Tranzacţiile anului 2014 pe piaţa de retail din Bulgaria

Unul dintre evenimentele care au avut impact asupra pieţei de FMCG din Bulgaria anul trecut a fost ieşirea din piaţă a retailerului internaţional Delhaize. Acesta şi-a anunţat retragerea în luna februarie, fapt care a generat dezvoltări interesante. Delhaize Group a intrat pe piaţa din Bulgaria în 2011 prin cumpărarea companiei sârbeşti Delta Maxi, care, la acel moment, deţinea lanţul de supermarketuri Piccadilly. După ce şi-a vândut business-ul din Albania şi Muntenegru în 2013, anul trecut comerciantul a părăsit Bulgaria şi şi-a limitat prezenţa în regiunile Serbia şi Bosnia şi Herţegovina.Tranzacţiile anului 2014 pe piaţa de retail din Bulgaria

Retragerea lui Delhaize a început o consolidare

În ciuda zvonurilor că Piccadilly urma să fie preluat de Carrefour, Delahize a vândut lanţul de magazine lui AP Mart – o companie asociată cu Gradus, unul dintre cei mai mari producători de carne de pasăre şi ouă din Bulgaria. Vânzarea a fost finalizată în mai 2014.

În luna noiembrie, AP Mart şi KMB Bulgaria (companie a grupului grecesc Marianopulos, care deţine Carrefour în Bulgaria) au fuzionat. Cele două companii vor înfiinţa o nouă societate şi,  potrivit informaţiilor oficiale, vor creşte capitalul cu 23,5 mil. euro (50% în 2014 şi 50% în 2015) pentru a-şi stabiliza afacerea şi pentru a îmbunătăţi termenii de plată pentru furnizori/distribuitori. Noua companie va opera o reţea naţională de 75 de magazine cu 3.000 de angajaţi şi care în 2013 a înregistrat o cifră de afaceri de 231  milioane de euro. În Bulgaria, compania a fost condusă de Milos Ristic al KMB Bulgaria şi Tanya Koseva-Boshova de la Piccadilly.

Principalele scopuri ale noii companii sunt extinderea reţelei comerciale, integrarea celor două branduri, calitatea superioară a produselor şi a serviciilor şi preţuri optime pentru consumatori. ”Una dintre priorităţi va fi relaţia cu consumatorii. Vor exista măsuri specifice pentru îmbunătăţirea relaţiilor comerciale şi a condiţiilor de oferire a produsului şi de preţ”, a declarat Koseva-Boshova pentru revista Progresiv Bulgaria. Aceasta a mai precizat că Piccadilly şi Carrefour vor negocia cu furnizorii ca o entitate singulară pentru a stabiliza afacerea şi a obţine condiţii mai bune pentru dezvoltarea politicilor comerciale.

Amendamentele legale au unificat sectorul

Carrefour Market Cosmopolis Plaza 1 002
Carrefour România intenționează să mai deschidă 40 de magazine Market și Express anul acesta
Carrefour România continuă investițiile în formatul Market prin deschiderea unui nou supermarket în complexul...
Competiția Progresiv Awards 2024 și-a desemnat câștigătorii
Competiția Progresiv Awards 2024 și-a desemnat câștigătorii
Progresiv Awards, competiția care premiază inovația și performanța în piața locală de retail & FMCG, a...

Amendamentele aduse Legii concurenţei au reuşit pentru prima dată să unească comercianţi şi furnizori din industria bunurilor de larg consum. Scopul modificărilor a fost impunerea unui control mai strâns în activităţile de pe ramurile comerciale  prin introducerea termenului puterea de piaţa considerabilă care descrie o companie, care nu deţine monopolul, dar care, având o cotă de piaţă mare, resurse financiare şi relaţii cu alţi jucători de pe piaţă, poate îngreuna competiţia în acest sector. Alte amendamente au ţintit către interzicerea clauzelor de exclusivitate în contractele dintre comercianţi şi furnizori şi numeroase taxe şi impozite colectate de lanţurile de magazine de la furnizori.

