7 trenduri care vor marca industria de retail în 2020
2020 va fi anul în care transparența, încrederea în brand și impactul tehnologiei 5G asupra modului în care brandurile interacționează cu consumatorii vor aduce schimbări semnificative în peisajul de retail.
Acestea sunt câteva dintre concluziile studiului efectuat recent de compania de cercetare de piață Nielsen pentru a determina cele mai importante trenduri ce vor marca industria de retail în 2020.
1. Preocupările legate de utilizarea datelor personale vor afecta credibilitatea brandurilor
Unele lanțuri de retail folosesc deja tehnologia Bluetooth pentru a detecta intrarea în magazin a clienților fideli, astfel încât să le poată trimite acestora, în timp real, oferte personalizate. În același timp, companiile de tehnologie propun tot mai multe programe bazate pe recunoașterea facială. Deși toate aceste soluții au scopul de a îmbunătăți experiența de cumpărare – cel puțin acesta este mesajul pe care retailerii îl transmit – nu toți clienții sunt împăcați cu ideea că o companie poate deține atât de multe date despre ei. În perioada următoare, procesatorii de date vor trebui să găsească o variantă prin care să răspundă acestor nemulțumiri, dar să păstreze, totuși, avantajul competitiv pe care analiza de date o poate aduce unui comerciant.
2. Transparența nu va mai fi o opțiune, ci o obligație a brandurilor
Experții Nielsen anticipează că interesul consumatorilor pentru procesele operaționale ale unei companii de retail sau producție va crește în mod substanțial. Mai mult, modul în care managementul unei companii decide să abordeze probleme importante pentru societate (cum ar fi schimbările climatice) va deveni un factor de influență în decizia de achiziție. Transparența brandurilor și a companiilor este o calitate pe care consumatorul nu o căuta în trecut, dar liberalizarea comunicării a generat, ca efect secundar, nevoia de a obține cât mai multe informații despre producție și despre relația producătorului cu mediul și cu societatea.
3. Companiile vor produce local pentru a se impune global
Noile tendințe protecționiste, războaiele comerciale, încetinirea creșterii economice înregistrată de mai multe state importante și efectele din ce în ce mai vizibile ale schimbărilor climatice vor forța producătorii să caute soluții sustenabile de a produce local, reducând totodată importurile. Este o nouă eră a consumerismului, consideră cei de la Nielsen, una în care diferența va fi făcută de către cei care vor reuși să redeseneze un lanț de aprovizionare adaptat cerințelor clienților, unul sustenabil și cu o atenție deosebită față de mediul înconjurător. Mai mult, companiile care se vor impune pe plan local au șanse mari să o facă și în afara granițelor.
4. Lanțurile de aprovizionare inteligente vor putea anticipa cererile clienților
Retailerii par tot mai interesați de promovarea mărcilor private și de deținerea controlului pe întregul lanț de aprovizionare, astfel că acesta din urmă ar trebui să devină unul mult mai suplu și bazat pe o analiză amănunțită a fiecărui segment. Tehnologia joacă și va continua să joace aici un rol crucial, pentru că dezvoltarea unui sistem care să elimine chiar și cea mai mică pierdere de pe lanțul de aprovizionare va însemna și analizarea unei cantități uriașe de date. Prin urmare, succesul retailerilor va depinde mai puțin de promoții sau strategii de preț și mai mult de performanțele atinse în analiza de date, anticipează experții Nielsen.
5. Noua tehnologie 5G va revoluționa IoT și importanța sa în retail
2020 ar putea fi anul care va face posibilă conectarea între ele a unui număr suficient de dispozitive, astfel încât IoT (Internet of Things) să înceapă să genereze beneficii importante. Totul depinde însă de viteza de transmitere a datelor, iar noua tehnologie 5G ar rezolva, cel puțin în teorie, această problemă. Ritmul de adopție a acestei tehnologii ar putea fi însă mult mai mic decât ceea ce estimează analiștii, pentru că nici producătorii dispozitivelor mobile nu par încă pregătiți. Însă odată ajunsă la un grad de penetrare semnificativ, tehnologia 5G va putea schimba radical fața comerțului online și nu numai.
