Blockchain, vârful de lance în transformarea industriei de retail

Auzim tot mai des termeni precum blockchain, Internet of Things, machine learning sau deep learning, însă înțelegerea procesului prin care acestea trec de la faza de concept la implementarea propriu-zisă rămâne, de multe ori, ceva rezervat specialiștilor. Cum poate transforma blockchainul industrii precum retailul și producția FMCG și în ce cazuri concrete poate fi această tehnologie utilizată?

Blockchainul se află de ceva timp pe lista tehnologiilor emergente, dar, la fel ca în alte cazuri, numărul companiilor care au reușit implementări de succes este în continuare unul mic.

În termeni simpli, tehnologia blockchain este un sistem de distribuire a informației către mai multe terminale, astfel încât niciunul dintre acestea să nu dețină un set complet de date. Cu alte cuvinte, folosind tehnologia blockchain, informațiile – indiferent de scopul pentru care sunt utilizate – devin aproape imposibil de colectat de către cei care nu ar avea, în mod normal, acces la ele.

„Blockchainul, inteligența artificială, realitatea virtuală și zona de robotics sunt considerate tehnologii emergente care cunosc o adopție din ce în ce mai crescută în rândul diferitelor industrii, inclusiv cea de retail”, consideră Dragoș Dabija, Security Manager la Accenture România. „Discuțiile despre tehnologia blockchain și cum ar putea oferi răspunsul la unele probleme tehnologice au început încă din 2016-2017. Într-o încercare de a simplifica definiția, blockchainul reprezintă de fapt o bază de date care este validată de o comunitate întreagă și nu doar de o autoritate centrală, precum o bancă sau instituții guvernamentale.”

Dabija explică faptul că această tehnologie propune o metodă mai simplă și mai sigură de a tranzacționa și a transfera informații între terți diferiți. „Un mare beneficiu al acestei tehnologii este că rezolvă anumite probleme de securitate precum distribuția de date, transparența între terți, încrederea sporită a terților, introducerea autentificării terților și o rezistență sporită împotriva atacurilor cibernetice.”

De ce este însă securitatea atât de importantă? În 2017, retailerii au pierdut aproximativ 23 de miliarde de dolari ca urmare a fraudelor cibernetice. Cei mai expuși au fost cei din zona bunurilor de lux, în principal din cauza marjelor crescute pe care le aplică prețului inițial. Prin urmare, pe măsură ce bunurile contrafăcute și frauda sunt tot mai prezente, tehnologia blockchain asigură brandurilor posibilitatea de a atașa un cod unic de bare fiecărui produs, prin intermediul căruia clienții pot verifica întregul istoric al produsului, de la țara de origine până la raft.

Aceasta este și una dintre cele mai bune metode de folosire a blockchainului în retail, prin dezvoltarea tehnologiilor de urmărire a produselor. Trasabilitatea unui produs încă de la origine poate aduce un avantaj competitiv, mai ales în condițiile în care consumatorii cer, din ce în ce mai mult, transparență din partea producătorilor și a retailerilor.

Mai mult decât un „buzzword”

Conform analizelor făcute de Gartner, până în 2025, valoarea adăugată provenită din implementarea tehnologiei blockchain va ajunge la 176 de miliarde de dolari la nivel global, iar până în 2030 se estimează că aceasta va ajunge la 3 trilioane de dolari.

Liderii industriei la nivel global au început să înțeleagă că înregistrarea prin intermediul blockchain a fiecărui eveniment asociat produsului poate oferi un răspuns întrebărilor venite de la consumatori. „Tehnologia blockchain își găsește aplicabilitate și în industriile de retail și FMCG, unde poate rezolva o serie de probleme de natură tehnologică și, de asemenea, ar facilita apariția unor noi servicii digitale, ar crește satisfacția clienților și ar scădea costurile asociate cu producția sau lanțul de distribuție”, explică expertul Accenture. Mai exact, în industria de retail și FMCG această tehnologie poate rezolva probleme precum risipa de alimente, contrafacerea produselor, proveniența și monitorizarea bunurilor, costul ridicat al tranzacțiilor, incidente de securitate și, în același timp, poate aduce îmbunătățiri proceselor și interacțiunilor deja existente precum programele de loialitate și angajament ale clienților și ale angajaților, serviciul de garanție, serviciile de promovare și ofertele speciale ale companiei.