Asociaţia Comerţului Modern a criticat modificările propuse, notând că introducerea acestor tipuri de reguli şi limitări în alte ţări a erodat relaţiile dintre comercianţi şi furnizori şi a ridicat preţurile finale pentru consumatori. Punctul de vedere al comercianţilor a fost susţinut şi de organizaţiile de sector şi asociaţiile comerciale. Discuţiile s-au derulat pe mai multe luni cu specialişti variaţi criticând amendamentele propuse, care, într-un final, au ajuns în Parlament şi au fost interzise de preşedintele Rosen Plevneliev.

În ceea ce priveşte motivele împotrivirii, Plevneliev a precizat că apreciază bunăvoinţa membrilor parlamentului de a evita  practicile comerciale necinstite, însă aceştia nu au luat în considerare impactul posibil asupra preţurilor finale şi asupra consumatorilor. Potrivit acestuia, era inacceptabil ca aceste efecte nu au fost luate în considerare, dat fiind faptul că ar fi putut afecta o categorie socială vulnerabilă.

”O parte semnificativă a amendamentelor este vagă şi astfel pot aduce haos în relaţiile dintre comercianţii de alimente şi furnizori”, era precizat în motivele publicate pe website-ul preşedinţiei. Potrivit acestor note publicate, în loc să evite practici necinstite, o parte din amendamente ar frâna activităţi comerciale, având un efect negativ asupra economiei.

La scurt timp după împotrivirea lui Plevneliev, Parlamentul a fost dizolvat şi au avut loc noi alegeri, stagnând munca legată de aceste amendamente la Legea concurenţei.

Evoluţia pieţei de retail şi FMCG

Lidl deschide un nou magazin în Târgoviște
Lidl deschide un nou magazin în Târgoviște
Lidl continuă investițiile pe plan local prin deschiderea unui nou magazin în Târgoviște și depășește astfel...
Piața de retail și FMCG, față în față cu noul consumator
Piața de retail și FMCG, față în față cu noul consumator
Într-un mediu aflat în continuă schimbare, o strategie de business concentrată în jurul consumatorilor și a...

Consumul în gospodăriile bulgare a scăzut cu 3,5% în trimestrul trei al anului 2014 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2013, potrivit studiului Indexul Consumatorului realizat de GfK. În ceea ce priveşte categoriile care au înregistrat creşteri în acest interval, s-au remarcat produsele de igienă personală care au avansat cu 10,2% în valoare şi 5,7% în volum, produsele pentru îngijirea locuinţei (4,6% în valoare şi 4,3% în volum) şi alimentele congelate (7,5% în valoare şi 3,2% în volum).

Singurele canale de retail care au avut creştere în trimestul trei sunt magazinele cash&carry şi discounterii.  Astfel, în Q3 2014 magazinele tip discount au  înregistrat o creştere de 9.2% în valoare şi de 6.6% în volum, comparativ cu trimestrul trei al anului precedent. În aceeaşi perioadă, vânzările cash&carry au crescut cu 2% în valoare şi 0.7% în volum. Cele mai mari pierderi le-au înregistrat în această perioadă  magazinele mici care au pierdut 4.7% în valoare şi 6.3 % în volum din vânzările lor. Totuşi, aceştia au rămas cei mai mari acţionari printre canalele comerciale. Ei sunt urmaţi de minimarket-uri cu o cotă de 20%, supermarket-uri (16%), hypermarket-uri (15%) şi discounteri (10%).

Şi produsele marcă proprie au avut o evoluţie interesantă - 11% din banii cheltuiţi într-un magazin alimentar au fost pentru produse mărcă proprie. Potrvit datelor GfK, cel mai mare share, s-a înregistrat în rândul discounterilor - 68%, fiind urmat de segmentul cash&carry cu 22%, hypermarket-urile (15%) şi supermarket-urile (8%).

Studiul GfK arată, de asemenea, că preţurile promoţionale devin din ce în ce mai importante pentru consumatorii din Bulgaria, unde 17% din banii cheltuiţi pe bunuri de larg consum sunt dedicaţi produselor la promoţie.
Articol redactat de Katya Dzhatova, editorul revistei Progresiv Bulgaria. 

Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de dulciuri, a revenit pe drumul cel bun după...
Un nou magazin Gerovital în București
Un nou magazin Gerovital în București
Producătorul de cosmetice Farmec a inaugurat un nou magazin în Capitală. Magazinul Gerovital din cadrul centrului...