6. Timpul de livrare și încrederea vor deseni esențiale în relația consumatorului cu retailul
Relația pe care un consumator o are cu retailerul depinde de o serie de factori, dar timpul de livrare va deveni, anul acesta, unul dintre cele mai importante aspecte. În completare, modul în care brandurile vor simplifica experiența de shopping prin serviciile de e-commerce va juca un rol-cheie, pentru că accesibilitatea față de servicii și produse nu mai e de mult un plus, ci mai curând o condiție. Astfel, partea de încredere nu se referă la o constanță a calității produselor, ci mai degrabă la experiența interacțiunii dintre retailer și client, la ușurința cu care un produs poate fi achiziționat.
7. Tehnologiile de testare a produselor vor ajunge în casele consumatorilor
Retailul este un segment esențial în economia globală și un loc ideal pentru a testa și implementa tehnologii revoluționare. Dacă în urmă cu un deceniu ideea de a avea oferte primite pe telefon părea mai mult science fiction decât realitate, astăzi vorbim de o normă în ceea ce privește marketingul sau vânzările. Realitatea virtuală și realitatea augmentată vor juca un rol extrem de important atât în modul în care clienții interacționează cu brandurile, cât și în cadrul deciziei de achiziție, iar companiile care au înțeles deja acest lucru investesc în soluții tehnologice de ultimă generație.
Pe de altă parte, producătorii care nu reușesc să se adapteze vremurilor ar putea rămâne în urmă în cursa pentru atragerea consumatorilor. Sunt numeroase exemple în acest sens: realitatea augmentată îl poate ajuta pe client să ajungă mult mai repede la produsul dorit, oferindu-i indicații în timp real. La fel de profitabile sunt și mesajele publicitare pe care brandurile le pot „scoate” în fața consumatorului pe măsură ce acesta avansează prin magazin. Nu trebuie să uităm nici de trendul de „gamification”, tot mai vizibil în diferite segmente ale comerțului. În concluzie, realitatea augmentată permite producătorilor să îl introducă pe consumator într-o lume creată doar pentru el, crescând astfel în mod semnificativ șansele unei achiziții.
Retailerul american Walmart a obținut, încă din 2018, patentul pentru o tehnologie care simulează experiența dintr-o băcănie. Deși tehnologia nu a fost încă implementată, ideea că un client ar putea face de acasă genul de cumpărături pentru care în mod normal s-ar deplasa măcar până la un magazin de proximitate, e una ce merită explorată. În fine, pentru a avea succes realitatea virtuală sau realitatea augmentată trebuie să aducă un plus de valoare în relația comerciantului cu consumatorul. Este greu să îți imaginezi că cineva ar depune efortul de a se plimba cu un telefon printre rafturile magazinului dacă acțiunea nu i-ar aduce vreun beneficiu - spre exemplu, promoții disponibile doar prin acest sistem. La fel de greu de crezut este că cineva va cumpăra o pereche de ochelari printr-o aplicație de realitate virtuală dacă simularea nu îi va semăna perfect.
În loc de concluzie
Toate aceste trenduri și tehnologii aduc, pe lângă beneficiile explicate mai sus, o experiență de shopping personalizată. Aceasta nu poate exista fără date despre shopper, iar ideea că datele colectate dispar odată ce experiența de cumpărare s-a încheiat este, de multe ori, o iluzie. Cantitățile uriașe de date pe care comercianții le înregistrează și ulterior le procesează ascund indicii despre comportamentul viitor de cumpărare, iar utilizarea acestora poate schimba radical rezultatele financiare ale unei companii. Sunt multe aspecte care trebuie luate în calcul, fie că sunt de ordin moral, legal sau pur și simplu concurențial, dar analiza datelor consumatorilor – regăsită în multe dintre trendurile prezentate de Nielsen pentru 2020 – reprezintă, cu siguranță, o mișcare cu o influență majoră asupra modului în care funcționează retailul.