Studiu Ipsos: Retrospectiva anului 2020

2020 a fost anul unor schimbări majore – reale sau anticipate. Începutul acestui an e un moment bun pentru a lua o pauză și a reflecta la schimbările din viața noastră. Pe baza cercetărilor realizate de compania de cercetare Ipsos la nivel global, iată concluziile câtorva dintre cele mai interesante studii, pe teme care acoperă arii diverse. Studiu Ipsos: Retrospectiva anului 2020

La finele lui 2019, trei sferturi dintre respondenții la nivel global se așteptau ca 2020 să fie un an mai bun decât cel dinainte și, deși e posibil ca dorințele lor să nu se fi îndeplinit, putem vedea câteva semnale pozitive în ceea ce privește reziliența. Nivelul general de fericire nu s-a modificat în cursul unui an 2020 foarte dificil, iar sănătatea, relațiile personale și securitatea au căpătat o importanţă mai mare.

Așa cum știm cu toții, 2020 va rămâne în istorie drept ”anul Covid”. A dominat agenda studiilor Ipsos globale precum ”What Worries the World/ Îngrijorările Planetei”, și continuăm să trăim într-un climat de incertitudine și realități în schimbare chiar dacă s-a dat startul campaniilor de vaccinare.

În continuare, iată o retrospectivă a anului trecut pornind de la 10 teme majore, precum sănătatea, locurile de muncă, brandurile, inegalitățile de gen, rasa și diversitatea, în încercarea de a înțelege mai bine societatea, piețele și oamenii de-a lungul unui an fără precedent.

Ipsos resized infografic Retrospectiva anului 2020

Ce schimbări sunt așteptate?

Perturbările provocate de pandemie ne-au oferit răgazul să ne gândim la lumea și viața pe care ni le dorim. Deși la început a existat o intensificare a aspirației de revenire la normal, există și semne ale dorinței de schimbări profunde.

Analizele din studiul Ipsos Global Trends sunt o bună modalitate de a ne reaminti să nu subestimăm rata și întinderea schimbărilor care au loc într-o anumită perioadă de timp, întrucât valorile care stau la baza atitudinilor și comportamentelor au nevoie de mult timp pentru a se modifica substanțial. Totuși, rezultatele cercetărilor noastre recente indică faptul că anumite valori au suferit modificări ca urmare a turbulențelor înregistrate anul trecut – de exemplu, importanța unor acțiuni concrete în privința schimbărilor climatice, un subiect la care vom reveni pe larg, mai jos.

grafic ipsos 1

O viață sănătoasă

Acest subiect s-a mutat pe prima poziție a listei de priorități. Sănătatea și bunăstarea fizică sunt principalele surse de fericire la nivel mondial. Coronavirusul reprezintă principala problemă de sănătate cu care se confruntă oamenii în ziua de azi, înaintea cancerului, și observăm accentul tot mai mare pus pe importanța menținerii sănătății mentale și gestionării stresului (a treia, respectiv a patra pe lista celor mai mari probleme de sănătate, potrivit participanților la studiile noastre).

Într-o notă pozitivă, în ciuda (sau mai degrabă datorită) presiunilor din acest an dificil, la nivel mondial a crescut încrederea în capacitatea sistemelelor sanitare de a furniza servicii la standarde optime (+9 puncte procentuale comparativ cu 2018) – cu toate că sistemele sanitare se află sub presiune maximă.

Sistemele sanitare continuă să progreseze – o temă care a înregistrat o creștere accelerată o reprezintă telemedicina, pe care am investigat-o în cursul anului trecut.

Urgența climatică

Studiul Ipsos Global Trends a consemnat faptul că urgența climatică a fost cea mai importantă valoare comună la nivel mondial în 2019, iar această îngrijorare a persistat în 2020.

7 din 10 respondenți sunt de părere că guvernele ar înșela așteptările cetățenilor dacă nu ar acționa imediat asupra schimbărilor climatice. Sustenabilitatea, pe de altă parte, este văzută ca o responsabilitate comună, împărtășită de cetățeni, companii și guvern.

grafic ipsos 2

Lumea digitală

Multe aspecte ale vieții noastre “offline” au fost reorientate către canale online în cursul anului trecut – de la socializare până la cumpărături, învățare și muncă. Vor persista aceste comportamente; dacă da, care vor fi consecințele? Consumatorii nu consideră comerțul online ca fiind neapărat mai ușor sau mai plăcut. În același timp, programele de muncă mai flexibile ar putea deveni normă în anumite țări. Pe măsură ce crește consumul media din surse online, crește și pericolul dezinformării. grafic ipsos 3

(In)egalitatea de gen

Studiile Ipsos de anul trecut au arătat că femeile sunt afectate în mod disproporționat de criza actuală, atât la nivelul sănătății cât și în plan financiar.

Studiul nostru pe tema Zilei Internaționale a Femeii a indicat faptul că jumătate dintre bărbați consideră că există egalitate de gen la locul de muncă, față de doar 3 din 10 femei. Stereotipurile încă persistă cu privire la rolul femeii în societate, iar studiile noastre globale de la începutul anului trecut au analizat modul în care se schimbă (sau nu) atitudinile publice cu privire la rolurile de gen.

grafic ipsos 4

Clasamentul țărilor

Studiile noastre globale au explorat percepțiile asupra unor țări, scoțând clar în evidență câștigătorii și învinșii. Studiul Ipsos/Anholt Nation Brand Index a surprins clasarea Germaniei pe prima poziție a unui top cu alte 49 de țări. La polul opus, SUA și China, în particular, nu s-au bucurat de prea mult succes în clasamentul țărilor care vor exercita o influență pozitivă asupra relațiilor internaționale în următorul deceniu.

grafic ipsos 5
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
În fața creșterilor de prețuri, consumatorii își ajustează obiceiurile de consum și strategiile pentru a-și gestiona eficient bugetul. O...
Despre puterea cifrelor, la INSPIRO – Lucky Numbers
Despre puterea cifrelor, la INSPIRO – Lucky Numbers
Circa 150 de manageri din industriile de retail și FMCG și-au dat întâlnire pe 13 iunie, la The Tent by Clubul Diplomatic, la cea de-a 13-a...
Ipsos: 50% dintre români vor căuta cele mai bune prețuri și promoții în perioada Sărbătorilor
Ipsos: 50% dintre români vor căuta cele mai bune prețuri și promoții în perioada Sărbătorilor
Starea de spirit la finalul lui 2022 poate fi rezumată în două cuvinte: anxietate și anticipare. Astfel, deloc surprinzător, inflația își...
Predicții globale Ipsos: Ce așteptăm de la 2021?
Predicții globale Ipsos: Ce așteptăm de la 2021?
După un 2020 turbulent, evaluat ca fiind cel mai prost an de o bună bucată de vreme încoace, cetățenii planetei au așteptări mari de la 2021...