Un bun exemplu în acest sens este inițiativa IBM Food Trust Initiative, lansată în 2016, care oferă membrilor o platformă construită pe blockchain în care sunt stocate toate datele referitoare la un anumit produs. Walmart, prima companie care a beneficiat de accesul pe platformă, a început să ceară și anumitor furnizori să introducă o serie de informații legate de istoricul produsului. Alți jucători importanți pe piața de retail, precum Unilever, Carrefour, Nestlé sau Albertson s-au alăturat inițiativei.

O tehnologie cu beneficii pentru toată lumea

Există o preocupare tot mai mare a consumatorilor legată de etica procesului de producție și chiar a modului în care se obțin materiile prime. Astfel, pe măsură ce consumatorii Millennials și cei din Generația Z devin categoriile dominante ca putere de cumpărare, întrebările legate de responsabilitatea socială și comportamentul față de mediu apar tot mai des, condiționând în mare măsură decizia de achiziție.

Blockchainul este extrem de util și în acest caz, pentru că este văzut de noile generații ca fiind una dintre cele mai de încredere tehnologii disponibile. O altă temă controversată a ultimilor ani este cea legată de protecția datelor personale. Și în acest caz, siguranța dată de tehnologia blockchain nu poate decât să aducă un plus pentru companiile care o integrează în strategia de zi cu zi.

Pe de altă parte, îmbinând blockchainul cu inteligența artificială, comercianții vor putea să dezvolte oferte cu adevărat personalizate, ceea ce, în mod normal, ar urma să crească frecvența și volumul achizițiilor. Acest lucru poate funcționa și vice-versa: folosind tehnologia blockchain, clienții pot comunica activ cu retailerii, transmițând acestora detalii despre nevoile lor sau despre preferințele de achiziție, putând trimite chiar liste de cumpărături cu valoare contractuală. Toate aceste lucruri nu au fost posibile până în prezent, neexistând o tehnologie suficient de sigură pentru astfel de acțiuni.

Un exemplu bun de utilizare a tehnologiei blockchain este modul în care compania americană Shopin ajută retailerii să obțină informații detaliate despre comportamentul consumatorilor. Mai exact, Shopin colectează date despre comportamentul de achiziție, cumpărăturile efectuate sau preferințele de consum, iar cei care sunt dispuși să ofere aceste date sunt recompensați cu criptomonede. Retailerii folosesc apoi informațiile pentru a personaliza oferte, pentru a crea materiale de marketing sau pentru a oferi diverse avantaje care se tranformă ulterior într-o creștere a volumului de produse cumpărate.

Un alt model interesant este cel al Buying.com, o platformă construită pe tehnologia blockchain care oferă posibilitatea de a cumpăra direct de la producător sau distribuitor. Eliminând costurile impuse de retaileri, Buying.com permite consumatorilor să beneficieze de prețuri reduse prin segmentarea pachetelor standard. Procesul este unul simplu: producătorii listează un produs engros, spre exemplu un bax cu 5.000 de geluri de duș. O companie poate cere să achiziționeze doar o parte dintre acestea, iar produsele rămase pot fi apoi cumpărate de clienți persoane fizice, totul la prețul inițial stabilit de producător per bucată, la care se aplică încă de la început discountul care ar fi fost acordat în cazul vânzării engros.

„Pentru retaileri, întrebarea este când vor adopta tehnologia blockchain, și nu dacă vor face acest lucru. Companii precum Walmart, Alibaba și Starbucks au investit deja sume uriașe pentru adopția timpurie a acestei tehnologii, înțelegând numărul mare de beneficii și rezolvări ale problemelor existente pe care le aduce”, concluzionează Dragoș Dabija.

Tendințe care modelează comerțul „viitorului”
Tendințe care modelează comerțul „viitorului”
De la ușurarea proceselor de lucru la îmbunătățirea experienței de cumpărături, digitalizarea permite retailerilor să transforme strategiile...
Carrefour implementează în premieră tehnologia blockchain în sectorul alimentar
Carrefour implementează în premieră tehnologia blockchain în sectorul alimentar
Carrefour continuă dezvoltarea produselor proprii marca Filiera Calității, prin aplicarea, pentru prima dată în România, a tehnologiei...