Motorul de căutare al unui magazin online. Merită efortul să îl optimizăm?
Tu știi cât de importantă e funcția de căutare internă în magazinul online și câți vizitatori o folosesc pe site-ul tău? În acest articol, vorbim despre această funcționalitate și cum să o optimizezi pentru ca potențialii tăi clienți să găsească produsele dorite.
Funcția de căutare internă sau search box-ul, așa cum i se mai spune, este un motor de căutare intern din cadrul site-ului tău eCommerce. Practic, ajută vizitatorii și clienții magazinului tău online să găsească produsele dorite în baza unor cuvinte-cheie. Motorul de căutare intern din magazinul tău online este similar cu motorul de căutare Google. Diferența dintre cele două este dată de faptul că Google funcționează pe bază de conținut text, în timp ce search box-ul dintr-un magazin online are la bază o căutare mult mai structurată, pe bază de atribute, unde filtrarea și sortarea sunt caracteristici cheie.
Această funcționalitate este cu atât mai importantă cu cât catalogul de produse dintr-un magazin online este mai mare. De exemplu, pentru un magazin de nișă, cu 100 de produse disponibile, funcția de căutare nu joacă un rol atât de important ca în cazul unui magazin generalist, cu mii sau zeci de mii de produse.
De ce este importantă funcția de căutare internă în eCommerce?
Răspunsul la această întrebare este intuitiv. Dacă clientul nu găsește produsul căutat în magazin sau rezultatele căutării nu sunt relevante pentru acesta, poate considera că nu există pe site și va căuta într-un alt loc. Deci, pentru potențialul tău client va fi o experiență neplăcută cu magazinul tău online, în timp ce pentru tine va fi o pierdere financiară.
În cel mai fericit caz, aceștia pot apela și la o metodă alternativă de a găsi produsele pe site, precum navigarea prin meniul magazinului online, dar nu te poți baza pe asta, mai ales dacă ai un shop cu multe categorii și tipuri de produse. Mai mult, dacă este optimizată corect, funcția de căutare ajută vizitatorul să economisească timp, un criteriu pentru care tot mai mulți consumatori aleg cumpărăturile online. Un motor de căutare funcțional, care întoarce rezultate relevante căutării are un rol important în călătoria clientului și în sales funnel-ul prin care trece acesta. Deși este văzut de mulți antreprenori de businessuri online ca o simplă „căsuță” unde clienții introduc căutările lor, este mai mult de atât. Nu este un ajutor doar pentru cei care caută, ci și pentru business. Analizând căutările din site-ul tău online, vei avea o perspectivă detaliată asupra comportamentului clienților și a potențialilor clienți, care îți poate fi de ajutor în dezvoltarea strategiilor de vânzare și promovare. Și dacă tot suntem la capitolul analiză, mai multe articole de specialitate au identificat două mari tipuri de „căutători” și consumatori în magazinele online: navigatorul și căutătorul.
În spatele navigatorului se află o persoană care este undeva la jumătatea funnel-ului, adică a auzit deja de produsele din magazinul tău online și are o idee vagă despre ceea ce caută. Aici, ghidarea este foarte importantă, așadar funcții precum autocompletare sau recomandări automate în timpul căutării sunt esențiale.
Cel de-al doilea tip, căutătorul, este un cumpărător orientat către produs. A ajuns aproape la finalul pâlniei de vânzare și știe cu exactitate ce vrea să achiziționeze din catalogul tău de produse. Astfel, căutarea va fi una specifică, care poate include nume de brand, nume de produs, culoare, mărime sau alte atribute specifice. În acest caz, utilizatorul are nevoie de un motor de căutare foarte bine optimizat, care să-i întoarcă cele mai relevante rezultate.
Ce beneficii aduce funcția de căutare internă în eCommerce?
Sigur ați fost de mai multe ori la magazinul alimentar și ați mers în sus și-n jos pe culoare în căutarea unui produs necunoscut. De câte ori v-ați învârtit înainte de a întreba un angajat al magazinului unde îl găsiți? Căutarea pe site este ca și acel angajat al magazinului, mereu gata să vă îndrume către ceea ce căutați.
#1. Obțineți rate de conversie mai mari
Datele din studii ale magazinelor online arată că până la 30-60% din toate veniturile site-urilor de comerț electronic sunt generate de căutătorii pe site.
#2. Oferiți o experiență mai bună pentru clienți.
Căutarea pe site este un factor important în călătoria clienților, acelor consumatori care fie știu exact ceea ce caută și au venit pe site-ul dumneavoastră pentru a găsi acel lucru, fie au o idee despre ce vor să cumpere, dar ar putea avea nevoie de ajutor pentru a restrânge căutarea.
Experiența de căutare este o parte importantă a experienței de cumpărături mai mari și poate fi un moment decisiv pentru utilizatorii dumneavoastră.
#3. Aplicați datele de analiză pentru a lua decizii de business mai bune.
Analizele de căutare pe site vă pot oferi informații valoroase despre ceea ce doresc clienții dumneavoastră, despre modul în care vorbesc despre produsele pe care le caută și despre căutările care vă returnează rezultate irelevante sau niciun rezultat. De exemplu, dacă descoperiți că mulți clienți caută articole pe care nu le aveți, ați putea lua în considerare posibilitatea de a adăuga lucruri noi la gama de produse. Uneori, nu este vorba de schimbarea strategiei de afaceri, ci de modificarea soluției de căutare. Pe baza datelor din căutările clienților, puteți determina unde ar putea fi nevoie să adăugați sau să modificați regulile de căutare în partea din spate pentru a-i servi mai bine.
