Tehnologia ca vehicul pentru depășirea crizei

Tehnologia a fost și este omniprezentă nu doar în business, ci și în viața de zi cu zi, iar momentele de cumpănă accentuează dependența noastră. Tehnologia are însă și un rol esențial, și anume de a facilita procese care altfel ar fi aproape imposibile în situații așa cum a fost cea din martie 2020, atunci când accesul consumatorilor la produse era redus aproape de zero. Tehnologia ca vehicul pentru depășirea crizei

În ultimul deceniu, consumatorii s-au obișnuit cu tehnologiile care facilitează experiența de shopping. Dependența de tehnologie a fost însă mult mai vizibilă în timpul pandemiei de COVID-19, pe măsură ce retailerii și brandurile au căutat să rămână conectați. Impactul COVID-19 a accelerat astfel transformarea digitală în întreaga industrie. Pe lângă creșterea capacităților pentru a deservi mai bine consumatorii de pe canalele online, retailerii au făcut și investiții în magazinele fizice pentru a crea experiențe „touch free”, arată datele studiului Using Retail Tech Innovation to Enhance the Customer Experience, realizat de Euromonitor International (pe un eșantion de 454 specialiști din retail și 20.000 de consumatori din 20 de țări). De altfel, aproape trei sferturi dintre respondenți au declarat că unele investiții în tehnologie, dacă nu chiar toate, au fost accelerate de criză.

„Descoperirea” canalelor online

Pandemia a schimbat modul în care consumatorii cumpără. În timp ce comerțul electronic a crescut în popularitate, în mare măsură a îndeplinit un rol de tranziție și magazinele au rămas calea principală pentru experimentarea unui brand sau interacțiunea cu acesta. Abilitatea brandurilor de a lua contact cu consumatorii pe platforme digitale a transformat experiența online statică într-una multisenzorială. Atât retailerii cât și brandurile au folosit platforme digitale, tehnologii precum realitatea augmentată (AR) și realitatea virtuală (VR), dar și medii de conținut emergente, cum ar fi livestreamingul, pentru a imita elemente ale experienței fizice.

Un aspect interesant: deși aceste tehnologii erau disponibile comercial de ani de zile, 58% dintre consumatorii conectați la nivel global au raportat că nu luaseră contactul cu acestea. Dintre cei care au folosit AR / VR în ultimul an, 30% l-au folosit pentru a face cumpărături pentru uz casnic, mobilier sau haine. Livestreamingul, care a câștigat popularitate în ultimii ani ca mediu de conținut, a avansat considerabil în timpul crizei datorită capacității sale de a crea o conexiune emoțională asociată mai curând cu shoppingul în magazine fizice. Combinând elemente de streaming video, social media și vedete într-o singură experiență de cumpărare, vânzarea live a început să câștige teren în întreaga lume.

Pentru companii, digitalul a apărut drept canalul potrivit pentru interacțiunea cu consumatorii. De fapt, 57% din profesioniștii din retail au văzut implicarea digitală ca pe o tendință de top care influențează dezvoltarea comerțului digital, înaintea altora precum livrarea sau automatizarea proceselor.

Experiențele virtuale vor deveni probabil obișnuite în era post-pandemică, pe măsură ce digitalul devine canalul de bază al unui brand. Generarea de plusvaloare prin virtualizarea anumitor experiențe va depinde de cât de bine poate tehnologia să prezinte cele mai importante atribute ale produsului. Cu toate acestea, ultimele luni au arătat cât de repede poate evolua societatea. Companiile și-au schimbat prioritățile pentru a dezvolta digitalul, eliminând o parte din ultimele bariere rămase în fața shoppingului pe aceste canale.

Creșterea în valoare a achizițiilor online

Euromonitor International estimează că vânzările online globale de produse au crescut, în termeni reali, cu 25% în 2020, iar ascensiunea va continua. Întrebarea care se pune acum este cât de sustenabilă aste această creștere „peste noapte”. Răspunsul vine tot de la Euromonitor, care proiectează că e-commerce-ul va genera până la 51% din creșterea globală a industriei de retail până în 2025. Cu multe magazine fizice închise temporar, mulți consumatori au apelat la shopping online pentru prima dată. Grupul de vârstă 30-44 de ani, format din mileniali și cei din Generația X, a generat cea mai mare creștere de noi „cumpărători digitali”, în timp ce grupul 60+ a avansat către etapa de descoperire a e-commerce-ului. Pe de altă parte, utilizatorii existenți și-au crescut frecvența cumpărăturilor online.

Citește în continuare AICI. 

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Cinci tendințe ale comerțului digital în 2023
Cinci tendințe ale comerțului digital în 2023
Compania globală de cercetare de piață Euromonitor International a publicat raportul anual în care explorează primele cinci tendințe digitale...
6 din 10 români folosesc telefonul mobil la cumpărături în magazinele fizice
6 din 10 români folosesc telefonul mobil la cumpărături în magazinele fizice
Fie că este vorba despre plata cumpărăturilor, accesarea cardului de fidelitate sau verificarea ofertelor din aplicația retailerului, 6 din 10...
Factori cheie care asigură succesul inovării în retail
Factori cheie care asigură succesul inovării în retail
În timp ce consecințele pe termen lung ale pandemiei de COVID-19 încă sunt necunoscute, specialiștii din industrie sunt din ce în ce mai...