu functioneaza”, afirma Omar Al Jumaili, administratorul Issa Supermarket. Celalalt magazin Issa, inaugurat de Paste langa Parcul Tineretului, este insa printre cele mai moderne spatii din retailul independent din Capitala.
O alta retea independenta, care a deschis un magazin care sa rivalizeze cu cele ale retelelor internationale, este OK Supermarket. Retailerul a avut pentru multi ani un singur magazin in centrul Capitalei. Succesul inregistrat cu cel de-al doilea magazin, deschis la Otopeni in 2010, i-a determinat pe proprietari sa deschida, in luna noiembrie 2013, o a doua unitate comerciala in Otopeni, intr-o cladire construita de la zero, special conceputa pentru un supermarket. Retailerul, care a resimtit in vanzarile magazinului din Capitala inaugurarea Mega Image Concept Store din Piata Gemeni, intentioneaza sa mai deschida si alte magazine construite de la zero in nordul Bucurestiului.