Piața de e-commerce ajunge la 18,4 miliarde lei în 2021. Jucătorii online își dublează profitabilitatea
Piața de comerț online va ajunge la 18,4 miliarde de lei în 2021, în creștere cu 15%, după ce anul 2020 a fost cel mai bun an pentru companiile care activează în e-commerce, este una dintre concluziile studiului Termene.ro realizat în contextul Black Friday.
Studiul a luat în calcul toate societățile care au ca principal domeniu de activitate Comerțul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau Internet și evidențiază faptul că veniturile generate de aceste companii sunt în anul 2020 cu 40% mai mari comparativ cu cele realizate în anul 2019.
Astfel, la nivelul anului 2020 veniturile obținute de companiile care desfășoară activități din sfera comerțului online au depășit pragul de 16 miliarde lei, cu aproximativ 5 miliarde de lei mai mult comparativ cu anul 2019, când s-au înregistrat 11,85 miliarde lei. La nivelul anului 2018 valoarea veniturilor totale era de aproximativ 10 miliarde lei, pe când în 2017 aceasta era de 7,9 miliarde lei, de peste două ori mai mică decât cea aferentă anului 2020.
“Pandemia și efectele directe, cum ar fi lockdown-ul și distanțarea socială, reprezintă principala cauză care a generat creșterea veniturilor rezultate din comerțul online. Pe lângă aceasta, avem și efectele inflației și ale trendului început în anul 2010, când mediul online a început să câștige tot mai mult teren în fața celui clasic”, afirmă Adrian Dragomir, cofondator Termene.ro și Business Innova-tion Consultant.
Magazinele online, profit dublu în pandemie
Nu doar veniturile generate de companiile din domeniul comerțului online au crescut, ci și profiturile generate de acestea.Astfel, dacă în 2019 companiile din domeniu obțineau profituri de aproximativ 680 milioane lei, la nivelul anului 2020 acestea au obținut peste 1,23 miliarde lei. De altfel, în ultimii patru ani profiturile generate în acest sector economic s-au dublat în fiecare an, de la aproximativ 160 milioane lei (2017) la aproximativ 370 milioane lei (2018), iar apoi la aproximativ 680 milioane lei 2019.
Potrivit unui studiu VTEX, realizat cu iSense Solutions, 20% dintre retaileri au început să vândă și online dinaintea pandemiei, în timp ce 46% au confirmat faptul că au vândut mai mult online în 2020 față de 2019. Aceste date confirmă trendul ascendent din e-commerce. Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP la VTEX, consideră că piața de comerț online va evolua cu circa 15% anul acesta comparativ cu anul 2020.
Ponderea tranzacțiilor online din totalul vânzărilor din retail a fost în jur de 10% în 2020, iar în 2021 Cristi Movilă estimează că va crește spre 12%, susținută de creșterea accelerată a vânzărilor online, dar și de stagnarea și incertitudinea din offline. Pandemia a influențat mult piața de e-commerce, forțând retailerii să-și regândească modelele de business și să fie acolo unde consumatorii stau cel mai mult, în online.
În doi ani, companiile care activează în domeniul comerțului online și-au dublat profitabilitatea. Profitabilitatea medie a domeniului e-commerce a depășit 7,3%, dublul anului 2018 (3,7%) și în creștere de la 5,1%, cât era în anul 2019. În contextul dat, creșterea profitabilității indică o creștere a profitului mai accelerată decât cea a veniturilor. O profitabilitate de 7,3% arată că, la fiecare 100 lei încasați, un antreprenor rămâne cu 7,3 lei. Diferența până la valoarea de 100 de lei o reprezintă costurile.
2020 versus 2017: de patru ori mai mulți bani pentru e-commerce
Dacă restrângem analiza la nivelul mediu al domeniului, rezultă că o companie din comerțul online a obținut în anul 2020 profituri în valoare de 77 mii lei, de peste patru ori mai ridicate comparativ cu una care a activat în anul 2017 în același domeniu, când în medie se obțineau profituri de doar 19 mii lei. În anul 2018, în medie, o companie obținea profit de 35 mii lei, pe când în anul 2019 acesta era de aproximativ 52 mii lei.
La nivelul mediu al veniturilor situația este relativ constantă, dacă în anul 2017 o companie putea spera venituri de aproximativ 930 mii lei, în anul 2020 acestea au crescut la 1,052 milioane lei. În anul 2018, veniturile medii obținute au crescut la 951 mii lei, pe când în anul 2019 acestea au scăzut la 908 mii lei.
Veniturile generale ale comerțului online au crescut, dar odată cu ele a crescut și numărul jucătorilor de pe piață. La nivelul veniturilor, anul 2020 a adus creșteri, dar nu atât de spectaculoase comparativ cu creșterea profiturilor. Eficientizarea businessurilor, identificarea unor furnizori ieftini pe fluxul de aprovizionare sau un mai bun control al fiscalității - toate pot fi motive pentru care profiturile înregistrate la nivel de companie au crescut atât de spectaculos.
De asemenea, viteza de plată a datoriilor (timpul în care se plătește o factură către un furnizor) este în scădere continuă, de la 116 zile în anul 2017 la 101 zile în anul 2020, după ce în anul 2018 aceasta a fost de 115 zile, iar în anul 2019, de 111 zile. Din punctul de vedere al vitezei de recuperare a creanțelor (în cât timp se încasează o factură de la un client), anul 2020 a adus o scădere a timpului mediu cu 5 zile, de la 37 de zile (în 2019) la 32 de zile. Viteza de recuperare a creanțelor a avut o evoluție relativ constantă – fiind de 28 de zile în anul 2017 și de 34 de zile în anul 2018, în ultimii 4 ani crescând cu 4 zile.