Cum caută vizitatorii produsele în magazinul online? Tipuri de căutări
În baza unui studiu realizat de Baymard Institute, există 9 tipuri de căutări ale cumpărătorilor.
1. Căutarea exactă. Acest tip de căutare se bazează pe detaliile concrete ale unui produs pe care un vizitator îl caută, precum numele sau modelul unui produs. Acest tip de căutare este cel mai ușor de implementat din punct de vedere tehnic, însă trebuie să ții cont de anumite condiții pentru a perfecționa rezultatele furnizate. De exemplu, un vizitator pe site poate căuta un produs a cărui nume doar l-a auzit, dar nu știe cum să îl scrie corect. În acest caz, recunoașterea greșelilor de scriere este o funcționalitate importantă a motorului de căutare.
2. Căutarea după tipul produsului. Când mergi la Auchan sau la Carrefour, totul este organizat pe departamente. Cauți orez? Super, mergi la secțiunea de paste și orez și începi să navighezi (la propriu). Ai nevoie de preparate gata de consum? Din nou, au zeci de frigidere pline cu preparate la gata. De asemenea, atunci când cineva vizitează un magazin online, ar trebui să poată ocoli pagina de pornire și navigare și să meargă direct la produsul pe care îl caută. Acesta este momentul în care merg la bara de căutare și tastează ceva de genul „paste Băneasa” pentru a începe să răsfoiască rezultatele. Acest client are o idee despre ceea ce caută. Știa că vrea să comande paste, iar Băneasa era marca de care era cel mai interesat. Intenția de a cumpăra există, dar poate fi încă în faza de cercetare și este mai departe de conversie decât de găsirea unui cumpărător mai specific.
3. Căutarea după simptom. Atunci când nu știe produsul, dar nici măcar categoria din care face parte, un potențial client știe clar doar problema pe care o are și caută o soluție. Exemple pentru acest tip de căutare pot fi: „durere genunchi”, „ochi uscați” sau „piele uscată”. Cu siguranța acest tip de căutare nu este aplicabil pentru orice industrie din eCommerce, dar este vitală pentru nișe precum cea de beauty, farmacii sau magazine cu produse de curățenie.
4. Căutarea non-product. Aceste căutări sunt atunci când utilizatorii caută ceva care nu este un produs, cum ar fi politica de returnare sau informațiile de expediere. Deși funcția principală a câmpului de căutare este să găsească produse sau categorii de produse relevante cererii, motorul de căutare nu ar trebui să se limiteze doar la căutare în catalogul de produse. S-a observat că, în mod constant, utilizatorii așteaptă să ajungă cât mai repede și simplu la orice informație care are legătură cu magazinul online, de aceea, caută în search box orice informație/detaliu care să îi ajute în procesul de cumpărare.
5. Căutare după atributele/caracteristicile produsului. Aceasta este una dintre cele mai complexe tipuri de căutare, din punctul de vedere al implementării tehnice. Prin acest tip, vizitatorul caută produsul dorit împreună cu una mai multe caracteristici ale acestuia. Printre caracteristicile comune sunt: mărime, culoare, material, specificații de performanță, brand sau preț. Din cauza multiplelor combinații de atribute și cuvinte cheie, tot mai puține site-uri e-Commerce reușesc să ofere rezultate relevante pentru acest tip de căutare.
6. Căutarea tematică. Acest tip de căutari sunt puțin dificil de definit, deoarece sunt în mod inerent vagi și pot include următoarele limite neclare: locațiile de utilizare ale produsului, precum „detergenți interior”, condiții sezoniere sau de mediu, precum „fructe de toamnă” ori detalii ce țin de diferite ocazii sau evenimente, precum „tort de nuntă”. Așa cum spuneam, optimizarea motorului de căutare pentru căutările tematice este mai dificilă, deoarece necesită o analiză cât mai obiectivă a tuturor produselor afișate pe site, precum și implementarea unor tag-uri/atribute specifice fiecăruia.
7. Căutarea după compatibilitate. De multe ori, după achiziția unui anumit produs, un client are nevoie și de accesorii sau produse conexe acestuia. În acest sens, o persoană care deține de exemplu un iPhone 13 și are nevoie de o husă pentru acesta, va cauta pe site „husă iphone 13”. Optimizarea pentru acest tip de căutare este una mai strictă, deoarece rezultatele furnizate trebuie să fie în conformitate cu cererea, iar relațiile de compatibilitate pot fi foarte complexe și pot avea numeroase dependențe care pot fi dificil de surprins într-o căutare.
8. Căutarea după jargon, abreviere sau simbol. Utilizatorii nu caută întotdeauna așa cum ne-am dori noi. De cele mai multe ori, ei folosesc sinonime, abrevieri sau simboluri. Cum ar fi RON în loc de LEI sau căutarea unui feon în loc de uscător de păr. Site-ul trebuie să înțeleagă intenția și să ofere rezultate care să corespundă așteptărilor utilizatorului.
Jargonul și abrevierile sunt de departe cele mai ușor de implementat din punct de vedere tehnic, deoarece în esență necesită doar maparea între diferiți termeni. în schimb, simbolurile sunt mai înșelătoare, deoarece pot acționa mai mult decât simple sinonime și își pot schimba sensul în funcție de modul în care sunt scrise cuvintele în câmpul de căutare.
9. Căutare subiectivă. Atunci când un client își rafinează propria căutare cu calificative subiective, cum ar fi „frumos” sau „de înaltă calitate” - în esență, orice lucru cu privire la care două persoane ar putea fi în dezacord (de exemplu, ceea ce eu consider că este frumos sau de înaltă calitate s-ar putea să nu fie pe placul tău).
Articol scris de Cosmin Costea, CEO & Founder eComMasters